Díra

• Španělsko El hoyo (více)

Vězni v horních patrech se najedí lépe než ti dole, na které zůstanou jen zbytky. Jeden muž se snaží prosadit změnu, aby všichni měli dostatek. (Netflix)

Recenze (611)

Crocuta

Začnu od konce - právě tady si totiž tvůrci dost ulehčili práci a právě tak trochu odbytá koncovka ubírá snímku na dokonalosti. Jako velmi trefné, promyšlené a strhující podobenství o současné společnosti funguje jinak "Díra" bezvadně a vydá za tucet sociologických průzkumů dohromady. A jeden poznatek závěrem - daleko lépe se tento divácký zážitek snáší s plným žaludkem. ()

silentname

Nemôžem povedať, že by ma "The Platform" dostalo úplne nepripraveného, no rozhodne som nečakal, že to bude až tak silné. Netflix priniesli tentokrát skutočne kvalitný thriller, na ktorý ešte nejaký čas nezabudnem. A po dlhej dobe, som videl skutočne originálny koncept. Niečo, čo som ešte nevidel a zanechalo vo mne skutočne klaustrofobické pocity, ako som naposledy prežíval niekedy, keď som prvýkrát videl "Cube". A skutočne k tomu netreba veľa. Stačí jedna malá štvorcová miestnosť s dvoma posteľami, umývadlom a obrovskou dierou, cez ktorú sa posúva platforma s jedlom pre všetkých. Lenže kým ľudia na prvom alebo desiatom poschodí sa stihnú aj najesť, tak ľudia, ktorí sa dostanú na poschodie 80 alebo 100 už veľa jedla nezostane. Ak im vôbec niečo zostane. Film nepotrebuje ani veľa postáv. No tie, ktoré tu máme sú podľa mňa veľmi zaujímavé a dokážu podať veľmi dobre aj odkaz, ktorý chce film zanechať aj nám dokážu ukázať svoj charakter. Všetci chceme prežiť a dostať sa hore, alebo rovno sa dostať z tohto miesta von.Nebudem dokopy asi z deja prezrádzať nič. Myslím si, že z toho čo som popísal a anotácie by ste mali mať dosť informácií ohľadom toho o čo pôjde. A uznávam, že som si užil každú jednu momentku tohto filmu. Možno by si to zaslúžilo trošku iný koniec. Lenže na druhú stranu som ani raz nemal z filmu pocit, že by sa na niečo hral. Od začiatku do konca to so všetkými dialógmi pôsobilo veľmi kvalitne. Za tento rok zatiaľ jeden z najsilnejších filmov. Uvidíme, čoho sa ešte v roku 2020 dočkáme. Viac filmov, ako bol tento prosím. Hodnotenie: A ()

Sarkastic

„Hej, slyšíte mě tam dole?“ - „Nevolej na ně!“ - „Proč ne?“ - „Protože jsou pod námi. A ti nad námi neodpoví.“ - „Proč?“ - „Přece proto, že jsou nad námi.“ Co člověka dělí od toho, aby se stal zvířetem? Někdy stačí jen pár pater…aneb sněz nebo budeš sněden. Tak má vypadat celovečerní debut! Od první vteřiny silně atmosférický, působivý, stísňující a zneklidňující. Krom perfektního dominantního zvuku a démonicky slizkého Trimagasiho na tom má největší podíl rouška tajemství. Při prvním nahlédnutí do Díry, resp. Vertikálního samosprávního centra (tedy našeho současného světa, jen bez toho falešného pozlátka a atrakcí), divák neví nic a hlavní hrdina to má podobně. Teprve posléze se dozvídá pravidla „hry“, odhalí se mu motivace a charaktery postav. Jen na část vyvstanuvších otázek se divákovi dostane odpovědí, ale na druhou stranu hlavní myšlenka filmu je jasná (a záleží na vás, co si z Díry odnesete). Mám skoro chuť téhle palčivé sociální sondě napálit 5*, ale kvůli neuspokojivému konci to nejde. I tak můžu vřele doporučit. ()

luka4615

Zajímavá myšlenka zpracovaná velmi novátorským způsobem. Tím vším je snímek El hoyo, který Vám tyto atributy nabídne v chladném prostředí futuristické věznice, v němž jeden člověk musí přesvědčit chamtivou většinu, že schopnost rozdělit se vážně platí i v tomto nelítostném prostředí. Jen škoda, že režisér Galder Gaztelu-Urrutia ani na stopáží čítající 94 minut nezodpoví ty nejpalčivější otázky. Ovšem až na tento detail se jedná o "must see" dílo, jež byste si za žádnou cenu neměli nechat ujít. Skvělá práce! (Netflix) ()

verbal

Šťavnatý iberský gastrospeciál o elegantním řešení nejpalčivějších problémů veřejného stravování a delikatesní sociologická studie o tom, jaké dobroty se servírují na úplném dně humanity. Audiovizuální důkaz, že i sebeidealističtějšího intelektuála dona Chichota, hozeného mezi bandu zhovadilých větrných mlýnů, ten smích nakonec přejde, a on pochopí, že ten komunismus prostě nevybuduje, protože dělnická třída je banda omezených animálních zkurvenců s mimořádně vyvinutým pudem pro vlastní trika. Dialogově velmi kalorické, téměř geniálně naservírované, plné originálních masitých nápadů, a tak je hrozná škoda, že šéfkuchaři na závěr bouchla trouba a ta krásně promaštěná díra vyústila do hajzlu. Konkluze, že symbolem a řešením radikální systémové změny je náhlá mongoloidní holčička jedoucí výtahem nahoru, je absolutně sofististikovaný metamfetaminový myslomrd, který vám málem chuťově dokurví celou předchozí hostinu. A to se v hájkuzin prostě musí ztrestat odnětím minimálně jedné myšulínské hvězdy. ()

Zajímavosti (11)

• Film byl natočen chronologicky, protože Ivan Massagué (Goreng) musel během šestitýdenního natáčení zhubnout 12 kilo, aby ukázal své fyzické chřadnutí. (Maulincio)
  • Natáčení celého filmu trvalo šest týdnů, z toho osmnáct dní si vyžádaly úpravy pater a příprava pokrmů. (Yoshimitsu)