Režie:
Tony ScottKamera:
Paul CameronHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Denzel Washington, Paula Patton, Val Kilmer, James Caviezel, Adam Goldberg, Elden Henson, Erika Alexander, Bruce Greenwood, Rich Hutchman, Matt Craven (více)Obsahy(2)
Obyvatelé New Orleans se ještě nevzpamatovali ze strašlivé přírodní katastrofy a už jsou svědky dalšího neštěstí, při kterém zemřely stovky nevinných obětí. Vyšetřováním výbuchu nálože na trajektu je pověřen agent Doug Carlin. Při zajišťování důkazů ho neustále pronásleduje tajemný pocit, který se dá popsat jen dvěma slovy. Déja Vu. Poté se stane členem zvláštního týmu FBI a je zasvěcen do nejpřísněji střeženého vládního projektu. Vědcům se podařilo sestrojit prototyp zařízení, které je schopno sledovat události, k nimž došlo před čtyřmi dny a šesti hodinami. Agent Carlin se vydává zpět v čase, aby zabránil teroristickému útoku. Během cesty se seznamuje s tajemnou ženou, která má být o čtyři dny později cestující na osudném trajektu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (744)
Na "Déjà Vu" zaujme především to, jak jeho scénář přinesl ideální rámec pro stylový vývoj režijního rukopisu Tonyho Scotta. Po extravagantní "Domino", kde nespolehlivá vypravěčka dávala prostor k okázalému formálnímu hýření, působí nadcházející Scottův projekt jako zdánlivé zklidnění. Ale při tom režisér pro své hrátky s impresí okamžiku za pomocí kombinování různých kamer, materiálů, rychlostí snímání i postprodukčních procesů našel ideální uplatnění ve zdejším vyprávění, které v zásadní prostřední části pracuje s možností nahlížet do probíhajícího času v minulosti a při tom měnit úhly pohledu. Ve svých vrcholných scénách tak film přináší divoce fragmentarizovaný pohled na souběžně probíhající dvě časové roviny, ale právě díky vizuální stylizaci se zde divák ani na chviličku neztrácí. "Déjà Vu" právě v tandemu s "Domino" představuje dva vrcholy pozdního období Scottovy filmografie, kde dostal ve scénářích ideální rámce pro své formální experimenty - v jednom případě k bezuzdnému divočení v zájmu zvýšení expresivity a blouznivosti předkládaného vyprávění a na druhé straně paradoxně k jejich nasazení pro maximální přehlednost i věrohodné zobrazení fantaskních elementů potkávajících se časových rovin. ()
Starí majstri Jerry Bruckheimer a Tony Scott dávajú dokopy Van Dammeho Timecopa a Gilliamovych Dvanásť opíc. Skvelý Denzel Washington si hrdinsky prestrieľava cestu skrz filmársku precíznosť, ktorej nechýba rovnaké množstvo dobrých scenáristických nápadov, ako logických dier. Vrátane tej najväčšej, ktorá sa podriaďuje romantickému (ale emocionálne príjemnému) happyendu. Príjemná oddychovka, pri ktorej neradno premýšľať. ()
Tony Scott je tu zase a opět v plné parádě! Tentokrát už asi při natáčení nesjížděl žádnou drogu (což je oblíbená hláška recenzentů a já si ji nemohl odpustit :-) ), ale i tak to vypadá, že měl při ruce nějakou tu lahvinku alkoholu. Což znamená, že jeho obrazové orgie se oproti Dominu a Muži v ohni dost uklidnily, ale i tak je zde jeho rukopis více než znát. Film má spád, tempo a vtáhne vás do děje. Příběh je zde také velice zajímavý a celý ten nápad s omezeným cestováním v čase do jisté míry originální (stejně jako automobilová honička s hummerem). V poslední půl hodince se to ovšem scénaristům trochu vymklo z rukou a naservírují nám pár časových paradoxů, které na závěr nedávají žádný smysl. Hercům to ovšem šlape od začátku do konce stejně dobře. Denzel Washington hraje podobnou roli policisty už po xté, ale stejně vás v ní neomrzí a hraje velmi dobře. Val Kilmer je po dlouhé době snesitelný, Paula Patton je okouzlující a Adam Goldberg občas utrousí nějakou tu dobrou hlášku. Jenom záporák v podání Jamese Caviezela zůstal po hříchu nevyužit a to je velká škoda. Ve výsledku je do další výborný film ze Scottovy výroby, kterému podráží nohy krapet nevydařený konec. ()
Napřed zajímavá detektivka, poté docela motivující skládačka a pak se to zvrhne ve zmatené hrátky, kdy už se moc nepřemejšlí nad příčinou a důsledkem. Na Scotta (vezmeme-li v potaz tvorbu posledních let) docela fádní, akční scéna s autem uprostřed filmu má koule (jde o jeho nepochybný vrchol), zbytek se pohodlně veze na vlnách nicneříkajícího průměru (jako by se Scott po Dominu bál i sebemenších vizuálních hrátek). Washington je standardně v pohodě, Caviezel hodně zajímavý (ta postava si zasloužila větší prostor). Tempem dost nevyvážené a v ději značně pokulhávající a z hlediska časových paradoxů nefungující (i když, kdyby si tvůrci odpustili jeden telefonní hovor, tak by jim to teoreticky vyjít mohlo). Duo Scott/ Washington rozhodně slibovalo víc… ()
Do detailu promyšlené nebo záměrně blbé v povrchně popcornovém stylu spjatém s bruckheimerovskými kamerovými objezdy? Skutečnost, že to nedokáži jednoznačně odlišit mě tentokrát v pozoruhodně pozitivním smyslu dráždí mnohem více než čisté filtry a cool Washington v hledáčku Scottovy kamery. Plusy za hudební podkres ve stylu Bourneovských honiček. (70%) ()
Galerie (61)
Zajímavosti (28)
- Pre rolu Carrolla Oerstadta (Jim Caviezel) bol zvažovaný Stephen Tobolowsky. (Arsenal83)
- Val Kilmer (agent Pryzwarra) se zmínil, že jeden z důvodů, proč chtěl pracovat s Denzelem Washingtonem (Doug Carlin) byl, že jejich děti kdysi chodili do stejné školy. (B!ker)
- Výbuch trajektu bol najväčším kaskadérskym kúskom, aký bol kedy natočený v New Orleans. Filmári boli veľmi ohľaduplní k životnému prostrediu, a to niečo stálo. (Arsenal83)
Reklama