Režie:
Georges LautnerScénář:
Michel AudiardKamera:
Henri DecaëHudba:
Philippe SardeHrají:
Alain Delon, Ornella Muti, Stéphane Audran, Mireille Darc, Maurice Ronet, Michel Aumont, Jean Bouise, Daniel Ceccaldi, Julien Guiomar, Klaus Kinski (více)Obsahy(1)
Je nad ránem, Paříž se za chvíli začne probouzet. Když u Xaviera náhle zazvoní jeho nejbližší přítel Philippe, ještě netuší, že pro něj začíná nejdelší den jeho života, ve kterém mu splynou další noci a dni. Na vlastní kůži pocítí, co znamená, když se nejvlivnější síly ve státě bojí prozrazení korupce a své okolí „čistí“ tím nejjistějším způsobem. I jeho přítel Philippe Dubay se zapletl do této hry a žádá Xaviera, aby mu poskytl alibi. Netuší, že jeho život se může počítat na hodiny. Policie i všichni ti, o kterých říká záhadný předseda správní rady jakýchsi tajných fondů Tomsky (Klaus Kinski), že to jsou anonymní zájmové a nátlakové skupiny bez tváře, chtějí po Xavierovi dokumenty o korupci a zneužívání státních funkcí. Jde jim totiž o všechno, peníze, moc, postavení a v neposlední řadě i o pověst tolik potřebnou k výkonu nejvyšších politických funkcí. Řada lidí zaplatí za tyto usvědčující listiny cenou nejvyšší a Xavier si je dobře vědom toho, že vydání dokumentů by mu život nezachránilo. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (124)
Kriminální zápletka není ani tak zajímavá jako politická fikce filmu. Zákulisní politické dění, „kontroverzní“ podnikatelé, nadnárodní kapitál řídící nastrčené politické figurky, všiváci politici hrabou a hrabou, svým ovcím dají žrádlo a hry a celé to nápadně připomíná dění v jedné středoevropské zemi. Akorát že novodobá šlechta v této zemi mluví o svých ovcích jako o "obyčejných lidech". Tento výborný nadčasový film ani po 40 letech nezestárl, pořád aktuální, bohužel. ()
Typ filmu, který je přinejmenším esteticky zajímavý, i když se zrovna nic neděje. Vždy elegantní Delon, designové kutlochy s výhledem na Eiffelovku nebo byt komiksového kreslíře, půvabně pobíhající Ornella. Do politické skepse pěkně zapadá to, že přítel, po jehož vrahovi Delon pátrá, byl zjevně stejný šmejd jako ostatní (přičemž to pro hlavního hrdinu – asi realisticky – neznamená žádné přehodnocení). Fajn film. ()
Film, ktorý hovorí o závažných veciach komplikovaným spôsobom, pretože tieto závažné veci sú tiež komplikované a hlavne neprehľadné. Delon tu chodí medzi všetkými ako vlniaci sa had, ktorý ak by trochu šťuchol niekoho okolo, hneď by bol mŕtvy. Mŕtvol je tu ale množstvo, treba však zabudnúť na nejaké zmysluplné vyšetrovanie, to v tomto svete politického a ekonomického slizu nie je možné. V záverečných desiatkach minút sa na túto tému dosť filozofuje a trochu prestrelená stopáž tak spôsobuje neudržateľnosť pozornosti. Trochu skrátiť, občas viac pritlačiť na pílu väčšou priamočiarosťou a film by to mohol byť excelentný. 70% ()
Na filmy s A. Delonem jsem svého času rád chodil.Na vrcholu stojí jistě Dobrodruzi,Dva muži ve městě a Sicilský klan.A to nejen pro nádherné obsazení.Tenhle opus maličko pozaostává, ale nepíši to ve zlém.Výrazná tenze po mstě je meritem příběhu.Můžeme debatovat o fenoménu msty.Jak kdosi řekl,msta je balzám duše.Hrdina jde nelítostným způsobem po vrahovi svého přítele.Takže se dostáváme od definice msty ke zločinu a trestu.Ovšem tady není katarze v podobě gulagu.Tady je kulka do prsou darebáka a vraha.A ten,kdo měl přítele v tom nejlepším smyslu slova jednání Delonovy postavy pochopí.Nechat pracovat stát by bylo nešikovné.Slušný film. ()
Charismatický Alain Delon se snaží jak může, ale ani tento film (opět okolo 2 hodin, francouzi jsou nepoučitelní!) nedokáže utáhnout ani s přispěním dalšího charismatického herce, Klause Kinskiho. Po delší době se ve filmu s Delonem střílí a za to jsem rád, protože mám v hlavě zapsaného Delona pouze s pistolí (a dívkou v druhé ruce). Přesto nijak zázračný film, který je lehce k zapomenutí. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (10)
- Automobil, kterým jezdí Xavier (Alain Delon), je Alfa Romeo 2000 Berlina. Automobil, který ho pronásleduje a nakonec skončí na dálnici pod „naklaďákem“, je Buick Electra 225 ročník 1964. (xisp)
- Alain Delon (Xavier) se rozhodl vrátit ke svému oblíbenému žánru, kriminálnímu thrilleru. Za tímto účelem opět povolal režiséra Georgese Lautnera, který mu poskytl epizodní role ve filmech Byl jednou jeden policajt (1971), ale především ve filmu Ledová ňadra (1974), který herec rovněž produkoval a s nímž se mu dobře spolupracovalo. Režisér však byl blokován smlouvou na film s Louisem de Funèsem, kterou musel dodržet. Když se o tom Delon dozvěděl, pomohl Lautnerovi ze situace a poslal mu právníka, aby smlouvu zrušil. (classic)
- Natáčení se ukázalo jako poměrně obtížné: Ornella Muti (Valérie) neuměla francouzsky; první kameraman Maurice Fellous uprostřed natáčení projekt opustil a musel ho nahradit Henri Decaë; Klaus Kinski (Nicolas) nebyl k dispozici ve správném termínu, takže jeho scény byly natočeny ještě před dokončením scénáře. (classic)
Reklama