Režie:
Olmo OmerzuKamera:
Lukáš MilotaHudba:
Monika Omerzu MidriakováHrají:
Miroslav Donutil, Alena Mihulová, Martin Pechlát, Vojtěch Kotek, Eliška Křenková, Pavla Beretová, David Bowles, Martin Havelka, Jan Vondráček, Petr Motloch (více)Obsahy(1)
Když se ve staré rodinné firmě ukáže, že z ní kdosi vyvádí peníze ve velkém, nastává konfrontace s novou realitou, na níž nebyl nikdo připraven. Ivo Róna, dlouholetý šéf prosperujícího podniku Aron, se snaží zorientovat v nechtěné situaci, kterou mu jeho děti ani okolí neulehčují, ale kterou si na sebe dost možná seslal sám. Nový film režiséra Olma Omerzu proplétá komplikované rodinné vztahy se světem moderních komunikačních technologií, které dokáží využít naše slabá místa. Ve válce, která se ve filmu pokradmu rozpoutává, ale není vůbec jasné, kdo stojí proti komu, natož kdo z ní vyjde jako vítěz. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (135)
Naprosto dokonalý Donutil se připoměl, že umí hrát, když dostane roli. Tady jako šéf strojírenské firmy, z které mu odteklo spousta peněz neznámo kam. Olmo Omerzu je pro mne jako režisér trochu mimoň , koneckonců jeho tvorba nezapadá do žádné běžné škatulky zdejší tvorby, ale s každým dalším dílem je mi ta tvorba bližší a bližší. ()
Někdo věří prodejcům hrnců za desetitisíce, někdo věří Babišovi, někdo sňatkovým podvodníkům, někdo rodině a prachům. Posledně jmenovaní jsou v tomto případě nejvíc a vlastně jediní "legit", takový autoritativní manažer v podání Miroslava Donutila je pak krásně zahraným archetypem. Film je i přes slabé hodnocení bezesporu dobře natočen, s estetickou kamerou a dobře a pomalu dávkovaným napětím. Jediné, čemu moc nerozumím, jsou poetické ptačí vložky s rolí vypravěče případně s hlásáním podivných klišé podobajícím se asijským moudrostem či trapným motivačním citátům, které zaznívají ve chvílích, které řeší spíše cosi materiálního a přízemního: peníze a seznam "okřídlených" žen. ()
Olmo Omerzu měl velmi šťastnou ruku, když do hlavní role obsadil Miroslava Donutila. Ten se zde blýskl naprosto precizním hereckým výkonem. Snímek Atlas ptáků poukazuje na vskutku varovné skutečnosti, že na jedné straně se dnešní člověk „těší” z vymožeností soudobé civilizace a na straně druhé se zaslepeně stále donekonečna žene za mamonem. Peníze a bohatství se stávají modlou, které se klaní! Prostřednictvím (příznačně symbolického) ptačího švitoření pak tvůrci vložili do příběhu několik životních mouder, přičemž většinu z nich jsme už někdy někde slyšeli. Problém však spočívá v tom, že jsme se jimi nikdy pořádně neřídili, nebo spíš asi ani nechtěli řídit. A možná právě tady tkví jádro pudla, proč film mnoho diváků neoslovil. (80%) ()
Atlas ptáků má zajímavý námět a po většinu děje se filmu daří nebýt nechtěně komický (když opomenu naprostý bizár filozofujících ptáků nebo Alenu Mihulovou donucenou masturbovat). Závěr mi ale přišel jako velmi neuspokojivé uzavření příběhu. Jako kdyby autoři slibovali něco odvyprávět a nakonec se na to vykašlali. ()
"Bez rodiny se člověk chvěje zimou v nekonečném vesmíru..." Pro podnikatele Ivo Róna (skvěle minimalistický Mirolav Donutil) byla rodina a firma tak trochu jedno a totéž. V okamžiku, kdy se mu kvůli zpronevěře velkých peněž začíná hroutit firma, se mu docela logicky hroutí i rodina a vlastně všechny jeho dosavadní jistoty. Tahle hlavní dějová linka filmu je určitě docela nosná, ale přišlo mi, že z ní mohl Olmo Omerza vytěžit víc. A víc toho taky divákovi ukázat. Ten si tak i na konci filmu může říkat, že "někdo za tím musí bejt," aniž by ale věděl přesně kdo či co. Přeci onou hlavní pointou filmu asi nebylo ukázat, že "potěšení mocných je vykoupeno slzami chudých", že "žádné bohatství se zdraví nevyroná" či dokonce, že "cesta bez překážek nikam nevede." Všechna tahle moudra si "cvrdlikají" všelijací ptáci na stromě. Ovšem co chtěl touhle "ornitologickou stanicí" "básník" (režisér) vlastně říct, ví asi jen on sám. Ač neříkám, že to nebylo vizuálně docela originální. Celkově hodnotím film jako lepší průměr hlavně kvůli výborným hereckým výkonům nejen již zmiňovaného Donutila, ale i Aleny Mihulové. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (4)
- „Pevně věřím, že ten příběh mnoho diváků hluboce zasáhne,“ uvedl Miroslav Donutil. (SONY_)
- Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 11 milionů korun. (SONY_)
- Film se odehrává v Kolíně. (Mara97)
Reklama