Scénář:
Dan HarrisKamera:
Tim OrrHudba:
Deborah LurieHrají:
Sigourney Weaver, Emile Hirsch, Jeff Daniels, Michelle Williams, Kip Pardue, Deirdre O'Connell, Ryan Donowho, Sara Tanaka, Larry Fessenden, Ari Graynor (více)Obsahy(1)
Komediální drama debutujícího režiséra Dana Harrise zobrazuje jeden rok ze života typické rodiny z americké vyšší střední třídy. Scénář filmu Imaginární hrdinové zaujal režiséra Bryana Singera natolik, že Harrisovi nabídl napsat scénář k pokračování úspěšné blockbusterové série X-Men. Snímek Imaginární hrdinové podobně jako filmy Ledová bouře (r. Ang Lee) nebo Obyčejní lidé (r. Robert Redford) zobrazuje prostředí vyšší střední třídy s mnoha jeho pokryteckými nároky, přetvářkou a pozlátkem, jehož obětí se stávají především děti. (FebioFest 2006) (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (100)
"Zažili jsme tragedii, ale dostaneme se z toho." Drámo rodiny, které osud svižně zasazuje četné direkty do podpásových partií, má své nepopiratelné kvality, ale na mě bylo těch problémů až příliš. Mám totiž svých starostí dost a tak nějak mi připadá, že sledování nepřetržitého toku dramatických situací může uspokojit pouze zdatnějšího duševního masochistu. Já se mám zkrátka rád, takže jsem viděl moc smutku a málo zábavy na to, abych neškudlil hvězdami. ()
Filmy o vyrovnávání se se ztrátou člena rodiny jsou většinou dost patetické a vůbec je nevyhledávám. Na tenhle jsem narazil náhodou a musím říct, že se mi ten tragikomický přístup k látce líbí. Jsou tam chvíle veselé, ale taky chvíle, kdy už se nechcete koukat dál. Pod celým příběhem se ovšem vine naprosto zásadní poselství, a to že život je silnější než smrt, a nedá se s tím nic dělat. Takže ať je to ve sračkách jak chce, nakonec se žít dál prostě musí. Co víc od filmu v tomhle žánru si přát, ne? 80% ()
"Máme svobodu. – A to je právě ten problém." Zdá se, že pro člověka je problémem absence svobody, přebytek svobody i samotná přítomnost svobody i pouhé myšlenky na ni, a to proto, že se svobodou je vždy spojen pocit ztráty neuskutečněných možností. ___ Zase je tu zavádějící název filmu z rozhodnutí distributora, jenž zaměnil imaginární hrdiny za obyčejné. Ale dejme tomu, že je to film o obyčejné americké středostavovské rodině. V čem vlastně spočívá hrdinství takzvané obyčejnosti, čímž se zřejmě myslí středněstatistický člověk nebo rodina a pravidelný průběh jejich života? Jak se zdá, v jejich schopnosti udržovat to zdání středněstatistického a rozměřeného života ve světě, který se je stále snaží vykolejit směrem k propasti, a navzdory přírodnímu základu člověka, jenž není stavěný na usedlý poklidný život. Otázka zní, zda je to hrdinství nebo zkrocení. A jakou si dávají radu do života tito obyčejní hrdinové, již žádnými hrdiny nejsou? Tajemství podle nich spočívá v tom, najit si něco, co má člověk rád, a doufat, že mu to vydrží celý život. Nakonec se ukazuje, že žádný člověk, ani žádná rodina není obyčejná. I u té nejprůměrnější duši či rodiny se vždy najde aspoň pár utajovaných neobyčejností. ()
Souznění, spylnutí, pochopení. Pouze tato tři slova bych použil k zachycení mých pocitů z celého filmu. Weaver a Hirsch, na nichž si film zakládá, jsou bezchybní (a obzvláště Hirsch po Sexbombe od vedle jen upevnil svůj statu nadějného mladého herce), ale to, co předvedl (tolik odlišné od ztřeštěné role v Blbý a blbější) Jeff Daniels, to je až k neuvěření. A Michelle Williams nám od Dawsonova světa po všech stránkách (zdůrazňuji, že po všech, ať už si to přeberete z kterékoliv strany) pěkně vyzrála. ()
Podobne, ako pise oficialny text distributora mi film pripominal oscarovych Obycajnych ludi alebo Ladovu burku od Anga Leeho a bol som opät spokojny. S. Weaver ako matka a manzelka, ktora musela znasat samovrazdu vlastneho syna, ju zahrala vynikajuco, podobne ako aj Jeff Daniels, ktoreho skor poznam z inych typov rolí. Jedna z dalsich kvalitnych rodinnych dram o napätiach v medziludskych vztahoch, avsak bolo tam aj par komedialnych scen. ()
Galerie (32)
Photo © Sony Pictures Classics
Zajímavosti (5)
- Ve scéně, kdy Tim (Emile Hirsch) spí v kuchyni, se v jednotlivých záběrech mění obsah sklenice. (Terva)
- Film měl nesoutěžní premiéru v květnu 2004 na filmovém festivalu v Cannes. (Terva)
- Natáčení probíhalo v amerických městech Chatham, Glen Ridge, Montclair, Newark nebo West Paterson. Dále se natáčelo také v Los Angeles nebo New Yorku. (Terva)
Reklama