Reklama

Reklama

Do mobilní chirurgické nemocnice MASH 4077, kterou americká armáda umístila nedaleko frontové linie, je převelena dvojice nových lékařů. Jak kapitán dr. Benjamin Franklin Pierce, zvaný Hawkey, tak kapitán dr. Augustus Bedford Forrest, přezdívaný Duke, nemají vůbec žádnou vojenskou morálku a neuznávají armádu. Svým postojem sice nepřispívají k udržování vojenské disciplíny, na druhé straně svérázným humorem a zvláštním druhem kolegiality napomáhají sobě i ostatním lépe přežít v drsných podmínkách války, daleko od domova… Černou komedii z korejské války natočil režisér Robert Altman. Film vznikl v době odporu proti účasti vojenských jednotek USA ve Vietnamu a diváci aktuální zpracování tématu i jeho kvalitu ocenili. Získal Oscara za nejlepší scénář (Ring Lardner Jr.). Inspiroval také vznik jeho televizní seriálové podoby pod názvem M*A*S*H, jež se po jedenáct sezón s úspěchem vysílala nejen v USA, ale i v zahraničí...
Osamělý ironik, společenský provokatér a demystifikátor za filmovou kamerou – to je jeden z nejvýznamnějších světových tvůrců – scenárista, producent a režisér Robert Altman (20. 2. 1925 – 20. 10. 2006). Je také považován za důležitého zakladatele amerického nezávislého filmu a osobnost podporující mladé filmaře. Přestože původně vystudoval techniku, pokoušel se prosadit v rozhlase, později v rodném Kansas City založil vlastní produkční společnost, podílel se na natáčení mnoha krátkých snímků a pak dalších deset let pracoval v televizi jako režisér a autor seriálů. Po snímcích Delikventi a Odpočítávání se Robert Altman prosadil jako filmař právě až černou komedií z korejské války MASH, natočenou v roce 1969. Tímto dílem naznačil vlastní režijní styl: směs výstřednosti, nadsázky, překvapivého a ostrého pohledu na vztahy v rodině a společnosti. Po celou svou další kariéru se pokoušel bořit a ironizovat americké mýty, společenské stereotypy a schemata, stejně jako nemilosrdně kritizoval praktiky médií. Svět Divokého západu zesměšnil ve filmech McCabe a paní Millerová, Buffalo Bill a Indiáni. Do prostředí módního průmyslu nacílil snímek Pret-a-porter, zatímco v Hráči dokonale zkompromitoval hollywoodskou továrnu na sny. Do společenských a rodinných vztahů míří jeho Tři ženy, Dokonalý pár, Svatba či Prostřihy. Pro své režijní plány dokázal skvěle využít zaběhnuté filmové žánry, například krimi v titulech Zloději jako my, Perníkový dědek a Dědictví tety Cookie. K většině svých filmů si psal scénář, anebo se na něm alespoň významně podílel. V roce 2006 byl tento významný filmař členy Americké filmové akademie oceněn Oscarem za celoživotní dílo. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (302)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejpromyšlenějších a nejostřejších válečných "komedií" zcela podle původní knihy Richarda Hookera, který věděl velice dobře o čem píše, neboť během korejské války skutečně působil v polní nemocnici jako chirurg. Nikdy nepochopím a neodpustím ten nevysvětlitený "navazující" seriál, jenž toto skvělé téma zoufale rozmělnil a pokazil. ()

Colonist 

všechny recenze uživatele

Seriál M*A*S*H je moje srdeční záležitost, ale původnímu filmu jsem se hodně dlouho stranil. Dokoukal jsem ho až na třetí pokus. I když jsem se k němu snažil přistupovat nezaujatě, prostě to nešlo. Vím, že je tento snímek úplně jiný než seriál a měl bych k němu pociťovat jistou úctu (kdyby nebylo jeho, nebyl by seriál, nebyla by Suicide is Painless, nebyl by Radar Gary Burghoff atd.), jenže to opravdu nejde. Uznávám, že film určitou kvalitu jistě má a má dobré herce, ale zároveň se postavám narozdíl od seriálu nedá fandit a děj taky není moc zajímavý. Není to ani vtipné, ani napínavé. Seriálový M*A*S*H také nebyl vždycky jenom kupa srandy, zvláště poslední série. Avšak i dramatické epizody seriálu, třeba zrovna ty, které režíroval Alan Alda, strčí Altmanův film do kapsy. Kdybych chtěl být přeci jen objektivní, dal bych tomuhle snímku alespoň tři hvězdičky, ale sám za sebe prostě nemůžu... Pokud je knižní předloha R. Hookera stejná jako film, tak to jsou pak tvůrci seriálu dvakrát tak geniální, že z takového materiálu dokázali vytvořit kult. ()

Reklama

Šakal 

všechny recenze uživatele

Když "TO" miluješ, není co řešit. Tohle píšu pls při plném vědomí, jako VELKÝ fanoušek navazujícího seriálu. Tohle bych spíš čekal od francouzů, popř. britů, tj. "palbu do vlastních řad". Že si američané (z jednoho z nejpalčivějších témat jejich historie), navíc v době, kdy byli v dalším jejich velkém průseru (válce ve Vietnamu) udělají takovouto humornou sondu, to bych opravdu nečekal. Válka v Korei, jedna mobilní armádní chirurgická jednotka M.A.S.H., výteční chirurgové pracující v těžkých podmínkách a jediný způsob jak z toho nezcvoknout, je brát to s humorem a nadhledem. To už je dávno známá věc, že nejlepší obranou proti hrůzám války je Lidský humor, byť ne za každé situace se dá aplikovat. Tento snímek R. Altmana je v prvé řadě výtečná satira a poukázání na nesmyslnost všech válek jako takových (a takto je potřeba také brát a přistupovat k němu!) Absence jakéhokoliv vojenského řádu, rezignování na autority jako takové. Leč pozor, chirurgové jsou to prvotřídní a slib, který při studiích učinili, dodržují a "naplňují" bezezbytku. Tuhle vyvedenou chirurgickou jednotku si JÁ dám kdykoliv, kdekoliv a rád. p.s. snad pouze s jedinou výtkou. Z major M. O´Houlihanové (Hrmy) zde udělali příliš hloupoučkou husičku. Byť nepopírám..., při jejích scénách jsem se i já bavil. Co říci závěrem? Dovolím si použít slova vojenského řidiče z tohoto snímku... "ZKURVENÁ VÁLKA" ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Velkým průšvihem Altmanova Mashe je, že drtivá většina diváků ho viděla teprve poté, co se stala diváky a fanoušky proslulého seriálu. Ten sice převzal od Altmana námět, ale jde o úplně jiný styl i jiný formát a žánr. Takže ti, kteří hledají příjemný seriálový humor, budou notně zklamáni. Seriálový Mash byl mainstreamovou záležitostí, příjemnou oddechovkou s určitým protiválečným poselstvím, zpracovanou pro nejširší diváckou obec, zatímco Altman natočil cynický film o marasmu, který na lidech zanechává válka. Jako komedie podle mě příliš nefunguje, ale jako absurdní válečný příběh o lidech frustrovaných šílenými podmínkami, ve kterých musí pobývat, je to silná záležitost. Hlavní hrdina je cynik, který se chce jen bavit, přežít a zapomenout. Není to prostě ten sympaťák, kterého známe ze seriálu. Celkový dojem: 60 %. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Skvělý film, výborně komponovaný, s působivou hudbou a věrohodným hereckým obsazením. Jistě je možno porovnávat jej se seriálem (ten ostatně patří k mým nejoblíbenějším), ale přeci jen jsou to různé žánry a širší škála témat, větší počet perspektiv, emocí a nálad u seriálu (umožněný pochopitelně jeho rozsahem) je ve filmu nahrazen větší sevřeností, expresivitou a nekonvenčností, která byla naopak v seriálu vzhledem k předpokládanému „rodinnému“ publiku potlačena. Pakliže by tedy takové porovnání vyústilo ve vyzdvižení některého z nich, nevyjádřilo by jeho vyšší hodnotu (či její dojem), ale spíše by poodhalilo divákův vkus. ()

Galerie (102)

Zajímavosti (50)

  • Sally Kellerman se původně ucházela o roli poručice Dishové. Altman ji však ihned nabídl roli mjr. HotLips "Hrmy". (Robbi)
  • Natáčení skončilo 11. června 1969 po pouhých 52 dnech. (hippyman)
  • V rámci programu „AFI 100 Years“ sestavil Americký filmový institut na začátku roku 2000 žebříček (AFI's 100 Years...100 Laughs) „100 nejzábavnějších filmů všech dob“. Byly zde zahrnuty žánry: fraška komedie, akční komedie, parodie, romantická komedie, satira, černá komedie, hudební komedie atd. Tento film se umístil na 7. místě. (kaladze77)

Související novinky

Filmová bonboniéra

Filmová bonboniéra

22.11.2006

Je střed pracovního týdne, povinnosti se na každého jen sypou ze všech stran a vytoužený oddych je v nedohlednu. Po včerejším informačním nášupu tu tedy pro vás mám tři filmové jednohubky, které sice… (více)

Reklama

Reklama