Reklama

Reklama

Katedrála

Animovaný / Drama / Krátkometrážní / Sci-Fi
Polsko, 2002, 7 min

Scénář:

Tomasz Bagiński

Obsahy(1)

Bádateľ navštívi niečo, čo sa zdá byť ako ruina gotickej katedrály. Objavujú sa tu podivné sochy, tajomné myšlienky a hlasy ho prenasledujú a on podvedome kráča na koniec. Zrazu vychádza slnko a on sa nachádza na konci útesu. Pútnik objaví niečo zvláštne. Je to podstata náboženstiev alebo je to niečo hlbšie a tajomnejšie? (genetique)

(více)

Recenze (107)

d-fens 

všechny recenze uživatele

len tak ma napadlo.... nie je katedrála v tomto filme metaforou "Cirkvi" (je jedno akej, proste spoločenstva veriacich)... každý gotický stĺp je jeden človek, ktorý "uviazol" v jej osídlach, nakoniec to čaká aj hlavného hrdinu, ktorý touto katedrálou prejde.... iba čisto z voleja, ponúkajú sa mi dve možnosti ... 1. že cirkev zotročuje ľudí a robí z nich chladné kusy kameňa na síce krásnej, ale priam neľudskej "katedrále".... 2. že členstvo v spoločenstve veriacich možno potláča individualitu človeka, ale zase sa človek stáva nástrojom na vytvorenie niečoho monumentálneho, krásneho a vznešeného, prevyšujúceho všetky marazmy sveta......dôležitým prvkom je tam aj svetlo, ktoré vnáša do celej katedrály život, a svetlo ako vieme je symbolom božského osvietenia.... a ešte ma napadol (asi trošku od veci) citát Ingmara Bergmana: "Chci být řemeslníkem při stavbě katedrály" (r.i.p. Ingmar) .... p.s. videl som to iba cez youtube.... na precítenie tohto "kraťasu" by to asi naozaj chcelo veľké plátno! ()

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Pod povrchem (polské digitalní tvorby)zatajený dech, kroucení hlavou, očekávání, překvapení, šok... Ne, nejde o horor typu Noční můra z Elm Street, ani o krvelačný thriller a nebo psychologické drama. Abych řekl pravdu, žánr v tomto případě vůbec není jednoznačný - záleží z úhlu pohledu. Řeč je o krátkém animovaném fantastickém filmu Katedrála od polského režiséra, výtvarníka a animátora Tomka Baginského. ______ Baginski vystudoval architekturu a jak sám říká, právě proto, že profese architekta je v polsku vážená a považována za elitní, podobně jako lékařské či právnické povolaní. Po letech technických, architektonických a průmyslných vizualizací se usadil v produktivním prostředí studia Platige Image, které poskytuje svým umělcům technické a často i personální prostředky na samostatné autorské projekty. ______ Katedrála patří k těm filmovým děl, kterým je možné uvěřit i neuvěřitelné - málokdy se totiž stává, že animovaný film zanechá takový hluboký dojem. A ani divák sám si při něm ještě nezvykl na existenci vážných tématů. Důkazem toho, že katedrála vzbudila nebývalý zájem v řadách laické veřejnosti i filmových odborníků, je i množství ocenění, mezi kterými najdeme Cenu za nejlepši krátký animovaný film festivalu digitalního umění a technologii Siggraph 2002 (San Antonio, USA) a též nominaci na oscara v kategorii Krátký animovaný film. ______ Příběh hovoří o cestě muže - osamělého poutníka, který po dlouhé a úmorné cestě přichází na konec lidmi poznaného světa. Tam objevuje velkolepou katedrálu, místo plné tajemstvích, které možná nikdy nebudou odhalené, nebo... (to však nesmím a nechci prozradit). Základní myšlenka filmu, jak ji prezentoval sám autor, je o hledání odpovědi na otázky, o hledání směru života, o hledání architekta, který nám staví náš vlastní svět. Námět šestminutové počítačové 3D animace je založený na motivech novely polského spisovatele Jaceka Dukaja. Kvalitu předlohy umocnil expresivní a surrealistický výraz, který vtlačil prostřednictvým vlastního výtvarného zpracování Tomek Baginski. Právě počítačová 3D grafika se velmi dlouho potýkala s příliš umělým, chladným a nepřirozeným vizuálem (mimochodem dnes přes všechny negativní ohlasy minulosti celkem "moderním"), s povrchností, přetechnizovaným přístupem, ale za to s nedosáhnutelností kvalit tradiční výtvarné exprese. Ta často nacházela krásu v nedokonalostech a přirozených chybách, v nedotáhnutých skicovitých liniích, teda i ve všech projevech autorova rukopisu. Technologický pokrok a využití počítačů zpočátku jen jakousi imitaci, velmi jednoduché napodobnění oblíbených "uměleckých" technik, či "zneužití" různých filtrů a efektů. Potom se však otevřeli i další možnosti. Tam, kde si počítačový nadšenec začíná troufat a pouští se do hlubin, kterým by se byl kdysi obloukem vyhnul, zazní z řad výtvarníků konečně hlasité STOP! Stop úpadkové kultuře, vyslovené prostřednictvím vysoké kvality, kterou sami prezentujou a která vskutku změní i doposud rozšířené názory. ______ Na jedné straně se výtvarní umělci nejprve obávali spojení počítačových technologií se svými schopnostmi, na straně druhé jejich mladá generace počítačových řemeslníků podceňovala a snažila se dokázat, že jejich počítačové umění nemá s tím výtvarným nic společného. Zkušenost však ukázala, že jen generovat už nestačí, a tak se o hodně víc než kdykoliv předtím znova stoupá význam tradiční kreslířsko-malířské přípravy a použití klasických postupů, i když dnes už v samozřejmém spojení s počítačovou realizací. Právě tuto cestu si vybral i Tomek Baginski. Když se totiž blíže složité scenérii a detailní konstrukci přírodní katedrály, která připomíná svojí rostlinnou ornamentálností velkolepé dílo architekta Antoniho Gaudiho, zjistíme, že všechny povrchy objektů, pozadí, jednotlivé scény v pre- i post-produkci byli dotvořené trpělivým ručním domalováváním. A tak se do strojové estetiky znovu vrací lidský prvek. Díky v polsku pevně zakořeněnému malířskému školení se daří přelomit neviditelnou bariéru mezi počítačem generovaným uměním a rukodílnou tvorbou. Surealistický přístup je Polákem jistě vlastní: v mnoha dílech právě od výrazných polských osobností vidíme silné emoce, přenesené do sugestivních představ, často v trochu ponuré a drsné atmosféře, kde se střetává skutečné a vymyšlené, škaredé a krásné, veselé a smutné.______ Film katedrála nesleduje žádný ze současných trendů, neoplývá převelmi akčním dějem, no přesto všechno je v něm přítomná maximální dynamika. Atmosféra podpořená specifickým osvětlením a jeho přeměnami, vhodně voleným barevným a výtvarným výrazem, a nakonec i adekvátní hudbou, zdůrazňující filozofický podtón. () (méně) (více)

Reklama

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Nabubřelé, graficky skvělé (obzvláště na rok vzniku! Jak u jiných filmů počítačovou grafiku ve 3d modeláži haním seč mi ploutve stačí, tady uctivě pokyvuji hlavou a obdivně mručím) s atmosférou vskutku povedenou, jenže aby byla opravdu omračující, musel by být přítomný větší prostor "ničeho" a tady jede všechno moc rychle. S obdobným námětem pracuje i Český Světlonoš a zvládá to o něco lépe. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Diváci, kteří si jak známo neberou servítky, ji dokonce označují za abstraktní... Čili básník chce říci že, že. Žeby tohle? Že je Katedrála symbol jednoty díla a mistra? Znamená to spoustu jednotlivců, podílejících se na tomtéž, přikládajících vlastní díl k existenci, a po nich přicházejí další a další následovníci, kteří staví dále a stávají se součástí téhož? Přiznávám, že nevím. Neurčitostí se cítím jaksi ochuzen, nepovažuji takové dílo za úplné. Jen vnímat vizuální stránku a atmosféru mi nestačí k plnému zážitku. ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Nádherné! Animace mi připomíná intro k Diablu..ale je mnohem depresivnější! Tomek Bagiński mi připomíná Václava Švankmajera a Katedra mi připomíná Světlonoše..ale narozdíl od loutkového Světlonoše je Katedra počítačově animovaná. Celý snímeček člověka vede k mnoha zamyšlením, ale strhující závěr je naprosto neočekávaný..nabízí se otázka..jde o přirozený koloběh, nebo o jakousi past?! ()

Galerie (35)

Zajímavosti (1)

  • Predlohou filmu bola krátka poviedka „Katedrála“ od Jaceka Dukaja. V českom preklade vyšla v časopise Ikarie (11/2002). (Trip)

Reklama

Reklama