Reklama

Reklama

Dům plný rukojmí a čas ubíhá tak pomalu... Nejznámějším dílem spisovatele Josepha Hayese, jenž se specializoval na kriminální tematiku, byl román Hodiny zoufalství (1954) o předměstské rodině, terorizované trojicí uprchlých gangsterů. Hayes tento incident, založený na skutečné události, upravil pro jeviště a stejnojmenná dramatizace se s velkým úspěchem představila na Broadwayi a získala Cenu Tony 1955 za nejlepší hru. Další Tony si odnesl režisér divadelního představení Robert Montgomery (známý především jako herec). Od jevištní podoby k filmovému přepisu to byl už jen malý krůček, i když bylo třeba upravit hlavní postavu kriminálníka Glenna Griffina pro Humphreyho Bogarta (jako mnohem mladšího hrál Griffina na Broadwayi Paul Newman). Hayes sám napsal scénář filmu a režie se ujal William Wyler, který v zájmu větší autentičnosti natáčel černobíle, přičemž ovšem využil nového širokoúhlého systému VistaVision.

Vedle Bogarta se v rolích gangsterů objevují Dewey Martin (mladší z bratrů Griffinů Hal) a Robert Middleton (brutální Kobish). Jejich protihráči jsou Fredric March v úloze usedlého otce rodiny Dana Hilliarda a Martha Scottová jako jeho žena Eleanor. Kvalitní herecký soubor ještě doplňují mj. Arthur Kennedy (zástupce šerifa Bard) a začínající Gig Young (nápadník Hilliardovy dcery, advokát Chuck Wright). Snímek i po letech udrží diváka v napětí díky dobře napsaným dialogům a díky hereckému umění obou hlavních představitelů, kteří své role hrají s velkou vnitřní intenzitou. Wylerovo filmové drama už se na obrazovce ČT objevilo, ale Hayesova knižní předloha u nás nevyšla. Jevištní dramatizace Hodin zoufalství se v polovině 70. let hrála na prknech královéhradeckého divadla pod názvem Dům rukojmí. Z televize a z videa je u nás také známý filmový remake režiséra Michaela Cimina z roku 1990, v němž hlavní role vytvořili Mickey Rourke a Anthony Hopkins. (Česká televize)

(více)

Recenze (75)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Fantasticky napínavý thriller ostrý jako břitva. Výtečný scénář plný zvratů, inteligentně se chovající postavy (v tomto žánru spíš výjimka), precizní režie, úžasně gradující napětí. Bogart jako vůdce party lupičů je výborný a možná ještě lepší je Frederic March jako nečekaně tvrdý a rázný otec bojující o svou rodinu. Pět hvězdiček mi přijde málo. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Tři uprchlí trestanci s Bogartem v čele chtějí v domě spořádané rodiny Fredrica Marche přečkat dobu, než získají peníze k další fázi útěku... Film má výborný začátek. V elegantní zkratce představí všechny figury na výchozích pozicích šachovnice a navodí očekávání hitchcockovské kombinace melodramatu a krimi. Alfred Hitchcock by ale nikdy nedovolil, aby filmu v třetině došlo palivo a do konce se s tím deficitem potýkal, jako se to stalo Williamu Wylerovi. Nevím přesně, v kterém okamžiku, ale začal jsem mít dojem, že ten kriminální rámec není zdaleka tak zajímavý jako sociální konflikt, bublající pod povrchem. Humphrey Bogart a Fredric March teoreticky mohli jako děti sedět ve stejné školní lavici. Teď ale zosobňují dvě různé životní cesty, které z ní vedly. March se vydal tou "správnou", konvenční. Bogart vyrostl pro šibenici, což je snadné odsoudit, ale dobrodružný život ho naučil pohotovým reakcím a vytříbil jeho sociální inteligenci, kterou Marchova zlenivělá mysl postrádá. Momenty, kdy se ukazuje, že Bogart rozumí svým rukojmím lépe než jejich otec a manžel, měly IMHO větší dramatický potenciál než takové ty obligátní kriminální scény, které film upřednostňuje. Potenciál zpochybnit zdánlivě nenapadnutelně "správné" hodnoty, které obhajují pokrytectví a lhostejnost, prostřednictvím postavy, která o žádné hodnoty neusiluje. Ale nechci filmu podsouvat něco, o co mu snad ani nešlo. Chci jen vysvětlit mírnou rezervovanost svého hodnocení. Mezi chytrým začátkem a emotivním koncem (obé 100%) vidím pole problematické úrodnosti. 70% ()

Reklama

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Nejsem sice znalcem amerických filmů z této doby, ale mám pocit, že film je klasikou svého žánru. Od Wylera jsem už pár věcí viděl, skoro všechno je špička, tento film nevyjímaje. Jediné co k tomu mám, že mne to nestrhlo, na rozdíl od ostatních jeho snímků. Nedávám plný počet, možná nebyla úplně ta pravá nálada...80% ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Komu by sa vlastne páčilo, že by sa mu Bogart nasáčkoval do baráku” ? Ale, ak by mal prísť legendárny gentleman Rick Blaine, tak by sme si dali po káve, len to by ale nesmel byť, ako kriminálnicky Glenn Griffin, ktorý spolu s jeho bandou kumpánov, vtrhnú „do priazne” rodiny Dana Hilliarda, a týchto milých dobrákov budú určitý čas terorizovať_ Môj obľúbený herec bol schopný stelesniť buď odpudivého hajzliska prvej svietivosti, alebo totálneho gavaliéra. Vynikajúci je i Fredric March, ktorý taktiež perfektne ovláda obidve herecké polohy- par excellence ! Pod filmom je podpísaný William Wyler, ktorý je absolútny režisérsky kráľ ! PS: Finále je splnením sna každého filmového cinefila... ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Výborný krimithriller s takou atmosférou, že ten strach a napätie prežívate spolu s členmi rodiny, doslova ho cítite. Len škoda, že sa tvorcovia nevyhli niekoľkým naivným až nezmysleným scénam (hlavne v závere), inak by to bolo za plný počet. Tradične skvelý Bogart, ktorý mi v týchto úlohách gangstrov a zabijakov sedí viac, než v kladných úlohách. ()

Galerie (55)

Zajímavosti (8)

  • Hudbu, ktorú pre tento film zložil Gail Kubik, považovali manažéri Paramountu za príliš modernú. Z toho dôvodu požiadali Daniela Amfitheatrofa, aby časť z nej prerobil. O dva roky neskôr boli všetky hudobné práva vrátene Kubikovi. (Reverse01)
  • Poslední hlavní role Humphreyho Bogarta. (Kulmon)
  • Divadelní hra a posléze film jsou založeny na skutečném příběhu, který se odehrál v roce 1952. (Kulmon)

Reklama

Reklama