Režie:
Fernando MeirellesScénář:
Jeffrey CaineKamera:
César CharloneHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Ralph Fiennes, Rachel Weisz, Hubert Koundé, Danny Huston, Gerard McSorley, Pete Postlethwaite, Bill Nighy, Donald Sumpter, Nick Reding, Juliet Aubrey (více)Obsahy(1)
V odlehlé části Severní Keni je nalezena brutálně zavražděná aktivistka Tessa Quayle. Její manžel Justin, člen Britského vysokého komisařství v Nairobi, se rozhodne vyšetřit smrt manželky na vlastní pěst. Důkazy ukazují na zločin z vášně. Proto se Quayle pronásledovaný výčitkami a pověstmi o nevěrách své zesnulé ženy vydává po stopách její minulosti. Bude muset riskovat vlastní život a projít tři kontinenty, aby odkryl pravdu. Díky přístupu k diplomatickým tajemstvím začne postupně odhalovat spiknutí, které je mnohem rozsáhlejší, než by si kdy dokázal představit... Nepohodlný byl natočen podle románu bývalého příslušníka britské zpravodajské služby, nyní světoznámého autora špionážních bestsellerů, Johna le Carrého. Režisérem thrilleru je Fernando Meirelles, který má na svém kontě nominaci na Oscara (za režii filmu Město bohů). Hlavní role ztvárnili Ralph Fiennes (nominovaný na Oscara za Anglického pacienta a Schindlerův seznam) a stále oblíbenější herečka Rachel Weisz. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (430)
Nepohodlný je opět jeden z filmů, který rozhodně nepatří na pole filmové zábavy. Což se ostatně už díky zajímavě obsazené režisérské stoličce dalo čekat, a bylo to i naplněno. Film je syrové, téměř dokumentární politické drama. Taky je to film o lásce, podivné. Hra barev, podivných úhlů záběru, hluchých scén (doslova), záměrných kontrastů, podivného štěstí v neštěstí (procházka po keňském slumu) a také herecký koncert pro „zahradníka“ Ralpha Finiese a jeho ženu „aktivistku“ Rachel Weisz, která sice na plátně příliš dlouho nepobude, nicméně zanechá nesmazatelnou stopu pochyb a hádanek, které nás provází až do definitivně smrtelného finále. Film ukazuje, že lze najít v hnusném prostředí, alespoň trochu krásy, lidskosti, ač nad vším vládne krutá ruka nelidskosti a nadnárodních společností, na straně druhé je v něm cítit jasná rezignace a marný boj s penězmi svrchu. A že všechno je ve výsledku zapříčiněno zmatenými a obranými tahy pěšáků, kteří si myslí jak veledůležití jsou (ve výborném podání britského kvarteta Huston, McSorley, Nighy, Postlethwaite – mimochodem). Nepohodlný by byl zcela emotivně nekoukatelný, kdyby do něj nebyla přimíchána polívčička oddaného mažela, a tentokrát to nemyslím ironicky, protože to, co drží hlavu hlavního hrdiny nad vodou - vzpomínky, byť třeba trochu přimalované- drží nad vodou i diváka. Jinak by byl film čistě dokonalým a fiktivně chladným dokumentem. ()
1) Skvělý Ralph Fiennes. V této roli je tak citlivý! Být já holka 2) Skvělá Rachel Weisz. V té roli je tak dobrá a. krásná! 3) Nádherná kamera – ta barevnost! 4) Kvalitní příběh. 5) Dojem ruší akorát sentimentlní flashbacky, při nichž by asi měla ukápnout slza, měl jsem tendenci se spíš chytat za hlavu a dávat oči v sloup. 6) Když to sečtu, mohlo to být lepší, ale zážitek to je. ()
Scénář: Jeffrey Caine .. Režisér Fernando Meirelles se po veleúspěšném Cidade de Deus přemístil z domovského kontinentu na ten černý a rozhodl se poukázat na jeden z mnoha tamějších problémů a trochu si přitom rýpnout do velký farmaceutických společností a jejich zdejší politiky. Oba snímky mají mnoho společného – ukazují realitu, která není rozhodně veselá, přesto mnohým ze západu připadá tak vzdálená, že se jich netýká. Nejen to. Dokonce se jí dá skvěle využít. Třeba jako lidské pokusné laboratoře. Kdy by svět byl bez těch pár nepohodlných, kteří proti těmto praktikám usilovně bojují... Snímku vévodí skvělí Ralph Fiennes a Rachel Weiss, naopak sílu ubírá trochu vláčné tempo a tím i délka. Naštěstí se jedná o opravdu dobře natočený thriller, který je režijně a vizuálně natolik poutavý a má co říct, že se mu slušně daří uhladit i tyto drobné trhliny. 75%. ()
"Nothing in his life became him like the leaving it." Macbeth? Anglický pacient? Ne, jen anglický diplomat se sklony k zahradničení, do něhož je zaseto semínko nejistoty, co nakonec houževnatě vyklíčí v ušlechtilou rostlinu vytlačující plevel.. Skvělá práce s flashbacky, místy rušivá ruční kamera, v délce poněkud rozmělněná naléhavost a skličující obraz bídy, bezmoci a beznaděje. Myslím si, že točit film s podobnou tématikou mainstreamovým způsobem je pokrytectví, ale na druhou stranu, každý počin, který nám ukáže, že planeta Afrika je pro nás "so far, so close", má svou cenu. Stejně tak stojí za povšimnutí poznámka autora novely Johna le Carré v závěrečných titulcích: „Nikdo v tomto příběhu, ani zájmová skupina nebo společnost není, díky Bohu, založena na fyzické osobě nebo zájmové skupině v reálném světě. Ale mohu vám říci, že jak pokročila má cesta napříč farmaceutickou džunglí, uvědomil jsem si, že v porovnání se skutečností je můj příběh krotký jak pohlednice z dovolené..“ Zahradník jednu rostlinu plevele odstraní, kousek dál vyroste deset dalších… ()
Musím se uznale poplácat za to, že jsem chlapsky přežil tento snímek až ke zdárné sebevraždě osmi výstřely ze tří různých zbraní. Překonal jsem přitom třikrát klinickou smrt nudou a smutně musím konstatovat, že po jarních trávách, prachu a kočičí srsti jsem alergický i na ufňukané dojáky ze zemí třetího světa. ()
Galerie (51)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (22)
- Režisér Fernando Meirelles musel lobovat za přesun natáčení do Keni, kde se odehrává příběh. Producenti totiž raději natáčejí v Jižní Africe, kde je soustředěný filmový průmysl černého kontinentu. (imro)
- Scenárista Jeffrey Caine o filme a veľkých farmaceutických firmách: "Neočakávam, že film zmení správanie medzinárodných farmaceutických spoločností. Môže - v najlepšom prípade - upozorniť divákov na určité rozšírené praktiky veľkých farma firiem a akýmsi malým spôsobom pomáhajú vytvárať klímu pre zodpovednejšie správanie." (Arsenal83)
- Snímek je prvním anglicky mluveným filmem režiséra Fernanda Meirellese. (Olík)
Reklama