Reklama

Reklama

Ve slepé uličce

  • Česko Slepá ulička (více)
Trailer

Obsahy(1)

Osudu neunikneš ani na opuštěném starobylém hradě. Na tom starém hradě na northumberlandském pobřeží měl prý kdysi Sir Walter Scott napsat svého Roba Roye. Dodnes se tu dochoval jeho autentický husí brk i mnohé další památky Mistrovy osobnosti. Tak to alespoň nečetným návštěvníkům své "pevnosti", jak tomu sídlu hrdě říká, tvrdí jeho momentální výstřední majitel. Angličan George, který tu žije se svou mladou, krásnou francouzskou manželkou. Bál se možná, když se zbavoval svého prosperujícího podniku a rozhodoval se pro život v ústraní, aby mu ji svody velkoměsta neodvedly. Neuvědomil si ovšem, že Osudu člověk neunikne. A "Osud" se právě v této chvíli k této výspě civilizace neodvratně blíží. Osud v podobě dvou raněných gangsterů, kteří se po zpackané akci nutně potřebují alespoň na chvíli někam zašít. A jelikož široko daleko není nic vhodnějšího...
Slepou uličku natočil podle vlastního scénáře režisér Roman Polanski v roce 1966, těsně před tím, než odešel do Hollywoodu. Nezapřel v ní charakteristické rysy své tvorby, především hluboké zaujetí všemožnými úchylkami lidské psychiky. A dokázal navíc z tohoto na první pohled pouhého thrilleru - neboli příběhu dvou raněných gangsterů, terorizujících manželský pár - vytěžit nemalou dávku černého humoru. Snímek byl v r. 1966 oceněn na MFF v Berlíně Zlatým medvědem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (33)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Další výčet podivných lidiček, kterými Polanski pomáhá zalidňovat svět už sám od sebe podivný. A nebylo by t možné, kdyby takový nebyl on sám. Myslím, že teď ve stáří, se mu už musí plést co prožil sám a co sám nafilmoval. Znáte přece rčení, které děti používají dříve, než vidí první film: "Ale vždyť on to jen filmuje... Manželé (Teresa a George) filmují rodinný život a příjezd gangsterů do jejich "pevnosti" je pro ně vytržení z nudy a pro nás demonstrací jejich charakterů (až po poslední moment, když se před samopalem polomrtvého Richarda schovávají střídavě za sebe)... Přes všechny problémy s místem, herci atd. (a přes mnohé chyby ve filmu, angicky goofs), považuje Polanski tento film - a myslím zcela oprávněně - za "příspěvek poetickému filmovému jazyku"... Přestože nezvedený kluk poškrábal jinou desku, snesl bych víc hudby dnes již legendárního Krzysztofa Komedy - viz EP Krzysztof Komeda ‎– Cul-De-Sac. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Kdyby měl tento film v sobě pořádné napětí a strhující atmosféru, mohl by vzniknout slušný gangsterský thriller ve stylu „home invansion“ z netypického prostředí. Kdyby měl zase víc humoru a absurdních nápadů (které zde jsou, ale zdaleka ne v takové míře, aby dokázali utáhnout celý film), mohla by vzniknout výborná černá komedie. Bohužel vznikla jakási nevýrazná a podivná kombinace obojího, přičemž ani v jedném směru na mě film nezafungoval. Nemám žádný problém považovat Romana Polanského za vynikajícího režiséra, ale určitě díky zcela jiným filmům, přičemž gangsterky ani komedie evidentně jeho parketou nebudou. Gangsteři zde byli pro mě určitě zábavnější, než podivně úchylný manželský pár ze zámečku, takže jsem nedokázal s rukojmími nijak soucitit ani jim fandit. Chyba nebo záměr? Zcela odtažitě pojatý film s relativně napínavým dějem si mě nakonec získal pouze komickou postavičkou smolaře v podání brýlatého Jacka MacGowrana, jenže i ten brzy ze scény mizí. Občas přišla vtipná nebo napínavá scéna, hlavní gangster (Lionel Stander) měl taky světlé chvilky, dost se mi líbila černobílá kamera. Ale zřejmě nebylo otázkou špatného rozpoložení, když jsem už loni Slepou uličku v polovině neúspěšně vzdal, ani dnes se nekonalo nadšení. Při té ukrutné dvouhodinové délce teprve ne. [55%] ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Naozaj sa neodvážim odhadnúť čo týmto dielom Polanski zamýšľal, no každopádne z neho vzišiel ďalší svojský výtvor tohto všestranného režiséra. Ja by som film kategorizoval ako paródiu na klasický žánrový thriller, ktorej výpovedná hodnota dosiahla svoj strop niekde v polovici a odvtedy to bolo dosť intenzívne premávanie, aby som film vôbec dopozeral. Zaujímavosť jednotlivých scén mala hojdačkový štýl, raz vystrelila až na vrchol, inokedy spadla až na samotné dno. Herecké výkony držia film nad vodou, záver napokon zachraňoval čo sa dalo a tak s čistým svedomím zostávam pri troch hviezdičkách. 60%. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Človek si nevyberie čas na problémy.“ Roman Polański vie dodať obyčajnému trileru hororový náboj, ale tiež platí opak – že vie triler obliecť do komediálnej frašky. SLEPÁ ULIČKA sa žánrovo charakterizuje ťažko (ale nie je to ani nič umelecké typu Bergman) a zrejme budete zaskočení, nech už budete od zápletky „na starobylom hrade drží kriminálnik rukojemníkov“ čakať čokoľvek. Výsledku nemožno uprieť silnú atmosféru, pôsobivú výpravu, svojský scenár, nádhernú kameru, zábavnú hudbu a ťažko zabudnuteľný výkon Donalda Pleasenceho (Dr. Loomis z HALLOWEENOV). Snímka vznikla vďaka komerčnému úspechu predchádzajúceho (1965) Polańského filmu, hororu HNUS, ktorý nakrútil práve preto, aby ním zarobil peniaze na osobitejšiu SLEPÚ ULIČKU. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Dalo by se to zařadit jako crazy gangsterka. Na hrad přijíždějí dva gangsteři, kteří čekají na odvoz a setkají se tu s manželským párem, kde hlavně manžel je pěkný poseroutka a zůstane jím, i když zcela náhodně zneškodní protivníka. Také zde najdeme spoustu zbytečných a samoúčelných obrazů, v nichž má režisér zalíbení, ale jsou naprosto nedivácké, dokonce jdou proti divákovi. Včetně úvodních scén (u tohoto i výše zmíněného filmu), jež spíše odrazují, než by přitáhly pozornost. ()

Galerie (64)

Zajímavosti (3)

  • Film oceněn na MFF 1996 v Berlíně Zlatým medvědem. (M.B)

Reklama

Reklama