Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na přelomu padesátých a šedesátých let si získala popularitu dvojice kriminalistů – kapitán Tůma a nadporučík Líbal – v podání Karla Högera a Josefa Beka. Natočeny byly celkem tři filmy – 105% alibi (1959), Kde alibi nestačí (1961) a Alibi na vodě (1965). V prvním příběhu řeší vyšetřovatelé vraždu starého účetního revizora podniku RaJ Zelinky. Byl nalezen mrtev s rozřezanou tepnou na ruce a okraden o los a hlavní výhru v podobě osobního automobilu. Z vraždy jsou podezíráni dva mladíci, kteří s ním v kritický večer popíjeli a byli s ním naposledy viděni… Roli starého revizora přesvědčivě ztvárnil Eduard Kohout, dva mladíky Josef Vinklář a Otto Lackovič, protřelého číšníka s nevinnou tváří Vladimír Menšík. (Česká televize)

(více)

Recenze (101)

BigBang 

všechny recenze uživatele

Podařená detektivka. Sympatická dvojice detektivů. Zvláštností je dobré zobrazení morálního dilematu dvou podezřelých, kteří nevěděli, co ten druhý udělal, ale zvažovali, zda mlčet jeden o druhém. Dle mého nejživotnější z "alibistické" série Tůma-Líbal, protože nemá slabá místa, kvůli kterým by vadilo vidět ji opakovaně. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Zvláštní kombinace kriminálky (kdy jakoby víme, kdo je vrah) a detektivky (to, když zjistíme, že vraha vůbec netušíme). S několika vtipnými dialogy mezi Högerem a Bekem, když už odezní menší napínák z úvodní části. Skvěle se povedlo film zařadit do hornického města (Kralův Dvůr dnes už bez komínů a těžebních věží, ale také část Hradce Králové) a jakoby jeho okolí (zvláště přehrada s chatou a převozníkem). Herecky velmi na výši - například Eduard Kohout na naprosto minimálním prostoru dokáže vystihnout skutečnou tragédii účetního a celého jeho života. Potěšily mne hvězdy čs. filmů 30. let - jak Eman Fiala, tak především ve větší roli František Vnouček, kterého známe nejspíše jako spravedlivého mladého učitele z Cesty do hlubin študákovy duše. Překvapilo mne, jak nádhernou dívkou je Štěpánková, které stačilo hrát velkýma, rádoby naivníma očima. A dokonce i Menšík se zde krotí a svou roli sice pojal ve světákovském stylu, ale velmi uvěřitelně. Samotné vyšetřování připomíná precizní vyšetřování jako ze současného seriálu Případů 1. oddělení, žádné unáhlené hypotézy ani intuice, ale poctivá práce a skládání střípků. Divák v každé chvíli ví přesně to, co vědí i vyšetřovatelé. Líbilo se mi i zatčení s těmi jazzovými rytmy na pozadí a bubnem. Nebo poslední Högerova hláška: "A máme po detektivce." Oba mladíci, zahraní překvapivě ne tak jistým Lackovičem a poněkud civilnějším a uvěřitelnějším Vinklářem, nakonec mají stanout před lidovým soudem, a možná je škoda, že nevíme, jak dopadl - za podobné prohřešky proti socialistickému myšlení a řádu se posílalo i do uranových dolů. ()

Reklama

PTuranyi 

všechny recenze uživatele

Štandardne kvalitná československá kriminálka s jemným socialistickým nádychom. Príbeh krádeže/výmeny výherného lósu a následných úmrtí, ktoré sú v skutočnosti vraždami, má dobrú produkciu a nechýba mu ani jemný humor, keď niektorý z vyšetrovateľov sem tam utrúsi drobnú hlášku. Dej je však vážny a dôjde aj na dramatické momenty. Akčné scény však nečakajte, pretože všetko prebehne so stoickým kľudom a dvojica Karel Höger, Josef Bek je v úlohe drsných vyšetrovateľov ako doma. 70% ()

lekr 

všechny recenze uživatele

Černobílá detektivka z doby kdy ještě metoda hledání vraha tím že detektivové choděj a nudně kecaj nebyla tak ohraná. V dnešní době se tato kriminálka ztrácí v návalu dopoledních televizních detektivek pro důchodce založené na podobném principu i když tento film mnohé z nich svoji kvalitou převyšuje. Možní že Hoger a Bek tady podávají životní role leč tento snímek už asi bude zajímavý jen pro pamětníky mezi které já už rozhodně nepatřím. Ne že bych měl radši detektivky kde hlavní hrdina lítá po městě a vyvražďuje gang pašeráků drog, klidně si můžu oblíbit i mnohem starší film leč tohleto nemá opravdu co originálního nabídnout. ()

juanpera 

všechny recenze uživatele

Po mnoha letech jsem shlednul celou trilogii skoro v kuse. Na tehdejsi dobu, dobu budovani socialismu a doby obrovske propagandy a politiky jedne strany moc povedena detektivka. Navic ve velmi dobrem hereckem obsazeni. Na tuhle detektivku bude mozne koukat jako na "fim pro pametniky" asi vzdy. Velmi dobre udelane, detektivka s napetim a dejem, zlocinem odpovidajicim dobe. Takze LIBI 80. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (7)

  • V jedné z verzí scénáře je Tůma (Karel Höger) vedle své profese amatérským spisovatelem detektivek, které však nakladatelství odmítá uveřejnit pro jejich vykonstruovanost a nepravděpodobnost a paradoxně navrhuje Tůmovi odborného konzultanta z VB. Rovněž je v několika scénách přítomna starostlivá manželka, se kterou Tůma probírá pracovní problémy v prostředí ložnice. (snaked)
  • Volné pokračování Kde alibi nestačí (1961), ve kterém vystupuje stejná dvojice vyšetřovatelů. Zdroj: Český hraný film 1961-1970, NFA 2004. (ČSFD)
  • Nadporučík Líbal v podání Karla Högera říká: „Někdo na to přijde sám, že si na toho Spartaka může ušetřit.“ Vůz Spartak stál ve své době 27 450 korun za standardní model. To v době, kdy průměrná měsíční mzda byla po měnové reformě, jež v roce 1953 znehodnotila úspory většiny lidí, kolem 1 200 korun. Spartak si mohl navíc pořídit jen ten, kdo dostal zvláštní poukaz, rozdělovaný vybraným pracovníkům většinou odborovou organizací. (sator)

Reklama

Reklama