Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (434)

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Ze začátku mě to moc nebavilo. Avšak od chvíle, kdy se dostaneme do hry to začíná být opravdu bláznivě ''morbidní'' jízda, ve které jsem se zhruba v polovině totálně ztratil. Tak nějak jsem ztratil přehled co má být realitou a co životem ve hře. No konec mi to každopádně pomohl rozluštit. Co se týká samotných efektů (masek) mutantů, tak zde jsem moc spokojený nebyl. Každopádně pistolka ze zubů a kostí mě pobavila a chtěl bych mít takovou hračku doma. 7/10 ()

Shit 

všechny recenze uživatele

Pěkně zamotáná záležitost, ale fakt až neskutečně originálně zpracovaná a herecky výborně zahraná. Jude Law byl skvělej a Jennifer Jason Leight taky výborná, ale k tomu tady byla ještě fakt nehorázně krásná, to sem teda čuměl, sem jí vůbec nepoznal. Škoda akorát tý poslední půlhodiny, která byla trošku překombinovaná, ale to bylo nutný, aby se to zase dalo výborně zakončit, takže nakonec spokojenost, ale určitě to neni film ,kterej by se líbil všem ()

Reklama

Hrabka 

všechny recenze uživatele

Vcelku zajímavá sci-fi tématika o jakýchsi virtuálních herních světech, ale to zpracování, to zpracování... Fakt mi to přišlo místy hrozně přiblble natočený s celou řadou takových divných momentů, co to prostě kazily. I ta storka byla taková divná. Takže dvě hvězdy za nápad, ten zbytek stál za prd. 50% ()

anais 

všechny recenze uživatele

Celý film je založen na myšlence mísení různých realit, takže si divák během celého filmu nemůže být vůbec jistý, jestli to, co sleduje, je skutečnst, nebo další herní prostředí.Podobné schema nalezneme třeba i v Matrixu.Naše skutečná realita je zpochybněna na úkor jiného, paralelního světa, který je v mnoha ohledech lepší,pohodlnější a zábavnější než naš "skutečný". Zatímco v Matrixu jsou ale jasně daná pravidla, která sice působí dosti nezvykle, ale vycházejí z naší, řekl bych hmatatelné přítomnosti, v Existenz tento nový svět/světy stojí na pravidlech vycházejících spíš z lidského podvědomí. Ještě nikdy jsem asi ve filmu neviděl takovýto příběh. Příběh, který žije ve vlastním světě, který má s tím naším určité styčné body, ale přitom je pro nás na první pohled těžko pochopitelný... pistole střílející zuby.. biologické herní konzole... sloty, které se musí nalubrikovat než se do nich zastčí jack zakončující pupeční šňůru...To všechno jsou svým způsobem běžné atributy sci-fi. Tady se s nimi ale zachází naprosto běžně, aniž by se něco vysvětlovalo, tedy alespoň ze začátku. A právě v tom tkví největší problém tohoto filmu. Je to, jako by se mimozemšťan koukal třeba na Pobřežní hlídku. Nikdo mu v seriálu nevysvětlí, co je to oranžové, s čím Mitch běhá po pláži. Pomalu mu to sice začne docházet, ale bude se spíš nudit, protože se kouká na věci, které nikdy neviděl - u něj na planetě nemají vodu...A tak nějak vidím eXistenz. Na jednu stranu sympaticky neotřele pojatý film, na stranu druhou mě nebaví sledovat deprese hrdinů, když si nedokážu ani z části představit, co vlastně cítí... ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

V roce 1999 vznikly minimálně tři tématicky podobné filmy - eXistenZ, Třinácté patro a Matrix - z toho první dva mají tu smůlu, že byly a dodnes jsou ve stínu toho třetího. Tenhle Cronenbergův thriller je velice zajímavým filmem, ale děj je až moc zamotaný, plný věcí, které nedávají smysl (což někdy u filmu nevadí, ale tady to moc nefungovalo), a místy trochu nudný. Bohužel tahle sci-fi nedosahuje kvality jiných Cronenbergových děl, ale přesto kostěnou pistoly a živočišné herní konzole byly zajímavý a originální nápad, který jentak nikdo nezapomene. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Film je výrazne inšpirovaný dielom legendárneho sci-fi spisovateľa Philipa K. Dicka, ktorý sa vo svojej tvorbe zaoberal najmä pravou povahou reality. eXistenZ sa do veľkej miery inšpiruje jeho románom "Tri stigmy Palmera Eldritcha", v ktorom však vrstvenie realít nebolo rámcované hrou, ale špeciálnymi drogami. (tomashrabek)
  • Natáčení probíhalo v kanadské provincii Ontario. (Terva)
  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama