Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kreslený velkofilm světoznámého studia Walta Disneye, inspirován prastarou pařížskou legendou a slavným románem Victora Huga. Dojemný příběh zvoníka Quasimoda (se znetvořeným zevnějškem, ale srdcem z ryzího zlata) začal jedné zimní noci, kdy se do Paříže pokusili tajně proniknout mladí manželé s nemluvnětem. Obávaný soudce Frolo a jeho biřici však byli ve střehu a žena s dítětem v náručí marně hledá útočiště v slavné pařížské katedrále Notre Dame. Frolo pak pozdě pochopil, že v uzlíčku na její hrudi nebyl lup, ale znetvořené nemluvně. Dříve než soudce stačil čerstvého sirotka utopit, zasáhla prozřetelnost v podobě chrámového kněze. Soudce se z obavy před božím trestem zavázal, že dítě vychová, ale vymínil si, že chlapec nikdy neopustí katedrálu. Uplynulo dvacet let. Quasimodo se stal u Matky boží zvoníkem. Na náměstí se koná každoroční festival bláznů a tři oživlé sochy (jediní Quasimodovi přátelé) ho přemluví, aby se konečně vzepřel vůli svého poručníka a šel poprvé v životě mezi lidi. Pařížané nejprve obdivují Quasimodovu znetvořenou tvář jako dokonalou masku, ale když odhalí pravdu, stane se překvapený zvoník snadným terčem jejich krutého posměchu. zastane se ho pouze krásná cikánka Esmeralda a je za svou troufalost stíhána Frolovými nohsledy. Nalezne útočiště v katedrále a s Quasimodovou pomocí se jí pod rouškou noci podaří uprchnout. Zlolajný Frolo nyní touží po pomstě stejně intenzivně, jako po Esmeraldině kráse a přikáže ji vypátrat za každou cenu. Statečný, čestný a do Esmeraldy zamilovaný kapitán pařížské gardy Phoebus se vzepře jeho rozkazům a stává se psancem. Pokud má láska a přátelství zvítězit nad bezcitným zlem, musí Quasimodo společně se svými přáteli Phoebusem a Esmeraldou zbavit Paříž ďábelského Frola... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (121)

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

3,5 Veľmi dobre spravený príbeh (je jedno, že iný ako v predlohe) aj postavy, veľmi pekná animácia, navodzujúca atmosféru stredovekého Paríža. Koniec koncov, sú to tí istí tvorcovia čo vytvorili skvelú Krásku a zviera. Čo zamrzí je, že hudobná zložka výrazne zaostáva (a pritom opäť ten istý autor a nie hocijaký - Alan Menken). A keďže sa jedná o muzikál, je to veľké mínus. Jednoducho tu nie je jediná výraznejšia pieseň, ktorej melódia by človeku utkvela v pamäti. Na druhej strane tu nie sú ani príšerne otravné  pesničky, ako to dosť často v takýchto muzikáloch býva. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Rozhodně ne nejlepší, ale nejvíc fascinující film devadesátkové renesance Disneyho. Obrovské ambice při výběru kanonické předlohy se mísí s megalomansky komplexní animací a témata knihy (v první řadě potlačené sexuální pudy + samozřejmě architektura) se mísí s transformací příběhu během let (práva menšin + melodrama) a dětskou pohádkou opatřenou příslušným filtrem, takže může pár vteřin dělit vtipy o prdění od hrůzyplného chorálu o upalování cikánek, co nechtějí mít sex. Ambiciózní exces nerozumu a odmítnutí vlastních limitací, kde se disneyovský kýč (kde musí každý přežít a dojít naplnění) a romantická tragédie (kde musí všichni co nejděsivěji pojít) rvou bez naděje na vítězství kohokoliv. Umím si představit dát tomu mišmaši odpad i pět hvězd, ale jak říkám, jsem v první řadě fascinovaný tím, o co se Disney pokusil, a zaujatý způsobem, jakým selhal. V dnešní době sázek na jistotu a objektivně nenapadnutelných rozhodnutí je demonstrace odvahy a arogance producentů před třiceti lety dost osvěžující. ()

Reklama

Kass 

všechny recenze uživatele

Chtěl bych upozornit všechny, kdo nečetli knihu "Chrám Matky boží v Paříži" od V.Huga, že film "Zvoník u Matky boží" s ní nemá, kromě několika jmen postav a místa kde se odehrává, zhola nic společného. Proto se radší vyhnu jakémukoliv kritickému srovnávání, jelikož bych se asi neudržel na uzdě. Výsledné 2* nedávám z důvodu, že "předlohu" znám, ale protože mi tahle pohádka, ve srovnání s jinými Disneyho animovanými projekty, přišla poměrně nudná a nezábavná. Pouze pro informaci těm, které zajímá originál: Nemilosrdný soudce K.Frollo byl ve skutečnosti učeným Arcijáhnem, který zachránil nalezence Quasimoda před pověrčivými babkami jež ho chtěly jako "ďáblova syna" upálit. Tou osobou, ke které hluchý Quasimodo cítil úctu a lásku byl právě K.Frollo, protože se o něho celý život staral a byl jediným kdo o něho kdy vůbec projevil sebemenší zájem. Quasimodo se taky mohl volně pohybovat po Paříži! Celý jeho příběh je ale pouze jednou z mnoha vedlejších linií, které rozsáhlý román obsahuje. Arcijáhen se bláznivě zamiluje do Esmeraldy, kterou ale děsí a ta ho odmítá. Je totiž poblázněná do (ve filmu čestného a statečného ... chacha) přelétavého kapitána Phoeba, který ji ale bere jen jako příležitostné povyražení před plánovanou svatbou s bohatou měšťankou. Její fanatická láska k idealizovanému Phoebusovi a zároveň neopětovaná přízeň čím dál víc šílenství propadajícímu Arcijáhnovi ji nakonec dožene až ... . Co se týče profláknutého vztahu mezi Esmeraldou a Quasimodem - žádný pořádný vlastně ani nebyl - Quasimodo se Esmeraldě, i přes její dobrotu, stále hnusí. Cikánka bude ovšem jedinou osobou, která k němu kdy pocítí nějakou lítost, a za to se jí Quasimodo odmění svou neskonalou vděčností, oddaností a svým způsobem láskou. ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele

Celovečerní filmy ze studia Disney zažily v 90. letech spoustu změn oproti těm starším, klasickým pohádkám typu Sněhurka, Popelka, 101 dalmatinů atd. Tou podle mě hlavní změnou je pro 90. léta typická rovná linka, kterou vidíme především na postavách. Dříve byli obličeje postav krásně kulaté, teď jsou takové rovné či šikmé až ostré. To jsme mohli poprvé vysledovat u ALADINA z roku 1992. Dále tento styl následoval u POCAHONTAS, HERCULESA a právě u ZVONÍKA U MATKY BOŽÍ. Mě osobně se tahle animace nelíbí, ta starší byla hezčí, taková malebnější. Ačkoliv u Zvoníka mi to vadí nejméně. Jelikož zde si dali animátoři hodně záležet na zpracování chrámu Notre Dame a celkové středověké Paříže, což se jim skutečně povedlo. Notre Dame od společnosti Disney je prostě úchvatný. Tou druhou hlavní změnou, že už chybí desítky zpívajících, roztančených zvířátek, které byli neodmyslitelné nejen u celovečerních filmů Disneyho. Tady je už jen pár oživlých chrličů na římsách katedrály a sem tam nějaký ten ptáček. Co ale rozhodně se musí zmínit, tak upravený děj od literární předlohy Victora Huga a také jakékoliv jiné filmové verze. Jistě je upravený kvůli tomu, aby ve filmu pro děti nebyla vražda. Frolo proto po ní netouží jako muž po ženě, a tak tento důležitý zásah musí být nějak nahrazen. Proto je Esmeralda nesnášena Frolem z důvodu, že je pouhopouhá cigánka a on využije chvíle, když kýchne a z ohně vyletí růžový mrak, aby ji obvinil z čarodějnictví. Další změnou je zachránění Esmeraldy Quasimodem z popraviště na lanu, a to až v samotném závěru filmu, po kterém se strhne obrovská vřava před katedrálou. Vylití sudu s vařícím olovem překvapivě nechybí. A ačkoliv byla na začátku vynechána vražda, Frodo končí podobně jako čarodějnice v klasické verzi Sněhurky... Film jsem viděl necelý týden po požáru Notre Dame 15. dubna 2019. [4484. hodnocení, 100. komentář, 73%] ()

pugs 

všechny recenze uživatele

Rozporávka, ktorú som ako malý sledoval každý deň, a nikdy ma nemrzela. Po pravde... žiadny film sa mi tak nevril do pamäti ako práve Zvonár u Matky Božej. Považoval som to za genialitu toho času, a ešte aj považujem. Verím, že raz príde čas znovu si to pozrieť a spomenúť si na tú krásnu rozprávku, ktorú milujem a milovať neprestanem. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (7)

  • Autor knižnej predlohy sa volá Victor Hugo, rovnaké mená nesú aj dva kamenné chrliče, s ktorými sa Quasimodo zhovára. (slavo_held)
  • Animátoři se na pár týdnů vydali do Francie, jelikož chtěli věrohodně zachytit architekturu středověké Paříže a především pak katedrály Notre-Dame. (fiLLthe3DD)
  • Snímek obdržel nominaci na Zlatou malinu v kategorii Nejhůře napsaný film s výdělkem přesahujícím 100 milionů amerických dolarů. (Coldrex)

Související novinky

Reklama

Reklama