VOD (2)
Obsahy(1)
Celovečerní kombinovaný fantasticko - dobrodružný film, který ukazuje prehistorická stadia vzniku Země, flory a fauny. Nález pravěké zkameněliny je pro čtyři zvídavé kluky výzvou k výpravě do dávné minulosti. Na malé pramičce postupně proplouvají dobou ledovou přes třetihory a druhohory až na samý počátek života na planetě Zemi, přičemž zažijí nejrůznější, mnohdy i nebezpečná dobrodružství. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (791)
Tenhle film je jednoduše krásný. Je jedno, že se jedná o celkem naivní a v mnoha ohledech zastaralý počin. Nasazení a upřímnost s jakou byl natočen z něj zkrátka nevyprchává ani po letech a díky tomu také film působí vysloveně pozitivně. Příjemný filmový zážitek, který umí přenést do dětství i do takového jaké jste nemohli zažít, protože ho mohli zažít jen vaši děděčkové. ()
Kouzelný dětský film Karla Zemana. To, co se mu podařilo stvořit v 50. letech je něco neuvěřitelného. Celý svět nám mohl závidět. I když dnes by tyto triky asi nikoho nenadchly, tenkrát to bylo opravdu něco. Měl to neuvěřitelně vymakané. I celý ten nápad s cestou proti proudu času. No prostě nádhera. Tohle je určitě sen každého aspoň trochu dobrodružného kluka. Američani si to prý kdysi přivlastnili a vydávali to za svůj film, trapáci... "Ahoj kluci! Ta už jsem tady. To jsem rád, že jsem vás našel." ()
Ti nejsprávnější hoši ze všech správných z temných 50. let, jednomu dokonce v Době Ledové stačí jen rádiovka a u límečku zapnutá košile, se bez jakéhokoli přesného vysvětlení vypraví na cestu do minulosti. S ROH až do Pravěku, mohl by poznamenat hnidopich. Pomáhají mu k tomu strojové dialogy a těžko stravitelná, bezchybná a notně prožívaná artikulace zúčastněného vypravěče. Nicméně světový filmový fenomén Karel Zeman funguje i zde. Vše podporuje skvělá hudba. "Považte hoši..." ()
„Život sa stále mení. Ako morské vlny. A tak to pôjde celé veky. Donekonečna.“ Filmy s monštrami tu samozrejme boli už pred legendárnou CESTOU DO PRAVEKU (1955), ale príšerky v KING KONGOVI (1933) a STRATENOM SVETE (1925) boli predsa len o niečom inom. Vizionársky režisér Karel Zeman (neskôr nakrútil ešte bomby VYNÁLEZ SKAZY/1958 či UKRADNUTÚ VZDUCHOLOĎ/1966) neuprednostňuje akciu, väčšina konfliktov medzi ľuďmi a pravekými zvieratami sa končí skôr, ako sa poriadne začne (hrdinovia skrátka utečú alebo odplávajú o pár metrov ďalej), nikto z nich nie je zožratý Tyranosaurom Rexom a najhrôzostrašnejšia časť česko-slovenského filmu si vystačí s jednou jaskyňou pravekého človeka a strašidelne vychládajúcim ohňom (pozrite, nestojí tamto?). Mrazivá atmosféra, ponorená do ticha vládnuceho naprieč celou pustou krajinou (že by Stanley Kubrick v opičom prológu 2001: VESMÍRNEJ ODYSEY odpisoval?), patrí k najprepracovanejším, aké som kedy vo filmoch videl (bez ohľadu na rok výroby, žáner a krajinu) a slabší scenár (štyria chlapci putujú krajinou, objavujú záhady a potom sa vrátia domov) neprekáža. Ale baviť sa o tom, že Spielberg v roku 1993 (JURSKÝ PARK) nemal čisté svedomie, je naivné (nikto nemá patent na dinosaurov, ani Karel Zeman). ()
Jako student archeologie jsem se bavil...zkoušku z paleolitu už mám sice za sebou, ale i tak se na film rád někdy podívám znovu. Hlavně díky naprosto dokonalým trikům, který i dnes vypadají parádně, kam se hrabou kluci z Jurskýho parku. Film je to sice lehce naivní a opakuje zažité klišé a omyly (jako např. díra na mamuty - pračlověk nikdy nelovil mamuty tím, že vykopal velkou díru!!!!!!!!!!!!), ale to se tomuto stařičkému filmu dá lehce odpustit. I ty hláškující mamlase, pardon pionýry, jsem překousnul. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (43)
- Karel Zeman chtěl původně natočit „Cestu na Měsíc“, ale zalíbily se mu pravěké malby Zdeňka Buriana a dostal nápad natočit raději Cestu do pravěku. (mar48)
- Film byl komunisty preferován jako jeden z nástrojů odklonu od víry a propagaci sovětské vědy. Již tenkrát byl kritiky označován jako ideologický. Moc se líbil v NDR, na rozdíl od filmu Limonádový Joe, aneb koňská opera (1964). (Brtniik)
- Zábery mora sa točili na nemeckom ostrove Rujána, karbónsky prales v Hostivařských ateliéroch, močiare na Třeboňsku a splavovanie divokej rieky na slovenskom Váhu v oblasti Galanty a Šale. (Raccoon.city)
Reklama