Devadesátky
Režie:
Peter BebjakScénář:
Josef MarešKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Štepánka Fingerhutová, Patricie Pagáčová, Jan Kolařík, Kateřina Marešová, Radek Polák, Miroslav Čáslavka (více)Obsahy(1)
Je odklízení nepohodlných mrtvol nová forma podnikání podobně jako střelba na objednávku? Do jaké hloubky se dokážou ponořit policejní potápěči a co nakonec pachatele usvědčí? A podaří se policejní akci utajit, než ji média prozradí pachatelům? (Česká televize)
Recenze (69)
Nesrovnávala bych to s Pustinou, jako někteří zdejší uživatelé, ta je přece jenom ještě hutnější a depresivnější, ale i tak jsou Devadesátky velmi dobrým seriálem. Dokonce díl od dílu lepším, atmosféričtějším, syrovějším. Martin Finger a Ondra Sokol to táhli od začátku, posledním dílem se k nim však přidal i dosud ne úplně výrazný Kryštof Bartoš. Kdyby to bylo více o otevírání sudů a méně o poradách policie, šla bych s hodnocením ještě výše. Silné 3*. ()
Krom faktu, že podle mě Kryštof Bartoš není moc dobrý herec, tak i mladý Kozák (postava) byl pěkný p.čus a Mirek Dušín, jak doma tak v práci :_) Nicméně slušná kriminálka (na domácí poměry) to díky všemu ostatnímu pořád je, i když každý ty případy zná a tudíž to zrovna není o napínavém vyšetřování a o tom, kdo je pachatelem. ()
Pátá epizoda byla takovou lahůdkou. Zatímco v její první části gradoval předchozí děj, druhá polovina fungovala jako příprava na finále celého seriálu. Dohromady to pro mě byla napínavá záležitost s parádní atmosférou. Zvláštní pro mě bylo hlavně to, že jsem cítil napětí, přestože jsem pochopitelně dopředu věděl, jak to dopadne. A to je jasný bod pro tvůrce; pokud zvládnou tak poutavým způsobem natočit seriál o velmi známém případu, nemusím nad českou filmovou a seriálovou tvorbou lámat hůl. / Poučení: Neber úplatky, nebo se z toho zblázníš. ()
Opět napínavě natočený díl (i když pitomá kamera straší i tady), který se zaměřuje i na vztahy mezi policisty a který představí i onu piplačku s papírováním, vysedáváním u odposlechů, složitosti koordinace a přesného načasování, hlavně aby podezřelí nic netušili. Dobrá trefa do Tv Nova - uvědomili si tehdy reportéři, že svou spekulativní reportáží by mohli být i zodpovědní za smrt dalších lidí? ()
Tady už se jede přímo k cíli. Žádné odbočky, nebo vsuvky. Sokolova linka výborně reflektuje policejní poměry té doby, a už je definitivně jasné, že nedospěje k dobrému konci (Pokud se teda neukáže, že je nějak tajně nasazenej, ale to nepředpokládám...). Orlické vraždy mi tady příjdou mnohem lépe a divácky atraktivněji ztvárněné, než v Sametových vrazích. Hlavně ta detailní práce policie, všechny ty procedury (technik chce podepsaný rozkaz) co museli všichni absolvovat, a co se tu tvůrcům podařilo dostat do děje. Jen škoda nevyužitého Korejse, který tu působí jako postava z donucení v návaznosti na Případy, jelikož do děje moc nezasahuje. ()
Galerie (17)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (11)
- Před vytažením druhého sudu Kozák skočí po hlavě do vody. V zápětí, po epizodě s novináři, stojí na palubě člunu a má suché vlasy i plavky, což lze poznat, když má na sobě tričko, jelikož to je suché, přitom když měl mokré plavky, tak by mělo být tričko také mokré. (Brain)
- V 58. minutě je vidět budova Urologické kliniky VFN, která je zde prezentována jako budova PČR Středočeského kraje. (Winster)
- Moment, kdy se Plíšek (Martin Finger) při manipulaci s vytaženým sudem popálí na ruce louhem, je založen na skutečném detailu. Předobraz této postavy Jan Štoček v pořadu Polosvět nájemných vrahů (2022) vzpomíná, že se při kontaktu s obsahem sudu popálil na ruce (částečně i na obličeji) a doživotně měl na tom místě ekzém. (melica)
Reklama