Bratříček Karel

• Polsko Braciszek Karel (více)

Karel Kryl polskýma očima. Nový pohled na legendárního písničkáře, který se stal symbolem Pražského jara, přináší ve svém portrétu režisérka Krystyna Krauze. (Artcam Films)

Recenze (70)

Lukrecie

Premiéra Lucerna "Malý národ potřebuje velké legendy." Ač malý vzrůstem, byl obrovskou osobností. Nikdy neuhnul ze svých morálních zásad ani o píď. Celý život se zasazoval o hodnoty jako je pravda, láska a spravedlnost. Je smutné, že také kvůli tomu byl mnohdy nepochopen, nepřijímán a bohužel cizincem ve vlastní zemi. Byl taktéž vizionářem, překonal dobu. Je tristní, že historie se opakuje, více takových lidí je třeba v každé době. Ukázal nám, že je třeba charakterní opozice, jež hlásá pravdu. Tento dokument má obrovský význam. Je třeba, abychom takovou pochodeň nesly dál! Líbila se mi závěrečná slova režisérky. Čím to je, že ty nejlepší české osobnosti mají vždy ten největší ohlas v cizině??? ()

progression

Skvělý dokument o osobnosti, která předběhla dobu. Nejenom v tom osmašedesátém, ale také v té době "novější". Geniální básník a písničkář, který pokaždé "viděl" hodně dopředu a svým nezapomenutelným způsobem dokázal komentovat a glosovat minulost, současnost i budoucnost. Díky tomu měl a má hodně svých fanoušků, ale na druhé straně protože dokázal trefně popsat nejenom to, co se mu líbí, ale také to, co se mu nelíbí a měl ten dar, že "bohužel" viděl i do budoucnosti, množina lidí, kterým "viděl do karet", se také požehnaně rozrůstala a stále rozrůstá. Krystyna Krauze natočila výborný dokument, ale je trošku s podivem, že se o natočení tohoto ryze českého námětu "nervali" tvůrci čeští a daleko dříve. Možná že odpověď je trošku skryta v té poslední větě režisérky : "Čím to je, že ty nejlepší české osobnosti mají vždycky ten nejlepší ohlas v cizině ?" ... Bohužel někdy zapomínáme docela rychle a proto takovéto snímky mají ohromný význam. Jsem docela zvědav, "kolik vody" uteče než se tento snímek dostane do veřejnoprávní TV (v rozumný vysílací čas) a tím pádem k většímu okruhu diváků. Na druhou stranu není tak úplně od věci otázka, kolik z těchto diváků pak raději přepne na některý z nekonečných seriálů či Babovřesky nebo Kameňák 4, 5, 6, 7 .... ()

herr_carter

Všechno co patří ke Krylovi a je spojené s jeho tvorbou a tím jak žil, patří k tomu nejlepšímu - toto je zrovna vyprávěno polskýma očima a řada věcí patří k ne zcela tradičním klasickým dokumentárním věcem, líbilo se mi moc..je mi vždycky smutno, když se vcítím do tohoto umělce, který bojoval s větrnými mlýny.................moje hodnocení = 10 z 10. ()

slunicko2

Snad nejvýstižnější dokument, který jsem kdy o Karlu Krylovi viděl. 1) Snímek obsahuje spoustu neznámých fotek a záběrů z mládí. 2) Pokud jde o 49letou Krystynu Krauze, doporučuji výstižný životopis zde na ČSFD a dále pak velmi zajímavý rozhovor s ní . ()

Zagros

Dokument Bratříček Karel jsem viděl bez sentimentu a bez vzpomínek k té době a k jeho postavě. Jsem přeci jen mladší ročník a můžu tak hodnotit s odstupem. To je dost podstatné. Mám pocit, že se v hodnocení často objevují vzpomínky na nelehkou dobu a na postavu samotného Karla Kryla. Se vším respektem k němu, o tom by hodnocení být nemělo. Karel Kryl je bezesporu velká osobnost a zaslouží si uznání. Dokument mi ale nijak skvělý nepřišel. Chybělo mi především hlubší ponoření do jeho osobnosti. Naopak bylo až mnoho obrázků a poznatků o době samé. Ano, ta ho (zčásti) formovala, ale o něm jsem se moc nedozvěděl. Byl to věčný rebel, který se v roli rebela našel a nechtěl ji nakonec opustit ani po revoluci. Rád bych více pohledů do jeho soukromí…. jak žil, jak tvořil, … apod. Také mě zarazilo, že dokument o něm natočili Poláci. Z dokumentu je patrné, že k nim měl blízko a oni jej měli rádi. Ten počáteční důvod mi asi unikl. Přesto mi přijde trochu ostuda, že si podobný dokument neumíme udělat sami. Možná by to bylo lepší, možná horší… tohle je pro mě průměr. ()