Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Carl ForemanKamera:
Floyd CrosbyHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Gary Cooper, Thomas Mitchell, Lloyd Bridges, Katy Jurado, Grace Kelly, Otto Kruger, Lon Chaney Jr., Harry Morgan, Ian MacDonald, Harry Shannon, Morgan Farley (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Šerif Will Kane si právě vzal za manželku mladou a krásnou Amy, a jelikož šerifovi právě končí smlouva, chystají se z městečka odjet. Jejich štěstí je však zmařeno telegrafní zprávou, že se do města vrací propuštěný násilník a vrah Frank Miller. Přednosta místní stanice informuje představené města, že na stanici už na Millera čekají jeho tři kumpáni. Miller v minulosti městečko doslova terorizoval a byl to právě Kane, který dokázal Millera zatknout a předat spravedlnosti. Soud však Millerovi prominul zbytek trestu a teď se Miller vrací. Všem je jasné, že městečko čekají zlé chvíle a že se Miller bude chtít Kaneovi pomstít. Řada představených města začne Kanea přemlouvat, ať urychleně z města odjede. Kane skutečně v první chvíli nasedne na vůz se svou ženou a z městečka odjíždějí. Jenže Kane si cestou uvědomí, že nechce utíkat, otočí vůz a do města se i přes nesouhlas Amy vrátí. Kane se začne připravovat na střetnutí s Millerem a jeho lidmi. Snaží se mezi místními najít dobrovolníky, kteří by mu pomohli banditům se postavit. Snaha je to však marná, lidé se nechtějí nechat do budoucího boje zatáhnout a Kane zjišťuje, že jeho blízcí přátelé až tak přáteli nebyli. Ke všemu Amy oznámí Kaneovi, že pokud on v městečku zůstane, ona odjede tím samým vlakem, kterým má Miller přijet. Kane však nehodlá utíkat a stále zoufale hledá pomoc. Tu mu odmítne i jeho předchůdce ve funkci šerifa. Jedinými lidmi, kdo se nebojí Kaneovi pomoci, jsou čtrnáctiletý chlapec a poloslepý muž. Tuto pomoc však Kane odmítne. V místním hotelu, kde Amy čeká na příjezd vlaku, bydlí i Helen Ramírezová. Tato mexická žena byla kdysi Millerovou milenkou a poté, co Kane Millera zatknul, se stala na krátkou dobou i Kaneovou přítelkyní. Nakonec se však rozešli. Dnes se tedy v hotelu Helen potkává s Amy a dohodnou se, že společně z města odjedou. Helen však Amy tvrdí, že být ona na jejím místě, Kanea by neopustila. Ve chvíli, kdy vlak dorazí, jednou stranou z vlaku vystupuje Frank Miller a druhou do vlaku nastupují Helen s Amy. Když se však v dáli ozvou výstřely, Amy z vlaku vyběhne. To už Kane bojuje s Millerem a jeho lidmi... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (289)
Kouzlo starých westernů tkví nejvíce v tom, že zde hráli vskutku velmi dobří herci, bohužel zatímco mluvící scény jsou bych řekl na velmi slušné úrovni, ta akční stránka jaksi chybí. V pravé poledne by se dalo nazvat takovou 80 minutovou jednohubkou, kdy Gary Cooper, aby si zkrátil čekání na vlak, kterým dorazí hlavní padouch se snaží naverbovat posily, jenže zjistí, že celou dobu vlastně šerifoval dosti zbabělému městečku. 65% ()
Ta houstnoucí atmosféra s pohledem na blížící se dvanáctou hodinu je neskutečně skvělá. K tomu všemu vynikající Gary Cooper, Lee Van Cleef a v nespolední řadě hudba. V pravé poledne je western jak se sluší a patří. Podobnou gradaci a námět má snímek Poslední vlak z Gun Hillu. ()
(Anti?)Westernová klasika, kterou jsem si dnes zopakoval po strašně dlouhé době, řádově tak po dvaceti letech. mezi westerny jde určitě o jeden z prvních, kdy je větší důraz kladen na lidské povahy čelící strachu než na akci samotnou (která trvá sotva pět minut).. Hrdina je čestný, ale není bez bázně, finální střet očekává se strachem a píše závěť. Město, které dlouho chránil, se k němu otočí zády, a ani jeho nastávající nemá jasno, zda má být svému vyvolenému oporou. Ve filmu též chybí jakýkoli sentiment. Pomalé tempo mi nevadí, důležitá je tu dusná atmosféra čekání. Trochu jsem si při sledování vzpomněl na jiný Zinnemannův film, Šakal, kde jako režisér také dosahuje účinku čekáním na to, co teprve přijde, a tichem. ()
Na westerny moc nejsem, ale na High noon jsem slyšel a četl samou chválu, tak jsem se podíval. A věřte nebo ne - nebylo to špatné. Ovšem jako o kultu bych o tomto filmu nehovořil. Připadá mi, že herecká dvojice Gary Cooper / Grace Kelly dostává u amerického publika automaticky tuto nálepku.. Snímek, který si zakládá na reálném čase a na souboji v pravé poledne, a přitom vidíme v každém záběru jinak dlouhé stíny, je pro mě technicky nezvládnutý.. a je mi jedno, že se točil na začátku padesátých let.. ()
Klasika žánru aneb mistrně zvládnuté čekání na závěrečnou přestřelku. S výjimkou posledních deseti minut jen sledujeme hrdinu, kterého tu nikdo nechce, zoufale shánícího pomoc. Ale je to tak bravurně napsané i natočené, že je výsledek mnohem dramatičtější, než bych čekal (neustálé prostřihy na hodiny také dělají své). A zapomenout nesmím ani na výbornou hudbu. ()
Galerie (71)
Zajímavosti (70)
- Stanley Kramer nakonec neuvedl Carla Foremana jako producenta. Už spolu nikdy nemluvili. (džanik)
- Film si získal přízvisko "western pro lidi, kteří nemají rádi westerny". (Morien)
Reklama