Režie:
Ermanno OlmiScénář:
Ermanno OlmiKamera:
Lamberto CaimiHudba:
Gianni FerrioObsahy(1)
Mladý dělník Giovanni odejde za lepší prací na Sicílii, doma nechá snoubenku Lilianu a svého starého otce. Vzdálenost oslabí jeho city, ale nakonec začne psát dívce zamilované dopisy a jejich láska pokračuje. Téměř banální příběh dvojice mladých lidí, kteří si teprve delším odloučením prověří sílu a cenu svého milostného citu, je stejně všední jako příběhy všech předchozích i následujících Olmiho filmů. Volná fabule, smysl pro ozvláštnění detailu, který vypovídá o charakteru, poezie všedního dne, moudrý, účastně vřelý pohled na prostého člověka a jeho drobné i velké starosti, dokumentaristicky věrné zachycení prostředí - to jsou znaky, jež tvoří konstantu Olmiho tvorby. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (10)
Klenot. Klenot. Klenot. Vedle psychologickýho portrétu dvou milenců zde najdeme naprosto fascinující obraz Sicílie v 60. letech 20. st.. Strhující záběry slavností, venkova, krajiny, života lidí. Do toho kontrastně a taky skvěle nasnímaný dění v chemickej továrně, s rychlýma a přesto tolik vypovídajícíma portrétama dělníků. Olmi je neuvěřitelně vnímavej pozorovatel, chápavej a skvělej filmař. Výkon Cabriniho v hlavní roli je taky úctyhodnej. Promiňte, já u takovýhleho filmu nemůžu šetřit superlativy. ()
Toto je najlepsi film rezisera Ermanna Olmiho a ne Strom na drevaky. Typicke crty Olmoho tvorby su volny styl vypravania, dalej Olmi ako reziser rad hovoril o obycajnych temach, ako tuna konkretne mladik odide za pracou na Siciliu, doma - asi v strede Talianska - nechal mladu snubenicu a svojho dedka.Poezia vsedneho dna, nadherna Kamera a ateisticky /Jo, Olmi bol ateista na rozdiel od vacsinou katolickych Talianov/ vrucny pohlad na radosti i starosti vsedneho dna obycajnych ludi. To je to, preco davam maximalne hodnotenie + este aj za to, ze Olmi sa rozhodne odmieta vyzivat vo vrazdach, ako to robili tie dva vyjebance /jo, aj s vulgarizmom, ide o Harrelsona a Juliette Lewis v tej velkej teplej odpornej smradlavej sracke Takovi Normalni zabijaci. Apropo sudim, jakozto ateista ktory zije moralnym zivotom, ze NBK nema pravo na zivot a ten film musi byt zniceny. 94 % ()
Během čtyř let (1959-1963) Olmi natočil tři celovečerní filmy - debut Čas se zastavil z roku 1959, Místo z roku 1961 a dva roky nato Snoubence. Když se na tyto filmy podíváme zpětně, je na nich velmi dobře znatelný Olmiho formální posun. Zatímco v debutu se Olmi věnoval dvojici mužů izolovaných od jakékoli civilizace, tak v druhém jmenovaném již byl zásadně ovlivněn děním 60. let, tzn. jak kulturním, tak i politickým uvolněním, což v mnohém ovlivnilo i samotnou formu filmu. Na příběhu mladé dvojice (nikoli páru), která si hledá práci, demonstroval průmyslový a ekonomický vzestup Itálie, přičemž vyprávění filmu nijak nekomplikoval, ale nechal jej v podstatě volně plynout jako sled na sebe navazujících epizod. Ve Snoubencích Olmi postupuje dále o jednu generaci a na mladém páru ukazuje těžkosti, které industrializace přináší (Giovanni odjíždí na Sicílii jako dělník a dočasně opouští svoji snoubenku a starého otce). Formu přitom důmyslně "komplikuje" sérií flashbacků jako sítí vzpomínek obou hlavních aktérů, které obsahují nosné informace pro pochopení vztahu mezi oběma milenci. V závěrečné části je tento prvek ještě rozšířen, kdy si oba snoubenci píší dopisy. Divák se vždy obsah dopisu dozví z úst adresanta, přičemž čtení je ozvláštněno útržky vzpomínek postav na společně strávené chvíle. ()
Olmi má mnoho podobného např. s Formanem (začátek) nebo s ranou Chytilovou (konec) ovšem postrádá jejich sílu a údernost, protože mezi začátkem a koncem je velmi mnoho dokumentárních popisů s minimem dialogů. Samozřejmě, pocit nudy a jednotvárného života je prefktní a čpí téměř z každého záběru - tedy nudí. Umění určitě, ale nic pro mě. ()
Jeden z najmenej tradičných milostných príbehov v histórii kinematografie. Ani zďaleka tu totiž nejde iba o vzťah dvoch hrdinov príbehu, napriek tomu sú nám blízki a vytvárame si k nim vzťah. Je to dané samozrejme aj tým, že sú sympatickí. Po celý čas sledujeme sled záberov na industriálnu krajinu, na poľnohospodársku krajinu, na výjavy zo života typu: pes s deťmi v kostole urobia rozruch alebo kúpanie v nie príliš čistej vode pri novom sídlisku, pri ktorom naša dvojica prežíva šťastné chvíle. ()
Zajímavosti (1)
- Natáčelo se na Sicílii. Venkovní scény karnevalu byly natočeny v Paternò, kdysi známém pro zvláštní krásu karnevalových událostí. Ostatní scény byly natočeny v Priolo Gargallo a Syracuse. (classic)
Reklama