Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Plavba je považována za jeden z nejlepších filmů v historii polské kinematografie, dodnes existují fankluby, jejichž členové znají tento film nazpaměť. Na palubu výletní lodi, která pluje po Visle, se dostává černý pasažér. Kapitán ho považuje za nového kulturněosvětového referenta a černý pasažér se ochotně vpravuje do této role. Zorganizuje seznamovací setkání, během něhož se zrodí nápad na další večírky a zábavy. Kulturní referent se stále více opájí svou funkcí a získává spojence mezi cestujícími s organizačními sklony. Film vyvolává dojem spontánnosti, je natočen téměř jako dokument. Je nejen originální studií trapnosti, ale i kritikou nesvobody všeho druhu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Absurdní filmový úlet jdoucí proti konvencím a zároveň tak autentický ve své nedokonalé lidskosti. Vemte si vybrané scény-perly z filmů raného Formana, řiďte se heslem Věry Chytilové, že film přeci nemusí mít příběh, když nabízí pohled na problematiku a vše dosaďte do společnosti černého pasažéra v nečekaně přisouzené roli kulturního referenta, během jedné plavby polskou lodí... a možná dostanete něco jako Rejs. Překvapivě to na mě fungovalo před 5ti lety, kdy jsem si Rejs pustil nadšeně dvakrát za krátkou dobu... a fungovalo na mě i teď, byť již v pár pocitově slabších místech mé nadšení jemně utíchalo. V tomto filmu s typicky šedesátkovou atmosférou v nově vlnícím se stylu je toho mnoho, proč se poťouchle, byť chvílemi až stydlivě (to když si vybavím, jak bych se cítil v takové společnosti náhodou já, nebo i nějakou tu trapnější asociovanou příhodu z minulosti), bavím... Absurdně zábavné kecání pasažérů „nad věcí“, v jádru o ničem či o tom samém. Rádoby vědomostná soutež, s ještě úžasnější porotou s vybroušeným „úředním“ přístupem k přísně ukryté správné odpovědi v papírech, jakou je třeba... zvuk koně! :o) Až karikaturní podání „osvětové“ zábavy, evokující kurióznější socialistickou taneční estrádu (ve své době) či animátorský program na zábavách (v dnešní době), prokládáno notně zábavným zpěvem dvou kumpánů. To jen pár scén, v nichž sledujeme v jádru vlastně čirou trapnost a zdánlivou nudu, ale zároveň tak zábavně i autenticky podanou, že se směji nahlas... a monolog pasažéra s lidovou kritikou národní kinematografie o tom, že v těch "nudných" polských filmech se nic neděje, je prostě nezapomenutelný. :D Ať už si tvůrce skrze něj chtěli vystřelit ze soudobých polských filmů (byť mi z toho mála, co jsem viděl, takové vůbec nepřipadají) nebo tím poťouchle ironizovali samotný Rejs, vedle smíchu souzním – pocitem, jak jednotvárně nezajímavá je jistá část produkce i v té naší současné domácí kinematografii, či asociací mého dědy, který často nad programem televize zaúpí "zase nějaký blbý český film...!" :o) [85%] ()

kondor77 

všechny recenze uživatele

V Polsku má film kultovní status, ale asi jen pro ty díváky, kteří ignorují filmovou produkci svých jižních sousedů. Československá nová vlna byla kvalitativně někde úplně jinde a také zřejmou inspirací tvůrců. Ale i díky krátké stopáži stojí film za shlédnutí. Barevnou i černobílou verzi naleznete na youtube zde a zde (v původním znění). Nicméně tu barevnou nedoporučuji. Vznikla tak, že film prohnali počítačem a softwarový algoritmus ho "nabarvil", výsledek je vizuálně příšerný. ()

Reklama

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

By mě celkem zajímalo, zda jsem jediný, kdo spatřuje (strukturální) podobnosti mezi Rejs a Havlovými absurdními hrami (kupř. Zahradní slavnost)? Jako by východoevropské absurdní drama nutně tíhlo k tomu převzít komunistickou frazeologii a rituály, a zesměšnit vládnoucí třídu tím, že tyto opěrky režimu důsledně aplikuje (= nechává promlouvat) v nepatřičných kontextech (totiž v soukromé sféře). Přiznávám, že až na výjimky mě Havel nudí (jako by se z vymizením zesměšňované státní moci vytratil i náboj Havlových her), a tak se nedivím, že mě víceméně nudilo i Rejs. Díky za tip Willymu Kufaltovi! 60 % ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Tahle polská věcička zaslouží smeknutí klobouku, natočit povedenou parodii na celý socialistický systém v roce 1970 bylo odvážné, absurdita socíku v celé své „kráse“ a stačí k tomu jedna loď, kulturní referent (komunistický koordinátor, po pravdě černý pasažér) a organizovaná zábava, kde musí být vše veselé a optimistické, může začít.. No, nasmála jsem se dosyta, zaplať Pán Bůh, že je to za námi.. Poděkování Willymu za parádní tip, díky moc, stálo to za to vidět.. ()

Danikaa 

všechny recenze uživatele

Nikdy by ma nenapadlo, že raz napíšem o komédii, že je ťažká. Nahlas som sa nezasmiala ani raz, no neustále som sa aspoň usmievala. Na tej lodi bolo všetko absurdné. Ľudia, ich konanie, dialógy, monológy. Ešte aj to hlasovanie, ktoré by vraj všade inde bolo neplatné. Čakala som vtipnú jednohubku. Dostala som jednohubku za 48%. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (6)

  • Po projekci snímku před kolaudační komisí obdržel snímek IV. uměleckou kategorii, tedy jednu z nejhorších. (majky19)
  • Původně měl roli falešného kulturně-osvětového referenta ztvárnit populární polský herec Bogumil Kobiela, který ovšem zemřel na následky autohavárie 10. června 1969, tj. v době, kdy se začal snímek natáčet. (majky19)
  • Ve snímku se představila celá řada neherců. (majky19)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno