Režie:
Tereza NvotováKamera:
Federico CescaHrají:
Natalia Germani, Eva Mores, Juliana Oľhová, Zuzana Konečná, Marek Geišberg, Peter Ondrejička, Noël Czuczor, Jana Oľhová, Iva Bittová, Matúš Ryšan (více)Obsahy(1)
Třicátnice Šarlota se vrací do rodné vesnice hluboko ve slovenských horách. Před mnoha lety odsud za nejasných okolností utekla. Její návrat v místních vzbuzuje podezření, po celou dobu ji považovali za mrtvou. Bojí se, že svým příchodem probudí čarodějnici, která podle legend straší v okolních lesích. (Forum Film CZ)
Videa (1)
Recenze (189)
Přes všechny výtky k přepíčenosti a mnohdy zbytečné doslovnosti jednotlivých scén jde o celkově důležitou výpověď způsobu uvažování a počínání, které nejsou jen výplodem jednoho žánrově (bohužel) neusazeného filmu, ale skutečně přežívají v hlavách a životech mnoha lidí kolem nás. Nejen kdesi ve slovenských lesích, ale třeba i v postsudetských vsích, kde jsou otřesné tradice, buranství, násilí a strach z divů přírody a z neznámého důsledkem sevřených kleští bigotní katolické církve, a navíc pořád znepokojující realitou. ()
Vachrlatě rozkročené mezi civilní kritikou zaostalého venkova a mystickým příběhem o ženské síle - na sociální drama je to příliš plakátové, málo uvěřitelné a bez hloubky, na mystický příběh zase příliš banální a nedotažené, jedna linie přitom neustále sráží a zbavuje síly i směřování tu druhou, a z obou navíc svorně trčí umělost, prvoplánovost, hledanost, zploštělost, zjednodušování, černobílost a snůška klišé, jimž se nejde pod povrch... A obě linie pak jako kroutící se zmrzačené hady nemilosrdně dorazí poslední scéna, takový ex post dolepený happy end. Ještě bych asi unesla, kdyby Tamara do příběhu vstoupila, aby Šarlotě pomohla k iniciaci, a pak podruhé umřela (s ponechanou nejistotou jak stran její identity, tak i existence), ale takhle bylo toho "konec dobrý všechno dobré" fakt moc. ***** Škoda. Věřím, že Nvotovou zajímají důležitá témata a že jim i rozumí, ale neumí vůbec pracovat s filmovým jazykem a tohle je i přes sympatický výkon představitelek hlavních rolí exemplárně naivní režijní fušeřina. *~ ()
Jednotlivé scény relativně silné, ale pospojováno je to tak nešikové až to bolí. I když se občas podaří vybudovat atmosféru, strašně rychle je utnuta nebo změněna a tento koncept to celé spíše zabíjí než že by něco přinesl. Snahu o horor s přesahem cením, ale výsledek je nekonzistentní a film téma spíše hledá než by ho nějak hloubkově či podvratně prozkoumával. 40% ()
Na naše pomery odvážny a originálny počin, avšak pokiaľ sa tešíte na horor, tak na to ihneď zabudnite. Určite nebolo zámerom divákov šokovať ľakačkami, ale ani strašiť inými prostriedkami. Nvotová s Námerovou nám spočiatku ponúkajú viacero motívov a symbolov, ktoré by sme si chceli v závere dať dokopy a byť tak ako intelektuálne, tak len čisto divácky uspokojení. Lenže tu nastáva problém v interpretácii videného, každý si z filmu môže odniesť to svoje, ale mám dojem, že mnohí budú len tápať, o čom vlastne tá Svetlonoc je. Čiže ide o podobný prípad ako nedávny Men, avšak ten bol predsa len zručnejšie napísaný a nakrútený. Každopádne ide možno o jediný slovenský film v ére samostatnosti, ktorý vyzerá dobre aj na najväčších plátnach multiplexov. ()
Moderní agitka moderní liberální ženy zhruba na úrovni všech těch nováckých a primáckých seriálů o vesnických buranech, zastaralých a nemoderních názorech (pak ovšem nechápu, proč hlavní hrdinka lezla na hřbitov), do toho nahota, náznaky lesbické lásky, a aby to bodovalo na festivalech, vezmeme dnes tak u artových milovníků oblíbenou mystickou atmošku, ať to má grády, a hlavně ať se nikdo neptá, co to vlastně mělo říct, proč to vzniklo a co to mělo celé znamenat. Bo mystika, woe, kryje všechno, všechny nelogičnosti i nelogické chování všech postav. Takhle to dopadne, když napadne poučovat ty na nižší úrovni někoho, kdo v životě neměl problémy, nemakal, nechodil mezi obyčejné lidi, a vyrostl se zlatou kavárenskou lžičkou v prdeli. Btw, zvuk je otřesný. ()
Galerie (22)
Zajímavosti (5)
- Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 10 milionů korun. (SONY_)
- Před kamerou ve filmu Světlonoc nezemřelo žádné zvíře. (Forum Film CZ)
- Film je venovaný zosnulej Monike Potokárovej, pre ktorú bola písaná úloha Miry (Eva Mores). (matthew.17)
Reklama