Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Angelo MichajlovHrají:
Petra Černocká, Jan Hrušínský, Jan Kraus, Vlastimil Zavřel, Michal Hejný, Jaromír Spal, Vlastimil Hašek, Vladimír Menšík, František Filipovský, Zdeněk Dítě (více)Obsahy(1)
Komu by se chtělo být tři sta let po škole. Mladé čarodějnici Saxaně rozhodně ne. A tak není divu, že využije první příležitosti a uteče do světa lidí. Ředitel školy za ní vyšle starého vysloužilého upíra, aby ji hlídal a přivedl zpět. Jenže Saxana po návratu nijak netouží a jedinou její starostí je sehnat babské ucho. Stačí totiž lok odvaru a cesta zpět mezi pohádkové bytosti je navždy uzavřena. Protože však byla vždycky nepozorná, netuší, že nejde o opravdové babské ucho, ale o bylinkový vývar z šalvěje přeslenité. Mladá čarodějnice se dostane do řady potíží. Nejprve s partou Mikiho Rouska a nakonec i na psychiatrii. Její pobyt mezi lidmi je poznamenán řadou zdařilých i nepovedených kouzel, ale také poznáváním zcela nového citu - lásky, zejména díky sympatickému Honzovi. (TV Nova)
(více)Recenze (496)
Další Vorlíčkovina a další porce super zábavy a humoru. V hlavní roli mlaďounká Petra Černocká s Hrušínským, za zlouny a grázly je to tradičně mladý Kraus a spol... Snad za to mohl skvělý scénář, snad nasazení jen skvělých herců té doby.. Tohle prostě vyšlo a na Saxánu se kdykoliv rád podívám s gustem znova a znova... Závěrečná honička byla luxusní! 4 králičí uši. * * * * ()
Z nedostatku nového horrorového materiálu jsem sáhl po téhle československé pohádkové klasice, kterou jsem já osobně viděl naposled coby náctiletý ještě za komoušů. Příjemně mě (vzhledem k roku vzniku) překvapila její naprostá apolitičnost, v ději ani náznak onoho protivného, tehdy všeprostupujícího socialistického normalizačního marastu, namísto sochy Lenina nebo nějakého jiného zasloužilého panáka se tu řeší socha Napoleona (že by točeno i pro vývoz na západ?), líbila se mi mladá Černocká, bavil mě pubertální Kraus v čele trojlístku grázlíků... A úplně živě jsem si vybavil, že jsem už jako kluk vůbec nechápal, proč by někdo z nějaké úžasné nadpřirozené pohádkové říše toužil po tom, aby mohl žít v té naší nudné šedivé realitě a chodit tady do naší otravné nenáviděné školy! ()
Pohádka postavena na pěkném strašidelném světě, jež je vybudován na archetypech jednotlivých nadpřirozených postav. Záběry ze strašidelného světa jsou tady ty nejlepší. Na "reálném" světě je zase zajímavý střet napřirozena s realitou. Dětská mysl je jednoduchá na uvažovaní o pravdě a tak ani pohádkové přizpůsobení, že nikdo nemá problém s čáry Saxány tedy nevadí. Dobré 4 hvězdy taky za výkon většiny herců. P.S. "cameo" Růžičkové je pecka. ... v knihách vázaných kůži ... ()
"Vy jste moje sestra? To je váš tatínek taky netopýr, že jo?" Pohádková klasika, která se gagy a hláškami vyrovná našim nejlepším komediím. Hlavními hvězdami jsou samozřejmě sympaťanda Černocká a roztomilý truhlík Hrušínský, ale i v menších rolích září kvalitní herci. Vorlíček si filmem o Saxaně zkrátka krásně připravil půdu pro kultovní a ještě propracovanější seriál "Arabela". ()
Petra Černocká byla sakra pěkná ženská a role rošťandy Saxany se zhostila velmi dobře. Příběh má své osobité kouzlo, především díky bláznivému dobrodružství mladé čarodějky ve světě lidí a ani po tolika letech neztratil nic ze svého půvabu. Všichni zúčastnění podali velmi slušné herecké výkony, Růžičková v blázinci je nezapomenutelná, stejně jako mladý grázlík Kraus. I zde se urodilo množství trefných hlášek, kterých tu skutečně bylo požehnaně. ()
Galerie (32)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (70)
- Honza Bláha (Jan Hrušínský) použil vo filme pri rozväzovaní vreca, pri ktorom si zlomil necht, extrémne dlhú nadávku "cipísekhimlalelujafixlaudon". (Raccoon.city)
- Když se učitelka (Jana Drbohlavová) poprvé ve třídě setká se Saxanou (Petra Černocká), má svůj stůl zarovnaný s řadou u okna. Avšak když zkouší žáka, má stůl alespoň o metr posunutý doprava. A když pak na tabuli vypisuje hlodavce, má jej zase na svém původním místě. (orisek)
- Scéna, v níž Saxana (Petra Černocká) kouzlem prodlužuje svou ruku, se natáčela jednoduchým trikem. Na zemi ležel, dle slov režiséra, vždy jakýsi baleťák, který byl pečlivě schovaný tak, aby nebyl v záběru vidět. Ten svou ruku jen ladným pohybem natahoval před sebe po zemi. Petra Černocká měla za úkol v záběru dělat svou rukou jen takový pohyb, aby to vypadalo, že ruka na zemi opravdu patří k jejímu tělu. (Lynette)
Reklama