Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (392)
1988-zločinnost v USA vzrostla o 400%..., 1991- vzniká policie spojených národů...., 1997 z New Yorku je nejstřeženější uzavřená věznice (cesta vede pouze tam, nikoliv zpět)... jeden prezident (D. Pleasence) velící (téměř) celé Americe, jeden „Vévoda“ (I. Hayes) velící té horší části (Manhattanu) a čtyřiadvacet hodin mající Snake resp.Plissken na prezidentovu resp. svoji záchranu. Čistokrevné B-čko jako řemen se všemy klady (i zápory), absencí (plnohodnotného) scénáře, za to s celou řadou kultovních scén (za všechny- ikonická- Lee Van Cleef na mostě), snovým hereckým obsazením, v čele s K. Russellem coby Plisskenem (nakonec jsem rád, že C. Eastwood odřekl) a typickým (pro tu dobu) synťákovým (minimalistickým) hudebním doprovodem linoucím se napříč celým snímkem. Byť osobně dávám (ve spolupráci s „panem nízkorozpočťákem“ J. Carpenterem) přednost (věčně žíznivému polárníkovi) Kurtovi s lahví J&B po ruce, než (válečnému veteránovi) s páskou přes oko, ručím vám za to (i s přihlédnutím k mizivému rozpočtu a s tím spojeným „porodním bolestem“), že si snímek nemůžete nezamilovat. Mě čapnul (za koule) přesně od momentu 19,18,17,....následně přikoval ke křeslu, udržel mě tam i při automobilové honičce (btw, takhle vytuněnou káru resp. světla jako má zdejší chief „Vévoda“ nepřehlédnete ani na noční (zasekané) D1-čce, za to vám ručím) a pustil až se závěrečným (ironickým) finále aneb konce, ty vždy (John) uměl. P.S. pusťte si bonusy (rozhovory, „film o filmu“) a ručím vám za to, že pod 80% nepůjdete. P.P.S. pánové, komu z vás se podaří (po celou dobu trvání snímku) koukat A. Barbeau do.... očí, ten má u mě láhev Tulamorky a karton doutníků grátis. Já to (ne)vydžel (ani) 0,5sec...... Zasloužený (časem prověřený) KULT. ()
John Carpenter predostiera v podstate jeho klasické béčko s tradične deravým a debilným scenárom, hlúpymi dialógmi, jednoduchou hudbou a afektovanými hercami. A ako tradične všetko funguje. Carpenterovské synťáky pískajú do rytmu ultimatívneho Kurta Russella, ktorý okamžite stúpa do nebies akčného filmu. Hlavným mínusom je minimum akcie a plazenie sa pod potenciál, ktorý námet a postava Snakea Plisskena ponúka. No dialógy a herci sú tak dokonalo dementní, že nie je možné nebaviť sa. Takéto filmy sa už ale (bohužiaľ) netočia... ()
Zatraceně coolová věcička. Atmosféricky je z toho cítit podobná beznaděj z budoucnosti jako u Potomků lidí, jenom je Útěk z New Yorku dějově prostší, zato ale s naprosto geniálním Kurtem Russellem, který momentálně aspiruje na pozici mýho nejoblíbenějšího filmovýho drsňáka. S páskou přes oko a hláškami ve stylu: "You are going to kill me, Snake?" "Not now, I'm too tired (Pauza) Maybe later." se mu prostě nedá odolat... Jako nejvíc fascinující věc na tomhle filmu ale považuju to, že ani po letech téměř nezestárnul. Natočený byl už v roce 1981, ale odehrává se až o 16 let později, v každým případě se režisérovi svou vizi moderního života podařilo zachytit celkem opravdově... Jenom účesy se nosily trochu jiný, ale Pohrobku, ti vězni žijí v New Yorku několik let odříznutí od normálního světa, tak proč by nemohli i módně trochu zamrznout? :-) ()
"Hej Snakeu, potřebujeme aby jsi šel do té věznice, našel prezidenta a do 24 hodin ho přivedl zpátky." "Najděte si nového prezidenta." V osmdesátkách byl Carpenter jednoznačně King. Na co šáhl, to se mu povedlo a z rukou mu přímo sálala tísnivá filmová atmosféra (což evokuje, že v 90´s nejspíš přišel o ruce). Útěk z N.Y. působí i po těch letech nebezpečně působivě a vedle drsňáka Plisskena (který toho ve filmu kromě chození/později belhání vlastně zase až tak moc nepředvede) je to právě úžasná atmosféra, která ho táhne nahoru. Ono, řekněme si to na rovinu, nápad s prezidentem je sice zajímavý, ale zbytek děje je řídký jako raní stolice a delší stopáž by taky určitě neuškodila. ()
Je veliká škoda, že se Carpenterovi nepodařilo trošku více pracovat s tempem filmu, protože některé pasáže se táhnou, byť má film jen 95 minut. Ale na druhou stranu musím uznat, že tohle je má jediná výtka vůči tomuhle filmu. Escape from New York je opravdu kultovní film, který do jisté míry stále definuje filmy dnes (v nepříliš vzdálené budoucnosti, kdy se stane tohle a tohle a svět zachvátí panika/ z města se stane věznice atd.) a to se nedá říct o jen tak nějakém filmu. Navíc jsem si 100% jistý, že tohle je Russellova životní role, byť původně byla napsaná pro Eastwooda, což je na té roli i znát. Určitě si tento film jednou pustím znovu, jak říkám, je škoda, že některé pasáže se nepříjemně táhly... 80 %. ()
Galerie (130)
Zajímavosti (35)
- Scény v nočnom meste boli natáčané v St. Louis po nedávnom zničujúcom požiari. (matt6)
- John Carpenter a štáb presvedčili mesto St. Louis, aby v noci vypli elektrinu pre 10 blokov. (matt6)
- Štúdio chcelo, aby Snakea Plisskena hral Tommy Lee Jones alebo Charles Bronson. John Carpenter odmietol Bronsona, pretože bol príliš starý. (matt6)
Reklama