Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Po sedmi letech reprízování úspěšného divadelního představení se stejnojmenným názvem režisér Václav Marhoul převádí do filmové podoby vlastní scénář inspirovaný povídkami amerického spisovatele Raymonda Chandlera. Tomáš Hanák v něm představuje soukromého detektiva Phila Marlowa, tedy klasického hrdinu, romantického kovboje, který bere zákon do svých rukou v drsné prérii velkoměst. Je to poctivý a skeptický dříč, který se plahočí za svými případy, které řeší po mnoha omylech, často ztýraný, zmlácený zločinci, nezřídka i policií. V tomto světě násilí, nedůvěry a korupce je všechno prodejné. Všechno kromě jeho samého. Příběh je zasazen do prostředí města Los Angeles v roce 1937. Základní dějovou osou, tohoto jinak pro diváky vděčného komediálního a parodického žánru, je zprvu banální a chandlerovsky typické vyhledání pohřešované osoby. Celý případ je však samozřejmě daleko složitější a Marlowe postupně rozplétá celé zamotané klubko vztahů a motivů a to až ke zdárnému konci. (Warner Bros. CZ)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (565)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Filmová adaptace legendární divadelní hry (kdo viděl, ví o čem mluvím...) divadla Sklep parodující klasické gangsterky Raymonda Chandlera se soukromým očkem Philem Marlowem alias Tomášem Hanákem v hlavní roli... Režisér Václav Marhoul, též vzešlý z kruhů kolem divadla Sklep, přistupuje ale k parodii z jiného směru, než jsme zvyklí od klasiků - pánů Brdečky a Lipského... Zachovává formální, tedy torzovité, vyprávění sklepáckého dramatu, přebírá zalidněný prostor řadou marginálních komických figurek (obsazen je tu snad každý, kdo v oblasti českého alternativního humoru něco znamená), stejně jako ponechává klasickou sklepáckou poetiku, plnou absurdna (,,Doslova se mi přilepili na paty..."), dadaismu i hraní si s jazykem (boss Perrugini - výborná slovní hříčka založená na české výslovnosti jména v 1. pádě:-) atd.), a přidává svůj díl imaginace a tvůrčího podílu - formálně co možná nejpřesnější postižení atmosféry a nálady žánru noir a gangsterek, obvykle s Bogartem v hlavní roli, a vykreslení klasického Hollywoodu 30. let... K tomu navíc přimísil moře filmových odkazů a citací z klasických filmových děl (v jednom z vedlejších ateliérů právě natáčí Ed Wood, basketbal na zastrčeném plácku hrají chovanci psychiatrické léčebny z Přeletu nad kukaččím hnízdem...), ale i z děl moderních (gangsteři ,,Zabili Kennyho", postavu ze South Parku, je tu i díky své četné citovanosti trochu sporná aluze na Matrix...). Marhoul si ale se svým filmem opravdu vyhrál do posledních detailů - pozorný divák v něm nalezne plno vtípků až kdesi v druhém plánu (kupříkladu prohozená zpětná projekce nesynchronizovaná se stylem jízd Phila Marlowa)... Většinu svých propriet ale tenhle film přebral z geniální sklepácké hry - bláznivý ředitel psychiatrického ústavu v podání Milana Šteindlera byl kdysi v divadle ještě potrhlejší, všechny ty Chandlerovské hlášky Tomáše Hanáka ještě zemitější (,,Vlhký vzduch studil jak popel vychladlého vztahu..." ... ,,Piju cokoliv...když je to whiskey..."), odstup a nadhled k parodovanému ještě výraznější... Ztrhané bránice se ale do filmu přenést nepovedlo...a to je, myslím, jediné mínus toho snímku. Všechny ostatní složky filmové stavby sedí dokonale - promyšlená a erudovaná režie, výborná kamera pana Smutného, typově přesní a dokonalí herci (zvláště Oldřich Kaiser v roli mafiánského bosse Perruginiho a jeho skupina gangsterů, ale i nesklepačka famme fatale Vilma Cibulková...mimochodem, tohle je přesně ten film, který si mnohem lépe vychutnají cizinci bez znalosti českého kulturního prostředí a bez v podvědomí uložených obličejů a stereotypů spojených s jejich typologií...), stylová hudba... Tedy téměř dokonalý Phil Marlowe... ,,Nikdo mi nerozumí, jsem záhadný..." ()

Indiana 

všechny recenze uživatele

Hyper trapárna, u který mi vadilo snad skoro všechno - kulisy, u kterých jsem nevěděl, jestli jsou tak sociální naschvál nebo z nedostatku prachů a hlavně ty trapný herecký výkony. Tomáše Hanáka celkem můžu, ale tady ten jeho výkon posraly dementní monology. Vilma Cibulková tu hraje sexy kočku a přitom je to koště, tak nevim, proč zrovna ona. Vážně hyper trapnej film. ()

Reklama

Paldini 

všechny recenze uživatele

Mám rád drsné detektivky, drsné detektivy a takový ten sklepácký humor. A to jsem všechno v tomhle filmu dostal. Samozřejmě se tam najde pár věcí, které tento film v mých očích sráží (celá eskapáda Vilmy Cibulkové, fór držme se mu v patách nebo Kidové), ale na druhou stranu jsem se dokonale bavil (Šteindler, muzikálové číslo na policejní stanici, Liška, kulisy, hudba, Eva Holubová, mexická hospoda). ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Tak tento humor mi totálně sedl. Tomáš Hanák je ve své roli úžasný. Perfektně napsaná role plná ďábelských hlášek, z nichž jsem si některé musel zapsat a budu je pochopitelně vydávat za vlastní. Jinak, tento film je na české poměry poměrně originální. Taková příjemná parodie postarších detektivek. Potěšila mě taky účast hromady českých herců v naprosto šílených rolích. Vadila mi snad pouze Vilma Cibulková, která je minimálně tady neuvěřitelně šeredná. Moc příjemně jsou napsány všechny dialogy i monology. Jsou úderné a dost vtipné. Je opravdu bránici rvoucí s jak vážným tónem jsou pronášeny nejrůznější píčoviny. Také se mi líbila ta krátká vsuvka se smraďochem Millerem. Já osobně jsem se bavil prakticky celou stopáž. Tohle je minimálně za 4 hvězdy. Velice příjemná česká komedie. To v tomto století není úplně typickým rysem. Viděno v rámci Filmové výzvy. Film jsem dostal od uživatelky tatanapope. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

I řekli si jednou lidé z jednoho divadelního spolku, že sehrají stylové představení s pěknou výpravou, popkulturními narážkami, rošťackými vtípky a hlavním hrdinou se školácky naškrobeným přednesem. Jejich troufalost a naivita je dovedla k myšlence, že pokud si pozvou do party ještě šikovného kameramana, mají na to natočit dobrý film... Mazanému Filipovi bohužel nepomáhá ani svéráznost zpracování, ani obsazení celého divadla Sklep (snad i včetně uklízeček) a bohužel ani láska a úcta, jež Václav Marhoul - režisér, jehož ruka je ve výsledku sotva znatelná - k parodovanému žánru a jeho klasických zástupcům chová. Ono totiž nestačí vymyslet pár suchých konverzaček a pro naplnění celovečerní stopáže je natahovat do naprosté trapnosti. Je mi líto, ale v Mazaným Filipovi je míň šťávy jak v penzionované prostitutce, která spadla do lisu na jablka... 55% ()

Galerie (16)

Zajímavosti (28)

  • Do českých kin na film přišlo 145,9 tisíc diváků, kteří v pokladnách nechali 13,4 milionu Kč. (NIRO)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno