Režie:
Olmo OmerzuKamera:
Lukáš MilotaHudba:
Monika Omerzu MidriakováHrají:
Miroslav Donutil, Alena Mihulová, Martin Pechlát, Vojtěch Kotek, Eliška Křenková, Pavla Beretová, David Bowles, Martin Havelka, Jan Vondráček, Petr Motloch (více)Obsahy(1)
Když se ve staré rodinné firmě ukáže, že z ní kdosi vyvádí peníze ve velkém, nastává konfrontace s novou realitou, na níž nebyl nikdo připraven. Ivo Róna, dlouholetý šéf prosperujícího podniku Aron, se snaží zorientovat v nechtěné situaci, kterou mu jeho děti ani okolí neulehčují, ale kterou si na sebe dost možná seslal sám. Nový film režiséra Olma Omerzu proplétá komplikované rodinné vztahy se světem moderních komunikačních technologií, které dokáží využít naše slabá místa. Ve válce, která se ve filmu pokradmu rozpoutává, ale není vůbec jasné, kdo stojí proti komu, natož kdo z ní vyjde jako vítěz. (CinemArt)
(více)Videa (1)
Recenze (135)
"Bez rodiny se člověk chvěje zimou v nekonečném vesmíru..." Pro podnikatele Ivo Róna (skvěle minimalistický Mirolav Donutil) byla rodina a firma tak trochu jedno a totéž. V okamžiku, kdy se mu kvůli zpronevěře velkých peněž začíná hroutit firma, se mu docela logicky hroutí i rodina a vlastně všechny jeho dosavadní jistoty. Tahle hlavní dějová linka filmu je určitě docela nosná, ale přišlo mi, že z ní mohl Olmo Omerza vytěžit víc. A víc toho taky divákovi ukázat. Ten si tak i na konci filmu může říkat, že "někdo za tím musí bejt," aniž by ale věděl přesně kdo či co. Přeci onou hlavní pointou filmu asi nebylo ukázat, že "potěšení mocných je vykoupeno slzami chudých", že "žádné bohatství se zdraví nevyroná" či dokonce, že "cesta bez překážek nikam nevede." Všechna tahle moudra si "cvrdlikají" všelijací ptáci na stromě. Ovšem co chtěl touhle "ornitologickou stanicí" "básník" (režisér) vlastně říct, ví asi jen on sám. Ač neříkám, že to nebylo vizuálně docela originální. Celkově hodnotím film jako lepší průměr hlavně kvůli výborným hereckým výkonům nejen již zmiňovaného Donutila, ale i Aleny Mihulové. ()
Olmo Omerzu si pro svůj film vybral zajímavou i docela aktuální zápletku (kterou jsem odhalila po pár minutách, ještě předtím, než se objevily první záběry z Afghánistánu - plácám se po ramenou, jsem dobrá:D), která ale ve výsledku vlastně není tou hlavní. Máme ji tu jako jakýsi startovač důležitějšího tématu, kterým jsou narušené rodinné/mezilidské vztahy hlavních protagonistů, problémy v komunikaci, v rozložení rodinných či pracovních rolí a nedorozumění a problémy s tím spojené. Situace se nám postupně vyjasňuje, rozplétá. Sledujeme dobré herecké výkony (vyniká Donutil, ale třeba i Alena Mihulová svou roli zvládá přesně tak, jako si to vyžaduje), některé trefné (tragi)komické dialogy. I ta symbolika s ptáky má něco do sebe. Potenciál filmu ale dle mého není naplno využit. Pocitově má snímek tak tři hodiny, přitom ale postavy, jejich charaktery jsou v řadě případů pouze naťuknuté, nedostává se nám pořádného rozpletení, uzavření. Asi bych potřebovala, aby to mělo celé trochu větší spád a šlo více do hloubky. Na druhou stranu tenhle snímek ale podle mě rozhodně není tak špatný, jako by se mohlo zdát ze zdejšího hodnocení. Lepší tři hvězdy a 60 %. ()
[KVIFF 2021] Jo, já vím. Olmík se trochu zase utrhl ze řetězů. Tentokrát, ale vcelku v pohodě stylu, kdy zde máme trochu sociální, trochu krimi a jako thriller, do kterého pak začnou kecat ptáci - doslova - a vy si říkáte, co se zase kurva děje? I tak ale spojení hereckých výkonů s v celku dobrým dějem dělá dohromady jednu z nejlepších podívaných letošních Varů. Ty ptáci, to docela zachránili. Jasně, že nějaké situace jsou trochu přitažené za vlasy a opět to někdy působí jako komedie, i když by nemělo, tak i přesto to funguje na únosné míře. Hodně velkou škodou je i samotný název, který trochu láká na zajímavější zapojený kodových jmen, k čemuž nakonec moc nedojde a to je hlavní nevýhoda. Obecně je to film, který neosloví každého, ale za mě i ta lyričnost v celku šla. A co si budeme... nás filmy přišel učit točit Slovinec, což je tuplem k smíchu. Prostě mu to jde nejlépe ze všech. Tak jen tak dál... ()
Olmo Omerzu se toho nikdy nebál. Je jiný, je zajímavý. Očekávání od něj už budou pokaždé vysoká. Jeho sociální drama vypráví o tom, kterak se v úspěšné rodinné firmě zatoulal pořádný ranec peněz. Účetní Alena Mihulová mezitím vyráží za svým vysněným americkým přítelem, autoritativní šéf podniku Miroslav Donutil s nalomeným zdravím se ze zprávy rovnou skácí k zemi. A jeho syn a jeho zeť se hlavně snaží zůstat u koryta. Prachy v jakémkoliv množství jsou téměř vždy rozbuškou konfliktů, ani tady tomu není jinak, a to ještě vše z dály jízlivě komentují nejrůznější opeřenci. Krize v podniku samozřejmě odhalí i další (hlubší) problémy zejména v ústřední rodině, tvůrci se otírají i o frustraci z citového nenaplnění. Celkově ovšem schází opravdová síla, obsahově je to nakonec mělké. Rozehrané, nedohrané. Herecky fajn, ale těch hereckých nominací je za mě krapet moc. Ve výsledku nic, k čemu bych se chtěl někdy vrátit. ()
I diky hodnoceni jsem od tohoto filmu nic necekal. Musim ale rict, ze me mile prekvapil. Namet je vyborny a asi i dost aktualni. Mihulova svou roli zrale, ale naivni zeny presvedcila. Skoda, ze mela takovou dlouhou hereckou pauzu. Asi to slo cele natocit jeste lepe, celkove mi to ale prislo jako zajimavy pocin a jeden z tech lepsich filmu natocenych u nas v roce 2021. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (4)
- V čase 01:13:00 lze na stolku vidět fotku ženy. Tou ženou je Zuzana Donutilová, manželka Miroslava Donutila (Ivo). (Vito1441)
- Film se odehrává v Kolíně. (Mara97)
- Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 11 milionů korun. (SONY_)
Reklama