Režie:
Andrew DavisKamera:
Michael ChapmanHudba:
James Newton HowardHrají:
Harrison Ford, Tommy Lee Jones, Sela Ward, Julianne Moore, Joe Pantoliano, Andreas Katsulas, Jeroen Krabbé, Daniel Roebuck, L. Scott Caldwell, Tom Wood (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Na počátku přijíždí policie na místo vraždy, kterou ohlásil úspěšný cévní chirurg Richard Kimble. Obětí se stala jeho milovaná manželka Helena. Lékařovu vyprávění o jednorukém muži, se kterým se v bytě utkal, však policie nevěří a z vraždy podezřívá právě Kimbla. Šokovaný lékař je odsouzen k smrti. Spolu s dalšími vězni nastoupí do vězeňského autobusu. Když se dva vězňové pokusí o útěk, sjede během rvačky autobus ze silnice a převrátí se na železniční trať. Kimblovi, kterému řidič sundal pouta, aby mohl pomoci zraněnému dozorci, se podaří uprchnout. Na místo nehody dorazí FBI vedená agentem Samuelem Gerardem. Ten se okamžitě vydává po stopách uprchlíka. Střetnou se v tunelu kanalizace, kde se Kimble snaží agenta přesvědčit o své nevině. Gerardovi je to však jedno. Má jej chytit a ne soudit. Lékaři se opět podaří uniknout, dostat se do Chicaga, kde se okamžitě pustí do pátrání po jednorukém muži. Zjistí si v nemocnici, jaký typ protézy vrah nosí, a poté si vytipuje pět mužů, z nichž jeden by mohl být hledaným pachatelem. Gerard, který je lékaři v patách, brzy pochopí, že Kimble hledá jednorukého muže, o němž se zmiňoval. Nepřestává však pronásledovat svého uprchlíka, který si začíná uvědomovat, že případ je mnohem složitější, než se zpočátku zdálo. Dostává se na stopu nebezpečného podvodu s novým lékem, do něhož je zapleten také jeden z jeho kolegů. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (810)
Když jsem ten film viděl jako jedenáctiletý kluk poprvé, kladl jsem si palčivou otázku, jak je vůbec možné natočit něco tak geniálního. Možná i proto jsem to v té době viděl snad padesátkrát a pořád dokola, abych našel odpověď. Precizně gradované (všimněte si té železné pravidelnosti organizace syžetu do dvacetiminutových celků) vyprávění s brilantním rytmem (střídání pomalejšího a rychlejšího tempa, opakovaně se navracející retrospektivy do klíčové noci, které pokaždé odhalí o něco víc detailů) a volbou stylistických prostředků (vše je nejdřív exponováno předem, než je to použito - nehledě na brilantní honičku ve vězeňské budově a na náměstí). Pro mě bez debat jeden z nejúchvatnějších filmů devadesátých let. / DOPLNĚNÍ PDZ (27. 8. 2015): 3,9 sek. ()
Dneska už nesmrtelná klasika, ve které tradičně výborný Ford jako Richard Kimble musí dokázat nevinu v krajně nepřátelském prostředí, ve kterému mu jde po krku Big Dog Tommy Lee Jones. Uprchlík je inteligentní snímek, který nejen že nestárne, ale navíc spolehlivě baví i po tolika letech. Dodnes si pamatuju skákací scénu. Škoda že srážku s vlakem neskutečně zparodoval Leslie Nilsen :) 100% ()
Film, který dává naději, že za spravedlnost se dá bojovat a vyhrát a že soudní a policejní systém je nakonec možné obrátit na svou stranu... Líbí se mi, že tenhle film ani po více než 25 letech nezestárl, jelikož tématika je stále aktuální a stále je třeba na ni upozorňovat. Bohužel se mi zdá, že v podobných filmech z poslední doby se už ten prvek víry v dosažitelnost spravedlnosti vytrácí (viz podobně silný film Tři dny ke svobodě, kde hlavní postava nakonec volí útěk od systému, jelikož nemůže vyhrát), a to je svým způsobem smutné, ale možná to skutečně odráží dnešní realitu. Je fakt, že presumpce neviny mnohdy nefunguje, přestože by měla... Každopádně, film Uprchlík má stále dost co říct, navíc je to velmi napínavý film s výbornými hereckými výkony a propracovanou dějovou linkou. ~(4,3★)~ ()
Uprchlík je jeden z poslední filmů, který se Fordovi povedl a to nemálo. Je to fakt parádní snímek, o špatně odsouzeném clověku, který potom dává dohromady krásnou skládačku a dozvídáme se čím dál více a více, kdo za tím vším stojí. Výborně nastavené vysoké tempo se udržuje po celý film, aby ke konci vygradovalo v rozluštění křížovky. Nesmím opomenout Tommy Lee Jonese, který tady hraje první ligu, role mu vyložene sedle, nehorázný sypmaťák. ()
Z Boží vůle rutinér Andrew Davis byl svého času záhadně nadopován nespoutanou a divokou inspirací a rozhodl se, že tentokráte si rozhodně nebude brát servítky, roztočí kuloáry kolem hnízda jejich vlastní krátkozrakosti a konečně dokáže světu, jak lze (s Harrisonem Fordem na koni) z vlažného říčního patoku ukochtit nastávajícího otce zhovadilých epigonů a jeden z nejzásadnějších a nejikoničtějších filmů let devadesátých. Od protřelého a dynamického úvodu vrhl nicnetušícího diváka přímo do víru adrenalinového dění, šponoval napětí, jak jen to bylo možné a ládoval a ládoval a nepolevil, dokud se před příjemcovými zraky nerozeběhly závěrečné titulky a nezbývalo mu, než si upřímně a stále zkoprněle přiznat: "Jsem dojat!". Geniální a učebnicový filmový zlom, který přišel jako blesk z čistého nebe. A něco takového nemohla přehlížet ani slovutná Akademie. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (61)
- Film měl původně režírovat Walter Hill. (Karlos80)
- Film (resp. původní seriál) je inspirován příběhem doktora Sama Shepparda a vraždou jeho manželky Marylin. Sam z vězení nikdy neutekl. Bojoval o propuštění, což se mu podařilo, ale šest let poté, co se dostal na svobodu, zemřel ve věku 46 let. Kvůli synově odsouzení spáchala Sheppardova matka sebevraždu. (eleonnore)
- Ve scéně, kdy Harrison Ford (Dr. Richard Kimble) vstupuje po kolejích do tunelu, je za ním vidět pojízdná plošina, na které nejspíš stála kamera. (JohnSmith)
Reklama