Mařenka a Jeníček v lese hrůzy

• USA Gretel & Hansel

Kdesi daleko v zemi pohádek vede mladá dívka svého malého bratra do temného lesa. Zoufale shání jídlo i dřevo. Narazí ovšem na děsivé ztělesnění zla. (Filmbox)

Recenze (183)

luka4615

Nápad přetavit jednu z nejznámějších pohádek do čistokrevného hororu zněl na papíře určitě jako velmi dobrý nápad, jelikož tato látka tomu vlastně svým způsobem i trošku vybízí. Bohužel, ve finále jsme dostali artově zabarvenou záležitost, u níž stojí za zmínku pouze lokace a užitá kamera. Ostatní atributy počínaje formou a konče obsahem téměř vůbec nefungují, pročež zde tedy dostaneme velmi, VELMI rozvláčnou podívanou, která vlastně ani neví, pro jaké publikum je primárně určená. Škoda. ()

tron

Som z toho zmätený. Rád by som dal 4*. A za istých okolností by to na ne s prižmúrenými očami azda i malo. Lenže dané okolnosti sa nakoniec skôr nedostavili, než dostavili. Už z trailerov a celkovej reklamnej kampane nebolo jasné, či to chcú tvorcovia poňať ako hororové spracovanie rozprávky, alebo ako trocha temnejšiu fantasy. Iste, každá správna rozprávka, samozrejme vrátane tých, ktoré nám rodičia čítali, keď sme boli malí, je čistý horor. Kanibali, vraždy, netvory, temné lesy, hrady plné netvorov. Skúste si prečítať Dobšinského a spol. dnes, keď ste dospelí. Každopádne, tento film je rovnaký, ako trailery a reklamná kampaň: nevie sa rozhodnúť, čím vlastne chce byť. Nuž a tak je občas fakt v dobrom hnusný, znepokojujúci, nepríjemný a desivý a hneď v ďalšej scéne sa atmosférou vráti k trochu temnejšej rozprávke. Zvláštnym oživením deja sú schopnosti Marienky, čo ma zaujalo, hoci ani X dní po dopozeraní neviem, či v dobrom alebo zlom. Kasting sa bez debaty vydaril, najviac pochopiteľne Alice Krige. Alice bola strašidelná už pred desaťročiami (Sleepwalkers, Star Trek: Prvý kontakt) a odvtedy mala more času na to, aby svoje hororové výkony ešte vylepšila. Takže jej dominantný výkon nikoho nemôže prekvapiť. Vizuálna stránka je rovnako rozporuplná, ako samotný žáner: chvíľu vidno, že do nej bolo investované a vyzerá fakt dobre, aby to hneď nato zničila nasledujúca scéna, ktorá vyzerá vizuálne chudobne a televízne. ()

DanteZ

Gretel & Hansel by neměl být pouštěn s očekáváním precizního převyprávění grimmovské pohádky. Perkins příběhovou linku využívá spíše jako páteř, kterou balí do stylového a působivého vizuálu. Více než dialogy a monology film poutá spíše obrazem. Perkins volí čtvercové plátno a rozjíždí hru silně inspirovanou geometrickým fetišismem Kubricka, klasickým filmovým expresionismem a post-modernou. Hra s temnými siluetami a černými kostýmy připomíná Nosferatu, okultně laděná symbolika a bizarní výjevy smrdí surrealistickými snímky Jodorowskiho a Lynche. Dohromady vzniká snová vizuální meditace v podzimních barvách, která se opatrně zabývá tématem archetypu čarodějnice. Mohla by jít ale více do hloubky. Takto jde pouze o solidní jednorázovku s opojným lookem bez většího přesahu. ()

lamps

Pohádka na dobrou noc jako horor na dobrou noc. Dobrý nápad (který měl někdo dostat už dávno) v osobitém zpracování s důrazem na až surreálnou atmosféru a bezvýchodně temné prostředí. Škoda, že nezbyly odvaha ani peníze na místy kreativnější a údernější řešení a že to chvílemi působí lacině a zkratkovitě. Přesto nevšední zážitek s přesvědčivou Sophii Lillis a cílevědomou výpravou, který není kinům na ostudu. 60% ()

honajz2

Já mám na tyhle horory založené hlavně na atmosféře slabost, i když se Gretel & Hansel zas tak nepovedlo. Ono je z toho znát, že se Perkins dost snažil, ale ta atmosféra na mě zapůsobila jen v některých scénách, celkově však ne. V první polovině to ještě docela šlape, jenže v druhé už to spíš nudí. Navíc se to chvílemi nevyhnulo směšnosti, přece jenom, natočit Jeníčka a Mařenku jako seriózní horor s psycho atmosférou, to je hodně velké sousto. Kameru a zvuk to má ale naprosto perfektní, u hudby to sice občas skřípe, ale taky ušla, takže tady je všechno ok. Hlavní problém je ale v tom, že ta atmosféra se fakt nedrží celý film, nýbrž jen v některých scénách a proto ten film prostě nedokáže výrazně zapůsobit. A herecké výkony mohly být výraznější. Btw, nechápu, proč Mařenka vypadá jako lezba a co tam dělal ten černoch. Asi aby to bylo správně moderní. 3* ()