Reklama

Reklama

Dospívání po americku

  • Česko Život jednoho chlapce (více)
Trailer

VOD (1)

Dospíval v padesátých letech a měl matku, která se nehodlala smířit s nevlídným osudem. Protloukali se spolu z východu na západ, až konečně našli toho pravého. Aspoň to tak vypadalo. Než za zdmi společného domova ukázal svou pravou tvář. Těžké to bylo pro oba a ztratili mnoho, ale nikdy jeden druhého. Tobias Wolff, po letech spisovatel a univerzitní profesor literatury, zachytil toto období svého života v působivém autobiografickém románu, který se stal v roce 1993 předlohou pro film Michaela Catona-Jonese. Hlavní roli svěřil režisér tehdy ještě ne příliš známému devatenáctiletému Leonardu DiCapriovi, který měl pár zkušeností z výchovných filmů a seriálů. Role Tobyho však znamenala, spolu s těsně následující rolí Arnieho Grapea (Co žere Gilberta Grapea, režie Lasse Hallström) pro DiCapria průlom ve filmové kariéře. A zcela zaslouženě. Jeho výkon v roli problematického dospívajícího chlapce, zmítajícího se mezi citem k matce, odporem k brutálnímu otčímovi a siláckým frajerstvím v partě špatných kamarádů, je skutečně nevídaný, a kdyby už nenatočil nic jiného, zanechal ve světě filmu výraznou hereckou stopu. Jeho protihráčem je tu neméně charismatický Robert De Niro v roli otčíma, takže jejich vzájemné duely dýchají skutečnou syrovostí. Silné obsazení doplňuje i skvělá Ellen Barkinová v roli matky. Silná předloha, dobrá režie a skvělé herecké obsazení tak daly vzniknout jednomu z nejlepších filmů o problematickém dospívání, zrání osobnosti a hledání životního štěstí. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (269)

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Pěkný, celkem nijak nevybočující malý film, který však posouvají o třídu výš skvělé herecké výkony snad všech zúčastněných - především pak De Nira, který byl v roli neskutečně sobeckého a krutého "otce" tak přesvědčivý, že vidět ho v tomto filmu poprvé, možná bych k jeho herecké osobnosti získala menší averzi! Moje největší poklona však patří už tehdy úžasnému Leonardu DiCapriovi, který mi svým hereckým uměním opět jednoduše vyrazil dech - tak mladý a už...dokonalý - smekám! ()

castor 

všechny recenze uživatele

Ještě předtím, než se nejmladší z rodu Monteků osudově zamiloval do Julie, střihl si jednu ze svých zásadních rolí první fáze kariéry. Rok 1993 byl pro DiCapria ostatně rokem zlomovým. Mentálně nemocný mladík v adaptaci románového bestselleru Co žere Gilberta Grapea? byl společně s příběhem Tobiase Wolffa obrovskou výzvou, kterou tehdy devatenáctiletá (ano, i já bych mu ve filmu tipoval maximálně čtrnáct) naděje chytila pořádně za pačesy. Navíc si ho pozorně všímal jeho herecký parťák Robert De Niro, který ho později doporučil velikánovi Martinu Scorsesemu. V dramatu podle Wolffovi autobiografické knížky zaujal svým nadhledem, střídáním komických i dramatických poloh a přesvědčivostí, se kterou vytvořil velmi zajímavou studii dospívajícího hocha, který čelí útokům despotického životního partnera matky. Zřejmě nejkomplexnější film Michaela Caton-Jonese o maskách, které nosíme a sundáváme, jen škoda lehce zanedbaných vedlejších postav. Herecky nicméně famózní: Leonardo DiCaprio, Robert De Niro i Ellen Barkin – a teď se můžeme hádat, kdo byl nejlepší. ()

Reklama

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Samozřejmě nemám rád to, čemu se říká "amerikanizace života" nebo schovávání všech kulturních projevů pod jednu zástěru (mohé sice láká se pod ní podívat, ale jiní zase ví, že tam nic neni. Na druhé straně pohled na film jako "Dospívání po americku" je pervertovaný  a nesmyslný. Tohle se může stát kdekoli, mírou je pouze dosažení příslušné míry brutality. Trojúhelníkový půdorys je hodně sevřený: žena je neschopná žít samostatně a když promrká všechny své peníze z prvního manželství, s úlevou vleze do druhého), jejím druhým manželem je psychopat (o kterém se bohužel nedozvíme téměř nic, snad, že to o sobě ví či to tuší, ale považuje to za běžnou realitu jako všichni psychopaté), oba vychovávají kluka, kterému není co závidět, ale má tuhý kořínek. Nakonec dojde k očekávané katarzi a útěku. Jsme opět na zastávce greyhoundů. Je to opravdu konec nebo jen další začátek? ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Vyklubat se ze skořápky, postavit se na vlastní nohy a roztáhnout křídla bývá pořádná dřina. To celé bude mít hlavní postava hutně komplikované, jeho matka se vdala a svěřila ho na několik týdnů do péče otčíma. Počáteční výměny jsou celkem pochopitelné a požadavky zcela oprávněné. Ovšem poté se začne projevovat skutečná otčímova povaha, impulzivní primitiv a krutý despota se na uzdě dlouho neudrží a nachystá adolescentovi hodně velké sousto k sežvýkání. Polepši se nebo chcípni. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Leonardo DiCaprio dostal šanci vedle Roberta DeNira, chytil ji za pačesy a už nepustil. Famózní výkon obou, ovšem u Leonarda si jej můžeme vychutnat vůbec poprvé (a ihned bude následovat retardovaný kluk po boku Johnnyho Deppa). DeNiro jako despotický chlápek, který si vybíjí vlastní neúspěchy na nevlastním synovi. Skvělý, jako vždy. Závěrečná bitka obou dvou hvězd je tou nejsladší třešničkou na dortu. 90% ()

Galerie (76)

Zajímavosti (19)

  • Zraněný prst je v časové ose příběhu obvázaný i pár měsíců po pořezaní. (bfa)
  • Kvůli originálnímu názvu tohoto filmu byl ve snímku časopis "Boy's life" uveden pod názvem "Boy's magazine". (bfa)

Reklama

Reklama