Režie:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHrají:
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel, Anne Jackson, Tony Burton, Lia Beldam, Vivian Kubrick (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Opuštěný horský hotel, odříznutý od světa, to je vhodné místo k zešílení... Neúspěšný spisovatel Jack Torrance přijme práci správce v luxusním, ale odlehlém horském hotelu Overlook, který je přes zimu zcela odříznutý od světa. Pro muže je to vítaná příležitost najít klid na práci. Jenže od první chvíle, kdy Jack s manželkou Wendy a synkem Dannym do hotelu dorazí, se zdá být něco v nepořádku. Jack začíná být na své nejbližší neurvalý, nemůže se soustředit a objevují se u něj děsivé sny. Je to právě „osvícený“ Danny, kdo díky své zvláštní schopnosti pochopí, že v hotelu Overlook žijí duchové a ti jeho otce začínají ovládat. Ostatně chlapec je v dlouhých hotelových chodbách sám potkává… Film Stanleyho Kubricka vznikl podle románu známého spisovatele Stephena Kinga. Kubrick podle něj vytvořil nejen klasické dílo moderního filmového hororu, ale také mistrovskou studii postupného psychického rozpadu lidské osobnosti. Některé výjevy, jako zjevení nahé mrtvé ženy v koupelně, hektolitry krve, valící se z výtahové kabiny či finální sekvence v parkovém bludišti patří mezi ty nejděsivější okamžiky, jakých se filmařům podařilo dosáhnout. Snímek se zapsal do historie také dosud největším počtem klapek, které padly při natáčení jednoho záběru pro zvukový film. Stanley Kubrick, posedlý perfekcionismem, nechal Shelley Duvallovou opakovat jednu akci celkem 127krát, než byl se záběrem spokojen. Osvícení se tak dostalo do Guinnessovy knihy rekordů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 967)
Mimo jiné horor, který s přibývajícími roky na své ďábelskosti neztrácí, ale získává. Znepokojivě dlouhé interiérové jízdy (kdy přejímáme hledisko postav), velké exteriérové celky (kdy se postavy ztrácejí kdesi v dálce) - traumata povahy psychosexuální i národní, hodně otázek nezodpovězených i nezodpověditelných. Především ale Jack Nicholson, který má nad celým filmem podobnou moc jako minotaur nad svým bludištěm. 95% Zajímavé komentáře: POMO, kiddo, VerteX, Baudelaire, milos1, scheni ()
Tímto filmem si mě Kubrick definitivně získal. Tak hustou atmosféru jsem neviděl u žádného jiného filmu (v poslední době se jí přibližuje M. Night Shyamalan svým hitchcockovským stylem). Mistr buduje napětí tak precizně, že už v půlce filmu jsou pocity úzkosti těžko únosné. Pomáhá si pomalou kamerou a vážnou hudbou 20. století, která už sama o sobě vyvolává u neznalého posluchače ne zrovna příjemné stavy. Pamatuji si, když jsem The Shining pouštěl spolubydličovi, mluvil jsem na něj, pak jsem na chvilku odešel, vrátil jsem se a on si toho vůbec nevšiml. Potom mi řekl, že takhle hluboko ho dosud žádný film nevtáhl. A měl sakra pravdu! PS: Doporučuju se poohlédnout po delší 144 minutové verzi. Zážitek z tohoto skvostu je pak ještě silnější. ()
Už jsem byl smířený s tím, že žádný pořádný horor v životě neuvidím a tak jsem opustil tento brakový žánr, i když jsem měl za ty roky na kontě jen pár snímků, které mě dokázaly ohromit. Ano, jsem hororový fanda, ale bývalý. Když jsem si všiml, že i Kubrick natočil jeden horor, svitla mi naděje na lepší zítřky. Dlouho jsem to odkládal, očekávání byla veliká, ale mistr nezklamal a na mě po letech dopadly pocity strachu a napětí, které jsem často vyhledával, ale nalézal jen trapné kvílení teenagerů a jejich následné kuchání nějakými směšnými ksichty. Kubrick si znovu vyhrál s kamerou, což je vidět od první minuty při záběrech z ptačí perspektivy a samozřejmě s hudbou, kterou podtrhl mrazivou atmosféru snímku. Jack je ďábel, ale byla by chyba zapomínat na ostatní, protože všechny čtyři důležité role jsou skvěle obsazené. ()
Neskutečně mrazivé. Když se podíváte na dnešní rádoby horory nelze se nepodivit co se to sakra stalo. Strach nedělají laciné lekačky, ale dusivá atmosféra, která tlačí hrdiny za práh šílenství. Jestli je něco s filmaři, nebo diváci nějak zblbli? Průjezdy na trojkolce a návštěva pokoje 237 jsou děsivé už ve své podstatě (osamocenost, bezbrannost) a ne proto, že na mě bafne bubák. Nickolson skvělý, už zpočátku malinko divný, ale pořád dostatečně přirozený. Manželka ve své jednoduchosti většinu času "normální", vypadá minimálně vizuálně hodně zvláštně. Co se týče Dannyho, ten je oproti knize z hlavního tahouna degradován na dětské médium plné strachu, paradoxně jsem s tím neměl velký problém. U Kubricka to dokonale funguje. Krev z výtahu super, finále v bludišti opravdu povedené. Možná lepší než to s kotlem. ()
Redrum. Redrum. Redrum. Hlavní devizou není ani excelentní Nicholson, ani precizní Kubrickova režie, ale dokonalá atmosféra v čele se samotným horským hotelem. Kubrickovo volné pojetí Kingovy předlohy je přitažlivé právě z důvodu, že je opravdu velmi volně na motivy jedné z nejlepších "kingovek" a není tedy pouhou suchou adaptací "jedna ku jedné" (jakkoli je Torrancův sešup na můj vkus oproti pozvolnému pádu v knize přeci jen poněkud moc hrrr). redruM! ()
Galerie (164)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (232)
- V úvodní scéně vidíme několik záběrů z vrtulníku na okolní krajinu. Když divák poprvé vidí hotel, nikde v jeho blízkosti není labyrint, který je na konci filmu velmi důležitý. Ale na konci filmu je labyrint pouze pár metrů od hotelu. Kde se tedy onen labyrint nachází? (pornogrind)
- Podle konspiračních teoriích se traduje, že Stanley Kubrick ukryl do filmu několik odkazů na falešné přistání posádky Apolla 11 na Měsíci v roce 1969, které měl údajně sám režírovat. (Seabeast)
- Danny (Danny Lloyd) nosí ve filmu svetr s nápisem Apollo 11. Jde o americký pilotovaný kosmický let, při němž Neil Armstrong dne 20. 7. 1969 vstoupil jako první člověk na povrch Měsíce. (Snorlax)
Reklama