Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisérka Irena Pavlásková zabodovala už svým filmovým debutem ČAS SLUHŮ, kterým uvedla do poněkud neúměrného nadšení i značnou část kritiky. ČAS SLUHŮ byl na svou dobu snímkem v mnoha ohledech výjimečným, v němž vedle atraktivně zpracovaného chytlavého příběhu nečekaně zazářila i budoucí velká tuzemská filmová hvězda Ivana Chýlková. Protože patří Irena Pavlásková mezi tvůrce, kteří se hned tak něčeho nezaleknou, rozhodla se natočit volné pokračování příběhu cílevědomé a dominantní Dany. Před diváky tak nyní předstupuje s filmem ČAS DLUHŮ, který už mnohem intenzivněji, stejně jako její druhý film CORPUS DELICTI (neboť debutům bývá mnohé odpuštěno) prověří její režijní kvality. Navázat na úspěch jedničky totiž nebude jednoduché.

Tak jsou tu opět naši staří známí - autoritativní Dana a submisivní Milan. Milan už dosáhl slušné kariéry, jako obchodní zástupce v Maroku má významné postavení a žije životem exkluzivního diplomata. Zatímco on poctivě pracuje, Dana si užívá se svým milencem a ve "volných chvílích" Milana samozřejmě náležitě deptá. Manželská rvačka v nejnevhodnější chvíli významné pracovní návštěvy zapřičiní jejich předčasný odjezd a Milan, který Daně v afektu způsobil četná zranění je hospitalizován na psychiatrii. Jeho psychický šok pochopitelně Dana využije pro sebe a s pomocí posluhovačky v domácnosti Bohunky (zde navíc zdravotní sestry v tomtéž sanatoriu) a slabošského primáře, získává nad Milanem opět absolutní kontrolu. Jenomže v sanatoriu si odbývá svou stáž i mladá psycholožka Táňa, které je inteligentní pacient okamžitě velmi sympatický. Navíc si dobře uvědomuje, že je léčba velkými dávkami sedativ naprosto neadekvátní a snaží se v Milanovi naopak posílit sebedůvěru a novou chuť do života. Rodí se křehký vztah, který brzy přeroste profesionální vazby a odvede Milana z domova a hlavně od Dany. Jenomže Dana je ženou, "která se neopouští" a nehodlá svou hračku jen tak odložit. Nastává čas, v němž se Milan snaží vnitřně i navenek osvobodit a milá paní doktorka utrží četné šrámy na těle i na duši... (mimochodem, náročné "bojové" scény odehrála Ivana Chýlková v prvních týdnech těhotenství). (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (101)

dopitak 

všechny recenze uživatele

S nadějí jsem se sem mrknul, zda Čas dluhů je v kategorii "parodie" nebo alespoň "komedie". Ona tohle snad Pavlásková opravdu myslela vážně. Má silný tah na branku, kdo film nevypne po prvních patnácti minutách. Nejlepší čeští herci posledních let předvádějí na od začátku se potápějícím scénáři naprostou tragédii, slovo "přehrávat" jistě bude v místních komentech patřit mezi ta nejčastější. V první půlhodině je herecky nejkvalitnější "nehérečka" Bílá (!). Jak byl "první díl" (oba filmy snad raději ani nejde spojovat) působivý, je tento druhý dovedený do nepochopitelné absurdity. Režijně, protože o kvalitách Rodena, Chýlkové, ale i Holubové a Dulavy netřeba pochybovat, totálně nezvládnuté. Scénáristicky nekomentovatelné. Snad je z lítosti nedávám odpad. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Tak nějak nevím - chvíli se to tváří jako parodie, chvíli jako vážně míněné drama, ale není to ani jedno. Roden na klinice se chová jako inteligentní člověk, a pak nad sebou najednou nemá dostatek sebekontroly? Divné, celé to bylo divné. Kdyby se Pavlásková držela dramatické linie, byla by nosná. Ale asi se lekla, že bude příliš těžká, tak se téma snažila odlehčit - a tím film zcela pohřbila. Mimochodem, vedle všech herců stačí, když přijde na scénu tiše Vladimír Dlouhý a ukradne si všechen prostor pro sebe - škoda ho, byl skutečně vynikající herec. A my můžeme jen doufat, že po odchodu Rodenovy postavy do modře ozářených polí nás nečeká Čas pluhů. ()

Reklama

Ivoshek odpad!

všechny recenze uživatele

Jak je Čas sluhů odrazem let osmdesátých (v dobrém), tak je druhý díl odrazem let devadesátých v tom nejhorším slova smyslu. Touha zachytit duch doby se tehdy velmi často nepovedla a tohle dílo není výjimkou. K tomu se ale přidává slabý a neživotný scénář, přehrávání, snaha o světovost... to všechno to nekompromisně posílá k odpadu. Současných 44 % je nepřiměřeně vstřícných. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Jak lákavé je pro osobnosti z uměleckého světa přímo navazovat na svůj obdivovaný úspěch! Jak zrádná je tato cesta, která zákonitě klady vyšší nároky a nevděčná očekávání! Čas dluhů není vyloženým průserem, ale celková soudržnost filmového pokračování je rozdrolena do odlišných úseků a úchvatná místa jsou střídána rozpačitými pocity. Snaha o rozšíření záběru je kontraproduktivní, satirický tón jen naznačuje a drolí vybudované schéma. Duch sdělení si i přes absurdní neposednost naštěstí až do svého vyvrcholení udrží svou naléhavost. A téma morálky je bombardováno ze všech stran s rozdílnou intenzitou, hloubkou a pochopením. Hlavní postavou příběhu je úspěšný Milan (velmi dobrý Karel Roden), vržený jízlivým osudem do očistce svědomí, morálky a lidskosti. Podřízenost získává s iluzí svobody zapomenuté sebevědomí. Tento neznámý pocit omamuje svého nositele, odhalí nepřeberné možnosti a s výsměchem ho nechává napospas zvrácenosti osudu a trestu marnosti a beznaděje. Hlavní ženskou postavou je psycholožka Táňa (snaživá Lucie Bílá). Věří v zázrak, doufá v harmonii, nechává se vést a útrpně přihlíží nevyhnutelnému. Nejméně morální postavou je Milanova manželka Dana (dobrá Ivana Chýlková). Za žádných okolností se nemíní vzdát svého pracně vybudovaného životního stylu s manipulacemi a potěšením sadistického tyrana. Hranice nejsou na žádné straně omezením. Výraznou postavou je lehkomyslná Vendulka (vynikající Tatiana Vilhelmová), dcera svérázného boháče s přelétavými osobními zájmy. Důležitou postavou je zdravotní sestra Bohunka (dobrá Eva Holubová), obětavá a ochotná Danina blízká kamarádka. Z dalších rolí: starostlivý otec Vendulky a osobitý bohatý obchodník Hlavička (velmi zajímavý Jiří Lábus), ochranitelský Tánin bývalý manžel Pavel (dobrý Vladimír Dlouhý), nápomocná dávná Milanova kamarádka Lenka (příjemná Jitka Asterová), zneužívaný hlavní psychiatr Mráček (zajímavý Jaromír Dulava), zachráněný Milanův nadřízený a šéfredaktor (Jiří Knot), Milanova soucitná a chápavá dcera Markéta (zajímavá Sabina Feldmanová), či atraktivní ženy a dívky okolo nové aury Milana Evička (Renata Beccerová) a Karolína (Zuzana Lhotská). Drama v občasné formě grotesky ztrácí na působnosti. Hlavní ženská postava se sice snaží, ale není schopna udržet tempo svých kolegů. Naštěstí zůstalo dost podmanivých úseků, které nechávají možnost poutavé a netradiční podívané o morálce a lidských vztazích. ()

e(l)a 

všechny recenze uživatele

Díváme-li se na Čas dluhů jako na z velké části parodii, myslím, že tak špatný není. Je zde všechno vyhnáno do extrému, takže žánru parodie musí dělat čest, a navíc hvězdy jako Roden, Chýlková, Vilhelmová apod. film korunují kvalitními hereckými výkony. No, a jednu hvězdu navíc za myšlenku, kterou to přece jen má - muž nenávidící, ale zároveň stále milující nebo alespoň nezbytně potřebující svou ženu. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (3)

  • Natáčení probíhalo i na zámku v Lysé nad Labem. (M.B)
  • Návštevnosťou 193 645 divákov sa stal film v roku 1998 najnavštevovanejším českým filmom v českých kinách. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama