Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Animovaný
  • Akční
  • Horor

Recenze (2 023)

plakát

Past (2020) (TV film) 

Stále mám pocit, že si ne úplně každý uvědomuje, anebo dokonce dokáže připustit, co se tady ještě celkem nedávno dělo za ohavnosti, a jak obrovskou jizvou jsou na naší historii padesátá léta a do jisté míry totalitní doba obecně, ze které se možná nevzpamatuje ani ještě ta nadcházející generace a její vlivy a principy v nich ještě zůstanou.. Každý film jako je Past, každá výpověď o zmanipulovaných politických procesech je nutnost, nejen aby nikdo nemohl nedůstojně označovat politické šarvátky za Politický proces a odvolávat se na komunistické degradace právního státu, ale aby si lidé uvědomili, jak snadno se to nakonec může vrátit, když tolik milionů lidí bylo tak dlouho slepí k potlačování snad všech politických práv.. Příběh Jiřiny Štěpničkové je tragédie o praktikách tehdejších úřadů a možná i snaha o pochopení spolupráce s danými institucemi. Přitom i tady zcela konkrétně vidíme bezpáteřnost komunistického systému, který rehabilitoval svoje zločince přesně když a tak, jak mu to zrovna přišlo vhod, jen aby pokaždé potvrdil nulovou kredibilitu.. Nerozeznáte televizní poměry i přesto, jak moc civilní se Past od počátku snaží být a nádherně se veze po hereckém výkonu vynikající Zuzany Stivínové či o kontrastně působícího bezpáteřníka Igora Orozoviče, kteří odvádí životní práci a se vší úctou ke svým předobrazům vměstnávají do snímku zase víc lesku. O to víc je ke škodě, když to tolikrát působí až nesoudržně a tvůrci nejednou nejsou schopni diváka přirozeně vést časovou osou.. Past je mimo jiné jakýmsi zvěčněným memoárem, na který se může Jiří Štěpnička dnes podívat a se slzami v očích si připomenout, kam až se za ty roky jeho rodina vyškrábala. A má to cenu! 60%

plakát

Udělení milosti se zamítá (2002) (TV film) 

V očekávání českého vězeňského dramatu o vině a trestu, o pochybování, o spravedlnosti vzešla další dobová vzpomínka a zlé časy padesátých let. Ovšem v tak obrané podobě, že drsnou dobu reflektuje naprosto minimálně.. Hlavní hrdina Honza je vší silou obhajován nejhorším možným argumentem, tedy že je za jeho jednání zodpovědná výchova a prostředí, ve kterém vyrůstal a on sám tak neměl volbu být jiný. V pořádku, výchova hraje v rozvoji velkou roli, ale může tohle zločinci přilepšit k menšímu trestu? Petr Svoboda se Vás bude snažit pořádnou dávkou šedého patosu přesvědčit, že ano. Plete se mu tam do toho Stockholmský syndrom, šikana prodlouženýma rukama zákona, ale stejně si jede to svoje.. Alibismus, sprostý alibismus! 60%

plakát

Kobry a užovky (2015) 

Přesto, že ve mně i nadále Honza Prušinovský zůstává jako komediální tvůrce s častým napojením na sportovní téma, snažím se ho z téhle škatulky vyřadit a Kobry a užovky jsou možná ta nejlepší cesta.. Dva bratři ve skutečnosti i ve filmu, jeden mladej a drzej, druhý zkušenejší a opatrnější, ale všichni hadi jsou slizcí. Jenže zatímco kobru poznáte na první dobrou, tak u užovky do poslední chvíle váháte, zda náhodou nejde o zmiji. A taková je i povaha ústředního dua. Solidní český titul o chápání přátelství a rodiny jako břemene, kterému se velmi obtížně oponuje a ještě tížeji definitivně zbavuje. Vztahy zavazují už se svojí samotné podstaty, je jen na stranách, jaké limity jim určí. Poctivě kvalitní česká filmařina! 70%

plakát

Anakonda (1997) 

Před lety často ohrávaný televizní titul, který přece jen nespavší diváky nejednou potěšil, anebo ukolébal.. Partička dokumentaristů protkaná skutečně neotřelou hereckou kombinací v čele s nevypočítavě slizkým Jonem Voightem, anebo objektivizovanou Jennifer Lopez a mnoha dalšími vyráží po amazonských proudech hluboko do divočiny natočit senzaci v podobě civilizačně odříznutého indiánského kmene. Ale něco neobyčejného prožijí už cestou na místo, kam nakonec nikdy nedojedou. Královnou amazonského pralesa je totiž ohromný had Anakonda.. Béčková zábava, jaká nakonec není ničím víc než exotickou vyvražďovačkou, ovšem dokud fandíte nesmrtelnému hadovi, je o napětím protkaný survival postaráno.. 55%

plakát

Dokonalý smysl (2011) 

Ambiciózní vypravěčský oxymóron prolínající milostný příběh ústředního dua Susan a Michaela a napříč tomu jdoucí globální epidemii jaká klidně může znamenat konec lidské populace.. Evropsky odvážné jiskření mezi božskou Evičkou Green a velmi přirozeným Ewanem McGregorem působící jako růže v trní, když všude kolem lidé nevědí, zda má smysl řešit, co bude zítra, zatímco mezi nimi probublává nová láska.. Dokonalý smysl je důmyslnější předzvěst setkání člověka s epidemií, souboj sváděný mezi vědou a přírodou, v níž bude matička Země vždy o krok napřed. Zatímco naše ústřední duo nahání jeden druhého a v sevření svých těl pronikají do intimních zón svého protějšku, svět je převrácený vzhůru nohama. Květinářství, parfumerie a kulinářství ztratilo význam a motta "jí se i očima" jsou podrobena největší zkoušce. Jaká je paralela mezi člověkem bez smyslů a toho bez citů?. Nádherná podívaná, která v divákovi nechává mnoho naťuknutých témat a ještě více nezodpovězených otázek.. Od jakživa je mezi zvířaty pach dominantní a samec bez vůně je jako mezek - bez varlat. There is no sense, a přece to k sobě lidi táhne, i když vám příroda sebere přirozený výběr, vy jí teprve tehdy máte možnost dokázat, že na lásku a přitažlivost jsou její zákony krátké a láska není chemie.. 75%

plakát

Manželé Stodolovi (2023) 

Vysoká škola pro solidního dokumentaristu Petra Hátleho, který v celovečerním debutu dokazuje, že dokument není roven celovečerním filmům a po dramatické stránce je skoro nemožné ho pojímat jako filmový žánr a jde o kompletně jinou disciplínu. Proto tenhle pokus o tuzemské hrané true-crime nevychází dvakrát nejlépe.. Zruční a vyhraní tvůrci okouzlí vizuálem, jakým dokáží navodit retro atmosféru, anebo podtrhnout všednost vykreslených sériových vrahů, kteří se na první pohled od většiny v ničem moc neliší a na zastávce je s klidem obejdete.. Fascinaci příběhem Manželů Stodolových dovádí do takového extrému, že film postrádá jakoukoli neutrálnost, kterou by přitom mohli tvůrci vyřešit vlivnějším zapojením třetí strany, totiž policejních složek, jaká by nejen přinesla nepokřivený vhled na svět, ve kterém by i nadále zůstal prostor pro soucit, ale opět naopak vzal chování ústřední dvojice za něco zcela nepřípustného. Avšak bez silnějšího zásahu kriminalistů zbývá snímku pouhé noření se do subjektivně pochopeného vztahu o dominanci, ve kterém už je ale jasno od začátku a téměř nelze podat duo ve více černobílém světle.. Ústřední herecká dvojice zůstává poznamenána nastaveným paradigmatem vztahu, proto bude chladná Lucie Žáčková vynášena, zatímco na podřídivšího se Honzu Hájka se pomalu zapomene.. Mrazivá podívaná těžící z autentičnosti provedení jednotlivých zločinů a rozsahu hranice, jakou si tvůrci při jejich simulaci určili. Ovšem, aby se taková šance na české Bonie a Clydea vyprofilovala takhle povrchně a monotónně, to se někdo musel vyloženě snažit. Odvést příběh Manželů Stodolových standardním způsobem, třeba za doprovodu kolegů z Prvního oddělení, byla by to senzace.. 50%

plakát

Planeta opic (1968) 

Chtěl jsem tvrdit, že nová trilogie o opičí planetě, o převaze opic nad člověkem orientovaná na postavu Caesara je nejlepší, ale není to pravda.. Původní Planeta opic je sice už dnes celkem všeobecně známá a její šokující twist zná napříč různými popkulturními odkazy téměř každý, ale paradoxně na tom twistu ten příběh vůbec nestojí a i nadále jde o vytříbenou pokladnici filmové historie.. Vynikající sci-fi příběh, který prvně nemá daleko k Vesmírné Odyssei, až ale začne sám vystrkovat růžky a ukazovat, co je zač.. Skupinka astronautů se nechá vyslat na řadu let do kosmu, aby následně mohla objevit nový život a ukázat, že ve vesmíru nejsme sami. Přistanou na planetě, kde mohou dýchat, kde ekosystém vypadá tomu našemu hodně podobně, ale lidé tam nejsou vyspělí a jejich vůdčí roli krále přírody překvapivě převzali primáti.. Dokáží si dvě tak protichůdné kultury vyjít vstříc a zjistit, proč to na jejich planetách dopadlo tak odlišně a zároveň prozkoumat životní filozofii jeden druhého.. Schaffnerova Planeta opic je esencí lidství, jaká na antropologické rovině téměř dojímá, a nejen po vypravěčské stránce ohromí diváka v každé době, když z ní přejímá dojem, že skutečně má, co říct a na diváka dopadá nesmírná tíha pomíjivost a méněcennosti, když sleduje hlavního hrdinu v podání Charltona Hestona zjišťujícího, kam to jeho druh dopracoval.. Ano, ten finální twist jsem věděl dopředu, ale stejně jeho načasování a samotný dopad pro příběhem nastavené paradigma je jedinečné a efektivně zacílí i dnes.. Nepřekonatelná sci-fi óda diskutující o zacyklenosti evoluce, destrukčním dopadu rozvoje a brilantní postapokalyptický snímek, jakým vlastně do poslední chvíle ani není.. Závěrečný záběr! 100%

plakát

Planeta opic (2001) 

Burton jak ho neznám, se ujmul nové adaptace kultovní Planety opic a dostal nelehký úkol představit novým divákům podobný zážitek jako tehdy na konci šedesátých let. Nemožné a především jasně ukázal, kam se musí značka posunout, aby měla pro dnešní dobu relevanci, a jak by asi měla vypadat, na což pak definitivně navázal Fox až s Wyattem o deset let později.. Tahle Planeta opic využívá standardní prvky z původního filmu a přednáší je modernímu divákovi, když mu ale sama za sebe není schopná cokoli jiného sdělit. Tahle Planeta opic je pohádka o cizinci, který zavítá do podivné vesničky polidštěných lidoopů, jenž za bizarnímu maskami ztvárňují přední herecké osobnosti. Burton bez svého temnějšího vizuálu skoro neví kudy kam a je zoufale svázán myšlenkami, které opičí planetu vždy budou přitahovat. Jenže kde by měla Planeta opic navazovat a prohlubovat myšlenky o hranicích evoluce a technického rozvoje, nezmůžou se tvůrci téměř na nic.. Škoda, protože tahle adaptace srší původním Bouleovým textem, ale přitom ho nikdo nedokáže sebejistě převést do filmové podoby a vychází z toho smutně prázdně a až moc příběhově.. Lidské obsazení neslané nemastné a opičí je pod maskami až nedůstojné. Aneb když se tvůrce mine s poptávkou o více než třicet let.. 60%

plakát

Premiantka (2024) 

Není možný hvězdit pro děti na Netflixu a současně zkoušet se prosadit v mnohem dospělejších filmech pro úplně jiné publikum. Ty světy se pokaždé prolnou a spíš klesnete u obou skupin diváků, než že se zalíbíte oběma. Jenna Ortega je podle mnohých zpráv jedna z nastupujících hereckých hvězd nové generace. Ale ptám se, bude teda někde hrát.. Premiantka proplétá osudy učitele a její žákyně a je to, jaké by jste to čekali, ona se mu nabízí, on ji chce, ale nemůže mít.. Nemá to žádnou ambici být provokativní, bourat společenské konvence, anebo diváka přitlačit ke zdi a klást na něj nějaké nároky. Nebýt skvěle přirozeně hrajícího Freemana navázaného na upadající vztah s manželkou, nemá Premiantka nic.. Tohle by Verhoeven klidně promítal na mši.. 50%

plakát

Finty Dicka a Jane (2005) 

Tady se to zlomilo.. Finty Dicka (vůbec to není adept na nejhorší jméno vůbec) a Jane jsou tečkou za nedostižitelnou a perfektní hereckou kariérou Jima Carryeho. když po tomhle snímku opouští herecký vrchol a živí ho jen a pouze nostalgie.. Dick a Jane jsou spořádaní manželé a typická americká rodinka s domem na hypotéku, dětmi a mexickou hospodyní, tedy tradiční střední vrstva, která když přijde o práci nemá za měsíc ani na účty za elektřinu.. Takové jsou Finty Dicka a Jane, vypráví o pomíjivosti a nepřipravenosti Američanů, kteří Vám sice budou žít v obrovských rodinných domech, posílat děti na nejlepší školy, ale ve skutečnosti, ani to auto jim nikdy nebude patřit. Žijete z peněz rodičů, pak splácíte studentskou půjčku, pak hypotéku, a pak zase živíte další generaci, a takhle pořád dokola.. Takže pokud nevyhrajete v loterii, je ten život skoro k pláči a stačí opravdu málo, aby se Vám celý život sesypal.. Co tedy zbývá Dickovi s Jane, když přijdou o svůj žebříček jistot a záruk, které dávají jejich nudnému životu smysl? To jediné, co zbývá. Začnou krást.. Jim dělá, co se dá, ale ekonomika je prevít, a tak to ani není taková legrace.. Jeden z nejzapomenutelnějších Jimových kousků! 60%