Reklama

Reklama

Bláznova kronika

Československo, 1964, 82 min

Obsahy(1)

Píše se rok 1625, v zemi zuří třicetiletá válka a o Čechy mezi sebou bojují habsburský císař Ferdinand II. a dánský král Kristián IV. Pro mladého vesničana Petra to znamená, že ho dříve nebo později chytí verbíři z té nebo oné strany. A tak se i stane. Petr sice brzy uteče z královského vojska, ale pro změnu ho i s verbířem Matějem zajmou vojáci císařští. Oba zajatci se spřátelí. Jednou se jim podaří zabloudit a nalézt pokladnu plnou zlata a šperků. Petra bohatství nezajímá, ostatně na další cestě najde poklad ještě větší: krásnou opuštěnou dívku Lenku. Ani teď však nemá od vojenských náhončích pokoj a opět se dostává do zajetí. Protože si však místo vojenského mundúru oblékl noblesní šaty, čeká ho trest snad ještě horší než služba v armádě: sňatek s komtesou Veronikou… Rozverná veselohra ze smutných časů třicetileté války je dílem scenáristy a režiséra Karla Zemana. Ten filmu opět vtiskl svůj nezaměnitelný rukopis, známý např. z fantastických snímků Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Ukradená vzducholoď. Na scénáři s ním tentokrát spolupracoval jeden z nejosobitějších tvůrců české nové vlny, Pavel Juráček. (Česká televize)

(více)

Recenze (123)

Radiq 

všechny recenze uživatele

Vždyť to bylo skoro jak nějakej českej Fanfán tulipán, akorát obohaceno o vychytané výtvarné prvky. Akorát v tom ději jsem měl celkem zmatek, protože historie není moje silná stránka a nějakej Mansfeld vůbec nevím, kdo byl. Měl jsem z toho teda jenom to, že tam byl sedlák, kterej byl mezi dvěma znepřátelenejma stranama a to je tak všechno. A škoda toho useklýho konce. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Tohle že vzniklo skoro deset let po Cestě do Pravěku? Vždyť film působí jakoby byl ve všem o dva kroky zpátky. Ani animace, přestože je pořád osobitě kouzelná, ale už ne vždy perfektní, Bláznovu kroniku nespasila. Děj se často dost vleče a ať už psal scénář kdokoliv, nenapsal ho dost. Sem tam slušně vypointované sarkastické a nebo chytře glosující postřehy se topí v tlachání o ničem a nebo v pobíhajících scénách suplujících akci. Ty nejsou ani zábavné, ani se jimi nedá kochat a tak zhusta nudí. Není divu že tyhle "pauzy" atmosféra nepřežila. Škoda toho, protože když drží, tak je mimózně magická a neuchopitelně pohádková. ()

Reklama

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý dobrodružný film odehrávající se během třicetileté války, jejíž krutost se pokouší přežít dva kamarádi oráč Petr (P. Kostka) a válečný veterán Matěj (M. Holub). Snímek je po vizuální stránce dle očekávání impozantní, neboť do něj opět nechal režisér K. Zeman proniknout své neuvěřitelné fantazie, jež jsou velkolepě výtvarně zpracovány a doplněny jeho typickými animacemi, avšak kvůli slabší dějové stránce zejména v druhé polovině nedosahuje takové úrovně, jaké jsme u tohoto výjimečného režiséra zvyklí. Ústřední dvojici brzy doplnila mladá slečna Lenka (E. Vašáryová), jež byla kvůli utajení přestrojena za šaška a jež v sobě navzájem s P. Kostkou naleznou zalíbení. Tato potulná trojice je nakonec uvězněna na zámku jejich válečného nepřítele, kde jsou omylem vnímáni jako vysoko postavená šlechta. Děj však bohužel postupně ztrácí spád a napětí a pro diváka tak zůstává nejzajímavější Zemanovo mimořádně výtvarné umění, nejcennější prvek snímku. Ve vedlejších rolích se objevila zapomenutá, ale někdejší nevídaná krasavice V. Thielová v roli pyšné princezny Veroniky, dost hereckého prostoru dostal i K. Effa coby proradný hejtman či portýr Č. Řanda. V komické roli italského malíře, jenž je nucen kvůli princezniným rozmarům neustále měnit na plátně podoby jejich nápadníků, se blýsknul V. Menšík. Nejpůvabnější a nejkypřejší zámeckou hospodyni ztvárnila M. Myslíková a údajně se v roli jedné z těchto služebnic měla objevit i krasavice největší, O. Schoberová. Mistra popravčího s velmi působivým zjevem i postavou si v závěru zahrál M. Neděla. Bláznova kronika, jejíž příběh je počátku uveden vyprávěním F. Smolíka, zřejmě nebude patřit k nejzdařilejším dílům slavného režiséra Karla Zemana, neboť v tomto případě ani jeho geniální výtvarné schopnosti nedokázaly nahradit absenci příběhu, jenž příliš brzy přestal být zábavný. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ty prazvláštní hrátky s perspektivou vzešlé ze spojení hrané scény a dobových rytin jsou jakýmsi trademarkem filmů Karla Zemana, připočteme-li k tomu ještě práci s loutkami, máme tu syntézu tvorby velkého režiséra jako na dlani. Bláznova kronika je navíc hned po Baronu Prášilovi asi nejvíce komediálním filmem Karla Zemana, což je v kontextu jeho tvorby ne úplně unikum, obvyklá je u něj ale přece jen převaha jiných složek díla. Spojení humoru/absurdity a protiválečného vyznění je ovšem zcela logickým tahem. Válka (a to nejen ta třicetiletá) má řadu absurdních rozměrů, které mohou být reflektovány nejen tragicky, jak to bývá obvykle zvykem, ale i zcela opačně, což má v české kinematografii, literatuře etc. dlouhou tradici, vzpomeňme jen Haškova Švejka. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že Karel Zeman natočil celou řadu lepších (a výrazně homogennějších) filmů, než je tato protiválečná satira, v níž se trochu ztrácí jindy hutný a nosný příběh... Šermířská finta, která tě učiní neporazitelným. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Sice se zde nekonají pověstné Zemanovy vizuální orgie, ale snímek tím nabývá dobové jednotnosti, která však slouží spíše jako přidaná hodnota atmosféry. Příběh není nikterak složitý, ale zato krásně paradoxní a s velmi vděčnými až gagovými scénami. Trojice v hlavní roli je velmi sympatická, hlavně požitkářský Holub a navíc ji přihrává Effa v typicky záporné roli či skvělá minirolička Menšíka. Ty zaručují příjemnou podívanou, i když oproti ostatním mistrovým dílům neslibující trvalý zážitek. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (23)

  • Emília Vášáryová (Lenka) a Petr Kostka (Petr) vo filme jazdili na koňoch, preto museli pred filmom podstúpiť jazdecké kurzy. Emília Vášáryová na toto nemá dobré spomienky, lebo viackrát bolestivo spadla a, ako sama priznala, na koni až do dnes potom sedela už iba raz. (Raccoon.city)
  • Emília Vášáryová (Lenka) mala cestovať s filmom na festival v San Franciscu, už mala dokonca vybavené aj víza. Nakoniec kvôli premiére v divadle nemohla ísť a namiesto nej išla vtedy ešte neznáma Oľga Schoberová (práčka), ktorá mala vo filme iba malú rolu. Oľga Schoberová sa na festivale zoznámila so svojim budúcim manželom. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama