Devadesátky
Režie:
Peter BebjakScénář:
Josef MarešKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Martin Davídek, Jan Kolařík, Daniel Margolius, David Šír, Tomáš Kobr, Jiří Křižan, Michal Novotný (více)Obsahy(1)
Zastřelená manželka mafiána, majitele diskotéky, kde se scházejí popové celebrity. Policisté, kteří slouží na pražských obvodech, se už naučili jít vládcům podsvětí na ruku. Proto musí lidé z pražského oddělení vražd jednat na vlastní pěst... Na začátku devadesátých let hrálo každé policejní oddělení a každý policista sám za sebe. O to víc se cenili parťáci, na které bylo spolehnutí. (Česká televize)
(více)Recenze (96)
Začínám si říkat, že je skoro škoda, že díly nejsou ještě tak o 10 minut delší, protože některé věci jsou tu moc zkratkovitě a trochu víc bych je rozpitval. Ale jinak samozřejmě velmi solidní práce. Slyšel jsem i rozhovor s Michalem Novotným v rozhlase, jak se mu hrála epizodní role Jonáka a jakou na to dostal zpětnou vazbu od přímých pamětníků. ()
Moc se mi líbí zpracování, které vystihuje totální chaos raných devadesátých - jet současně orlické vraždy, Jonáka a xy dalších případů, to musel být blázinec. Ta těkavá kamera to jen podtrhuje. Nechápu, kdy ti chlapi spali. Zaujal mě služební mercedes na místě činu, ten dostali na doježdění z doprovodů, ne? Potěšily i detaily jako Korejsovo jablíčko nebo Kozákův Sparta popelníček. Opět plná palba. ()
Ta nedevadesátková kamera mě na tom strašně s..e, a koho to byl nápad, ten by se měl smažit v pekle. Protože jinak je to solidně rozvíjené, zahrané, výprava a kulisy skutečně dobové, a ne přeplácané „vše, co lidi donesli“ jako ve Vyprávěj, dokonce si tam zahrál starý Telecom v Modřanech, který tam myslím dlouho nevydrží, bo moderními domy se musí zastavět v Praze kdejaký plácek a zeleň, dokonce ve vedení policie nejsou ženy mi došlo po zhlédnutí Odznaku Vysočina, ale je to tak, jak to v devadesátkách bylo, k čemuž patří i to neustálé hulení. Vlastně ta doba ještě byla něčím normální, když tedy pomineme ty mafiány, kteří se nakonec stejně z většiny vystříleli mezi sebou. Jinak je hodně zajímavé srovnat tento seriál se Sametovými vrahy. ()
Doba to radostná nebyla, ale je radost dívat se na konečně perfektní řemeslo. I když základ je ze života, i to ho správně zachytit je umění. První díl uvodil do prostředí a postav, teď se to opravdu rozjelo. "Budeš dělat blbýho, já nasranýho." Hlášky prvotřídní. A poznámka: tyto typy případů nejsou "klasické detektivky" podle pravidel pátera Knoxe a podobné hovadiny, které s realitou zločinu nemají nic společného. ()
Nějak mě ten lednový boom kolem údajně nejlepšího krimiseriálu ČT od omýlaného sequele Případy 1. oddělení totálně minul a moc se mi po první epizodě nechtělo pokračovat. Přeci jen jsem tuhle dobu nezažil a o to míň jsem k ní jakkoli vázán. Stále jsem byl ale přesvědčován ze všecn stran, ať tomuhle seroši ještě věnuju čas, a tak nadešla chvíle Devadesátky dojet. ()
Galerie (18)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (17)
- Když je na konci epizody jasné, že na Ivana Jonáka (Michal Novotný) spadla klec, začne hrát skladba „Sen“ od Lucie, která pochází z alba „Černý kočky mokrý žáby“, které bylo vydáno v září 1994, tedy ve stejný rok i měsíc, co byl Ivan Jonák zatčen. (Šéfik)
- Ve 46. minutě před zlatnictvím si npor. Tůma (Ondřej Sokol) „zesiluje“ hlášení o odvolání pátrací akce Marcel na ovladači majákové rampy Tesla AZD 530. Toto ovládání nemá s radiostanicí nic společného. Paradoxně tento „tajný“ Forman ani není majákovou rampou vybaven a není vybaven ani RDST, protože mu chybí na střeše metrový stříbrný prut antény od radiostanice. (mikulin)
- Jeřábkův taxík Audi 100 má poznávací značku AEV 40-54. Tato série byla ale přidělována až v polovině roku 1995, zatímco děj se odehrává o zhruba rok dříve. Tabulka SPZ by také počínaje sérií AES měla být větší, reflexní a se silnějším tahem písmen a číslic. (Martin_L)
Reklama