Reklama

Reklama

Zkouška umění

Trailer 2

Obsahy(1)

Observační dokument o průběhu přijímacích zkoušek na pražské AVU. Jak lze ale měřit výtvarné nadání? “Zkouška umění je film, který složitý a intenzivní proces výběru uchazečů a uchazeček zachycuje skrze konkrétní fragment v celé jeho citlivé komplikovanosti. Jde o pohled do specifického prostředí plného upřímné i syntetické emocionality, provokativního tázání a hledání porozumění v nesrozumitelných věcech,” říká o filmu prof. Tomáš Vaněk, emeritní rektor AVU. Zkouška umění sleduje ve třech rozdílných ateliérech přijímací řízení na Akademii výtvarných umění v Praze. Adéla Komrzý a Tomáš Bojar natáčeli zákulisí přijímacích zkoušek v roce 2019. ”Ať se diváci na film podívají a uvidí sami. Třeba se s ním minou, třeba ne, ale všechno důležité, oč nám s Adélou a Hedvikou (střihačka) šlo, je v něm doufejme nějakým způsobem ukryt“, hodnotí poselství filmu režisér Tomáš Bojar. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (97)

Adramelech 

všechny recenze uživatele

Královsky jsem se bavil a zároveň mi z toho běhal mráz po zádech. Ta přehlídka uchazečů o studium byla fakt panoptikum: nevzdělaní ignoranti, ješitní magoři, politicky korektní úchylové a mnozí další, všichni vesměs bez talentu. Když někdo nezvládá ani základy figurální kresby, kde bere odvahu jít k přijímacím zkouškám? Perfektní byly debaty ženských zaměstnaných na vrátnici. Měly zdravý rozum a dobrý postřeh. Úžasný dokument! Film se stal recentním podnětem následujícího snu. - - - Sen o nebinární osobě a Heydrichově vile (v noci z 20. na 21. července 2023) - - -     Nějak jsem omládnul, znovu studuji na vysoké škole a bydlím na koleji. Koleje však dnes vypadají jinak než v dobách mého prvního mládí. Tehdejší pokoje byly takové mrňavé nudle, v nichž bydleli dva studenti, dnes jsou to veliké pokoje pro pět studentů. V pokoji, kde bydlím, jsou obsazená pouze tři lůžka.      Začal nový semestr a chlápek ze správy koleje nám přišel oznámit, že dostaneme dva další spolubydlící. Je mi divný takový formální postup, ale hned se ukáže, kde je potíž. Správce nám sdělí, že se jedná o dva studenty ze Slovenska, z nichž jeden je nebinární osobou. Protože kolej zatím nemá zvláštní pokoje pro nebinární osoby, může taková osoba bydlet v mužském i ženském pokoji. Měli bychom se však připravit na to, že tato osoba vypadá jako ženská. Nebinárka projevila přání, že chce bydlet společně se svým kamarádem, protože oba pocházejí ze stejného města, v čemž jí správa koleje vyšla vstříc. Chlápek se ještě zeptá, jestli máme v pokoji lékárničku, která tam podle předpisů musí být, a když zjistí, že žádnou  lékárničku nemáme, tak nám hned jednu dá, protože tuto situaci předpokládal. Když odejde, probíráme situaci s tím výsledkem, že jednu postel posuneme do rohu, dál od ostatních, aby nebinárka měla větší soukromí.      Dorazí oba noví studenti. Mládenec se představí, ale nebinárka sotva pozdraví, omrkne pokoj a zase odejde. Zřejmě se jí něco nezamlouvá. Čekáme, jak se situace vyvine, a mezitím se mládence vyptáváme, co je ta nebinárka zač. On vysvětluje, že tělesně má všechno jako ženská a když je s ním, tak se ve všech ohledech i chová jako ženská. „Ale když se mnou není, tak nevím. Nepřekvapilo mě ani kdyby se proměňovala ve vlkodlaka.“ Posléze se nebinárka vrátí a oznámí svému kolegovi, že sehnala pokoj, kde budou bydlet se samými Slováky, načež oba odejdou. Chvíli o tom debatujeme a pak se někdo zeptá, co s tou lékárničkou. Míním, že jsme ji dostali kvůli Slovákům, tak patří Slovákům. Dost možná se jim bude hodit víc než nám.      Nesu lékárničku do slovenského pokoje. Noví studenti si právě vybalují věci. Koukám, že mládenec si s sebou přivezl nějaké knihy. Vidím mezi nimi etnografickou publikaci Romové Slovenska a dokonce i moji Magii. Tak ta už je dnes vzácností. Mládenec se mě zeptá, jestli jsou v Praze nějaké domy, kde straší. Odpovím, že jednoznačně nejstrašidelnějším domem v Praze je Heydrichova vila. Když se Heydrich stal zastupujícím říšským protektorem Protektorátu Čechy a Morava, nechal si v Praze postavit vilu, kterou projektoval Albert Speer. Po Heydrichově smrti zůstala vila pietně prázdná, bydlel v ní pouze správce, který ji udržoval. Tehdy se začalo proslýchat, že tam straší Heydrichův duch. Po skončení války naštěstí nikoho nenapadlo tento architektonický skvost zbourat, nýbrž tam bylo otevřeno Heydrichovo muzeum, totiž vlastně muzeum připomínající atentát na něj. Z atentátu se však nedochovaly téměř žádné hmotné památky, takže většinu expozice tvoří fotografie a informační panely. Ve vile však zůstalo prakticky kompletní vybavení Heydrichova bytu se spoustou jeho osobních předmětů. I to se po jistém váhání stalo součástí expozice. Muzeum se už léta těší velké návštěvnosti hlavně německých turistů. Všechno je dobře střežené, aby se nic neztratilo. V budově pracuje noční hlídač, který Heydrichova ducha často vídá a hodně s ním rozmlouvá. Duch má zajímavé názory na řešení migrační krize v Německu i v celé Evropě. Slovák se ptá, jestli jsem toho ducha viděl na vlastní oči. Říkám, že viděl, protože se s hlídačem znám. Ptal jsem se tehdy ducha, jestli je pravda, že mu malý Vašík Havel jednou seděl na kolenou, což Reinhard potvrdil: „Jo, na toho spratka si vzpomínám.“ () (méně) (více)

JFL 

všechny recenze uživatele

"Zkouška umění" dokonale zpřítomňuje paradoxy a absurdity systému, který musí stát na kvantifikaci a objektivitě, ale při tom má selektovat a následně dále formovat umělce, kteří by se jakémukoli hodnocení měli vzpírat. Ale právě proto také film vyvolává tak široké spektrum reakcí. Zvolená observační metoda představuje jeho největší přednost i úskalí. Sice se díky ní daří zachytit autentický výsek sledované reality, ale nevyhnutelně také bude diváky svádět k jejímu velmi zkratkovitému vnímání. Filmaři totiž nenechávají nikoho mluvit mimo zachycované situace, takže nenabízejí žádný komentář, glosování, konfrontaci ani znejistění. Proto "Zkouška umění" pro někoho bude jízlivou satirou, depresivním hororem, nebo hurónskou komedií exploatující předsudky. Záleží pouze na tom, jak každý divák vnímá umění, umělce a individua/lity obecně. Při tom ale vedle obrazu samotného procesu příjimaček a zábavného kontrastu jednotlivců v rámci systému dokument nastiňuje také různorodost přístupů k umění, které vždy je směsí osobitosti (opravdové i domnělé) a dobových faktorů. Nicméně ve finále zůstává jedním z předaných dojmů také nepříjemné zpřítomnění faktu, že když shromáždíte haldu unikátních lidí, tak namísto jejich ojedinělosti nevyhnutelně budou vystupovat jejich společné rysy, které pak působí jako výraz uniformity a klišovitosti. ()

Reklama

Othello 

všechny recenze uživatele

Art imitates life, life imitates art, art imitates science, science imitates itself. "Jste přijat!" Děkuji. Umění v době individualismu. První filmy Miloše Formana sledovaly v úmorně dlouhých scénách prosté postavy selhávající ve svých rolích, čímž podrývaly řežim ideově postavený na pracujícím lidu. Zkouška umění sleduje v úmorně dlouhých scénách zmatené postavy selhávající ve snaze vymanit se ze svých rolí, čímž dokument možná nechtěně popisuje, nakolik problematické je sebeurčení v době, kdy se slovy diverzita zaklíná kdejaká korporace a instituce. Tragikomický vrchol zde kulminuje pak v momentě, kdy dvě vyučující aspirantům umělecké školy nepřichystají nic menšího než ten nejpitomější firemní team building se silent discem. Je to vtipný, pokud chcete, aby to bylo vtipný, je to temný, pokud chcete, aby to bylo temný a je to boomerský, pokud jste boomeři. O umění to nevypovídá samozřejmě vůbec nic. Jako cokoli, co se vyjadřuje k umění. Ačkoli báby z vrátnice jsem si užíval, tak bych se asi obešel bez těch kontrastů pracující prostoty s uměleckou bohémou a asi by mi přišlo trochu lepší, kdyby tohle prostě byla drzá fikce u které by si lidi říkali, že to je přece přepísklý, ale i tak jsem spokojeně trpěl po celou dobu. Projít křovím je nový zpětný průlom. PS: poprosim spin-off s tím uměleckým Andrejem Babišem, který sice se všim nesouhlasí, ale za posledních 30 let nebyl schopný dokončit větu. Klidně hranej a mohl by ho hrát Malkovich ()

Jaroslaf 

všechny recenze uživatele

Dokument který pojednává o tématu, o kterém jsem určitě dokument nikdy pojednávat neviděl, zabíjí zbytečně dlouhá délka a nicneříkající scény typu proudící kafe nebo pohledy na prázdné chodby. Jsem si ale jistý, že kdyby tvůrci něco vynechali nebo přidali (například vážnou) hudbu (kterou bych tam já osobně třeba rád měl) do některých scén, ze snímku by přestalo být něco, co z něj jistě chtěli mít. O uchazečích si nemyslím vůbec nic špatného, a nesoudím je, jsou to mladí lidé, co se hledají, o pedagožkách Ateliéru Nových Médií to už uplně říct nemůžu. Určitě dokument pro Ty, kteří milují umění, zabývají se uměním, a rádi analyzují umění. Neumím si představit, že těm ostatním dokáže říct něco podstatného a chytit je za srdce. Dovolil jsem si i upnout na youtube mou oblíbenou část. P.S: Vadilo mi, že jsem se nedozvěděl, kteří z uchazečů byli přijati. ()

PanZahadnyCZ 

všechny recenze uživatele

Kategorie Dokument je v rámci udílení Českého lva bohužel asi tou nejortodoxnější a co možná nejuzavřenější vůči již zažité filosofii toho, jak vítězný snímek určovat. Odhad vítěze této kategorie je bohužel každý rok, vzhledem k ostatním nominacím, tak jasný, jako odhad vítěze nejlepšího filmu na prestižních Academy Awards, které pár let zpátky v podstatě vydaly manuál, jak natočit na Oscara aspirující film. I letos bylo tedy jasné, že nemůžou vyhrát dokumenty jako Good Old Czechs nebo Toyen, baronka surrealismu. Minulý rok nemohly vyhrát Sny o toulavých kočkách a už vůbec nemohla v roce předloňském zvítězit například Alchymická pec nad snad nejkomerčněji naplánovaným a propagovaným V síti. Udělit životopisnému, historickému nebo, nedej Bože, experimentálnímu dokumentu ve zdejší kotlině lvové ocenění je asi bohužel stále něco, co si Akademici ještě neumí nebo nechtějí lajznout. I nadále se tedy řídí krédem, že filmová dokumentaristika musí mít žurnalistický, ale především sociální přesah a ideálně má zobrazovat témata či nešvary současnosti a vše z toho podtrhávat podprahovým morálním apelem, službou veřejnosti či nastavováním zrcadla či podnětem k diskusi. V pořádku, ale proč každý rok? Proč se pak všichni ostatní tvůrci snaží o cokoliv jiného, kolikrát časově i obsahově sofistikovanějšího a pracnějšího, když to vždy vyhraje sociální dokument. S tímto přednastaveným pesimismem jsem si pustil i Zkoušku umění, u které bylo jasné, že vyhraje... Asi je to portrét mladých lidí z Prahy, ale především to opět vypovídá o jakémsi sociálnu a natočila to Adéla Komrzee, která je Český lev friendly, čili zde asi "nebylo vo čem". Naštěstí je ten film docela v pohodě. Zejména prostřihy do civilních dialogů babek u recepce a občasné útržky z bizarních, souvislou větu sestavit neschopných mladých aspirantů na studium na AVU jsou zdařilé a připomínají jakýsi nádech československé nové vlny – netřeba chodit daleko a zmiňme třeba Nejkrásnější věk. Ze začátku se mi zdála i ta parta pedagogů mnohem více v pohodě než uchazeči o studium, což se ale časem změnilo a záhy z šestice kantorů už pro mě setrvali normálními a "nepřešlechtěnými" jenom dva, ale to nevadí, aspoň se v průběhu filmu vybarvili, pro děj je to dobře. Vypadá to, že všechny situace jsou neinscenované a že jde o dokument ryze observační, který teda asi nejvíce poukazuje na to, že dnes se každý druhý mladý člověk cítí nebinárně, je zapřísáhlým veganem a chce změnit svět, protože chce a protože může. Sledujeme tedy průběh celých přijímaček od začátku až po jejich konec a během toho se možná jako diváci napojíme jak na přijímající, tak na uchazeče. Poté film končí. Velmi prostě komponované. Dokumentaristicky asi správné, ale z hlediska filmového díla to pro mě moc nemá drajv a přiznám se, že mě film zas tak sledovat nebavilo. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (1)

  • Po závěrečných titulcích následuje ještě jedna scéna s výkřikem. (griph)

Související novinky

30. Český lev - výsledky

30. Český lev - výsledky

04.03.2023

V sobotní večer 4. března 2023 proběhl v pražském Rudolfinu jubilejní 30. ročník předávání cen České filmové a televizní akademie, Český lev. Přímý přenos ceremoniálu, během nějž byla oceněna výrazná… (více)

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

16.01.2023

V pondělí 16. ledna v 11 hodin dopoledne proběhla tisková konference České filmové a televizní akademie (ČFTA), během které byly mimo jiné zveřejněny nominace pro jubilejní 30. ročník předávání cen… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama