Režie:
Robert ZemeckisKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Jodie Foster, Matthew McConaughey, James Woods, John Hurt, Tom Skerritt, William Fichtner, David Morse, Angela Bassett, Geoffrey Blake, Max Martini, Rob Lowe (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Jako malá mluvila nadšená radioamatérka Ellie Arrowayová s otcem o možnosti spojení s mimozemskými civilizacemi a po jeho předčasné smrti se její touha zachytit signály z vesmíru proměnila v posedlost. Nyní pracuje v Portoriku na projektu zachycování signálů z vesmíru, a když se vláda rozhodne podporu projektu zastavit, pokusí se získat peníze jinde. Zaujme miliardáře Haddena, který začne její práci financovat, a o čtyři roky později se jí podaří zachytit signály z vesmíru. Ty vzbudí mimořádnou pozornost, zástupci Bílého domu, především poradce pro národní bezpečnost Michael Kitz, jí však vyčítají, že výsledky pozorování zveřejnila. Po dešifrování signálu z oblasti hvězdy Vega v souhvězdí Lyry se na obrazovkách objeví záznam Hitlerova projevu při zahájení olympijských her v roce 1936. Mimozemšťané zřejmě zachytili experimentální pozemské televizní vysílání. V signálu však vědci rozeznají další šifrované informace. Ellie obhájí své místo v projektu a od záhadného Haddena dostane klíč k dešifrování mimozemského vysílání. Výsledkem je podrobný návod na konstrukci zařízení, jehož stavbu prezident přes Kitzův nesouhlas schválí. Probíhá výběr nejvhodnějšího kandidáta pro setkání s mimozemskou civilizací. Do užšího výběru postoupí také Ellie, zákeřným dotazem přítele Palmera je však vyřazena. Krátce před startem sice skupina náboženských fanatiků provede sabotáž, znovu ale zasáhne záhadný Hadden a zanedlouho se Ellie může vydat na cestu do neznáma. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (824)
Netvrdím, že trilógia 'Back to the Future' nebola odvážnym pokusom, zároveň aj Zemeckisov top, ale toto bolo oveľa odvážnejšie. Úvodné rodinné načrtávania ma iritovalo až dovtedy, kým som pochopil, ak má s tým Robert zamierené a práve ten úvod spravil z filmu takú lahôdku. A nutno podotknúť, že mrazivých scén od začiatku objavu podivných signálov až do konca bolo chválihodne dosť. 80%. ()
Vcelku podařené sci-fi s originálním dějem a klasickým ušlápnutým závěrem. Ze začátku jsem se u filmu trochu nudil, ale poté co Jodie Foster naváže kontakt s jinou civilizací se začíná odehrávat zajímavý příběh s málo prvky sci-fi, středně romantiky a hodně dramatu. Film mohl být o něco kratší, ale pro závěrečnou pointu se rozhodně stálo si počkat. Ono je vcelku zajímavé sledovat, jak si tvůrci pohrají s tím na co člověk čeká celou dobu a většinou z této situace vyjdou s co nejjednodušším řešením jako je tady, přesto pěkným řešením, které potěší a splní divákovi požadavky. Samozřejmě zaplať pánbůh za jakoukoliv sci-fi pecku, kterou Kontakt rozhodně je i když jen z části. ()
Scénář: James V. Hart, Michael Goldenberg .. Bůh prostě není, jen si ho vytvořilo lidstvo, když jim bylo smutno. __ Dobrý nápad, ovšem úlisná režie, moře schématických klišé a těžkopádná délka uberou dosti bodů. Stejně tak náboženské kecy okolo zachyceného signálu a posuzování vhodnosti kandidátů podle množství jejich víry před prvním poklusem odcestovat. Pokus druhý je rozhodně vizuálně zajímavý, ovšem sentimentální kontakt nějaké vyvrcholení úplně pohřbil a tečka v podobě zatajeného osmnáctihodinového záznamu už nepříjemnou pachuť nezvrátila. Jiná nenápadná sci-fi z téhož roku - Gattaca - je mnohem lepší a chytřejší. ()
Viděli jste tu starou kreslenou disneyovku Lady a Tramp? Tak když poprvé Jodie vidí hluboký vesmír, má přesně stejnej výraz jako Lady, když se smutně dívá na domněle mrtvého Beavera. Asi to tak bylo myšleno už původně, ale dojem pro diváka je dokonalý. Když dáte dohromady výtečný propracovaný SF scénář plný filozofických a hlubokých myšlenek s osobitým talentovaným režisérem, spoustou dobrých herců a dostatkem peněz na triky, tak vyjde Kontakt. Pravda, postava McConaugheyho mi moc nesedla, ale to může být mojí obecnou nechutí ke kněžím a náboženství, lépe řečeno jsou mi někde. Poslední scény filmu mě nijak nenadchly, jako kdyby byly dolepený později (mělo to skončit nástupem do auta), ale jinak je to jeden z nejpropracovanějších a nejhodnotnějších SF filmů, jaké kdy Hollywood (a vlastně i celá Amerika) vyprodukoval. A co víc, mohl by se snadno stát skutečností. ()
Nejvíc se mi na tom líbila konfrontace střízlivé osoby, opírající se o fakta, s něčím vědecky nevysvětlitelným, čemuž lze jen věřit. Když byla Jodie Foster nechtěně přinucena převzít McConaugheyho rétoriku o víře, tak to byl hodně silný moment. A díky němu dostala McConaugheyho postava konečně smysl. Natočené to bylo hezky, nejsilněji na mne ale působila smrt otce hned ze začátku. Samotná scénka po průletu červí dírou mne trochu zklamala. A dost mě iritoval John Hurt v roli jakého nejvyššího ilumináta, nebo co to mělo bejt. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (42)
-
Trojprsteňový stroj bol pôvodne designovaný pre iný sci-fi film, Terminátor 2: Deň Zúčtovania (1991).
(kri.tino)
- Když Ellie Arroway (Jodie Foster) na konci filmu říká, že se domnívá, že stroj vytvořil Einsten-Rosenův most (neboli červí díru), díky kterému její přibližně 18hodinový let pouhý zlomek pozemského času, pozorní fyzikové rychle poukázali na nesouhlas tohoto jevu s Einsteinovou teorií relativity. Podle ní by se totiž měl naopak let Ellie zkrátit na zlomek sekundy, zatímco pozemšťanům by se zdálo, že je dlouhé hodiny pryč (s tímto jevem tzv. dilatace času pracují například filmy Interstellar – 2014 nebo Rakeťák – 2022). Astrofyzik Neil deGrasse Tyson, který obdivoval práci Carla Sagana, autora knižní předlohy filmu Kontakt, ale později prohlásil, že to byl ze Saganovy strany geniální tah, protože nikdo vlastně neví, jaké fyzikální podmínky mohou panovat v červí díře. (imaginer21)
- Poznámka doktorky Arroway (Jodie Foster) z konce filmu, že kdyby byli lidé jedinou živoucí formou ve vesmíru, tak “by to bylo ohromné plýtvání místem“, je slavná věta vyřčená Carlem Saganem. (HellFire)
Reklama