Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Kenneth RossKamera:
Jean TournierHudba:
Georges DelerueHrají:
Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Cyril Cusack, Maurice Denham, Olga Georges-Picot, Jacques François, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Jean Martin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (402)
Dokonalé převedení Forsythovy předlohy do filmu. Thriller, který se obejde bez explicitní a křiklavé brutality a opírá se o démonického Foxe v hlavní roli a precizní zápletku, kterou si zjevně nevycucal z prstu zoufalý scénárista po konzumaci flaše whisky (jako v případě "remaku" Šakal). Coby robě jsem z toho byl zcela unešen! ()
OAS - Organizace tajné armády. Natočeno podle stejnojmenné knihy, kterou napsal Frederick Forsyth. Je jen jediná možnost - muž, cizinec, kterého ve Francii nikdo nezná. Kód : Šakal. Dříve než tento snímek, jsem viděl americké remake s Brucem Willisem,. Jsem tedy hodně ovlivněn tímto snímkem, který se mi velice líbil. Ta americká verze se mi zdá akčnější, plynulejší, napínavější a hudebně lepší než tento původní film. ()
Dokonalý příklad toho, jak mohl dříve vypadat vynikající, nejen špionážní, thriller. Takový film, jaké se dnes již bohužel netočí. Hlavním kladem tu bezesporu jsou nebývalá realističnost, syrovost a přitom podivuhodná uměřenost, což se projevuje především ve vylíčení způsobu policejní práce, její všednosti, tuctovosti i zdánlivé nezajímavosti a nudě. Skvělá Šakalova postava, která nám někdy může připadat skoro až jako neživý inteligentní stroj s nesmírnou vůlí, vytrvalostí a trpělivostí, pak naopak filmu dodává něco té atmosferičnosti, pochmurnosti i osudového charakteru, jež dělají film tak neobyčejně zajímavým a přitažlivým. ()
Edward Fox je báječný Šakal a nikto sa mu nevyrovná: dokonalý gentleman, chladnokrvný zabijak, charizmatický zločinec a šarmantný muž bez mena, muž mnohých tvárí rozohráva šachovú partiu proti celej Francúzskej a Anglickej vnútroštátnej i medzinárodnej polícii a vláde a všetkým jej obranným, vyšetrovacím zložkám celkom sám - a je stále niekoľko krokov pred nimi, myslí na niekoľko ťahov dopredu, za drobnej asistencie veľmi úzkej, no silno motivovanej a (aj práve kvôli tomu, že nepočetnej) dobre organizovanej skupinke alžírskeho odboja spôsobuje nervy, nespavosť a žalúdočné vredy celej rade vysoko-postavených funkcionárov: je pohotový, flexibilný, tvrdohlavý a hlavne - nepolapiteľný. Forsythov román znamenal (a znamená) pre film, pre vývoj žánru a pre evolúciu postáv chladnokrvných, bezmenných profesionálov stojacich proti systému (či už sú na strane zákona alebo zločinu) asi toľko, čo Tolkienova trilógia pre svet filmovej fantasy. Zinnemann bol veľký režisér, ktorý vedel pracovať s časom (filmovým i reálnym) a budovať napätie, ktorý ctil scenár a nebál sa ani veľkej literárnej predlohy - a preto urobil film, ktorý má skoro dve a pol hodiny a nenudí ani trochu, je to napínavý thriller, no nemá ani jednu akčnú scénu, je to klenot žánru, pričom tu neuvidíte žiadne naháňačky na autách, prestrelky, mladé pekné ženy obletujúce svalnatých mladých špiónov, ťažké zbrane a bitky, v ktorých každý zúčastnený ovláda nejaké to bojové umenie; urobil príbeh s veľmi konkrétnym politickým kontextom, no univerzálnym presahom, príbeh sledovania, prenasledovania, odhodlania a profesionality, no tiež príbeh vzťahu dvoch mužov, ktorí sa nikdy nestretli, hlavne vo skvelo nacastovanej a zahranej postave komisára Lebela, ktorý je na zožratie a od prvého momentu, kedy ho vidíme (v klietke s holubmi pri hysterickej panovačnej manželke) až do posledného (pohreb) tá postava exceluje a je adekvátny (herecky, scenáristicky...) protipól Šakalovi. ()
Thriller v typickém francouzském stylu. Pokud znáte Brutální Nikitu, víte o čem mluvím (samozřejmě tu francouzskou). Herecký výkon Edwarda Foxe je jeden z nejchladnějších, co jsem kdy na plátně viděl. Naprostý profesionál. Jenom nevím, jestli to bylo jeho herecké umění nebo neschopnost (ale určitě umění). Ale každopádně to je působivé. No a taky ten suchý závěr. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (27)
- Do role Šakala (Edward Fox) byl zvažován i Roger Moore. Fred Zinnemann ho odmítl z důvodu, že jednak byl příliš známý ze seriálu The Saint (1962 - 1969), a navíc byl příliš vysoký. Režisérova představa byl malý nenápadný muž, který dokáže snadno splynout s davem. (mahler)
- Aby se předešlo záměnám se skutečně žijícími osobami, vybírali se jejich jména podle historických osobností. Například Colbert (Maurice Denham) byl ministrem námořnictví za Ludvíka XIV., Dumont slavný objevitel a Berthier (Timothy West) Napoleonův pobočník. (Othello)
- Když se Šakal (Edward Fox) setká s výrobcem zbraní v Janově, na obálce časopisu, který drží v ruce, je fotografie Johna F. Kennedyho, který byl zavražděn 22. listopadu 1963. Scéna ve filmu se odehrává 2. srpna téhož roku. (mahler)
Reklama