Reklama

Reklama

Běžec

(festivalový název)
všechny plakáty
Trailer
Írán, 1984, 94 min

Obsahy(1)

Festival íránských filmů v letošním roce bude zahájen živelným filmem Běžec pojednávajícím o nelehkém údělu sirotka, vyrůstajícího v ulicích přístavního města Perského zálivu. Třináctiletý chlapec točící se v začarovaném kruhu chudoby a sociálního strádání představuje velice silnou postavu, jež přes každodenní boj o přežití neupozaďuje humánnost a schopnost vše prožívat velice intenzivně. Chvíle okouzlení a fantazijního snění prožívá při pozorování technického světa letadel, vlaků a lodí, které mu jsou později inspirací při prvním kroku z kruhu ven. Intenzivní zvukový doprovod skládající se z křiku perské abecedy doprovází nejsilnější momenty tohoto částečně autobiografického filmu. (Festival íránských filmů)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (5)

Klaricicinka 

všechny recenze uživatele

Íránské filmy asi nikdy nebudou akční, s tím člověk musí počítat od začátku. Jde prostě o vyprávění života malého kluka, kolem kterého hučí obrovské lodě z Perského zálivu, vlaky, letadla... A on to všechno může jen smutně pozorovat z vraku lodi, ve které sám žije. Nápor vedra nezvládala ani kamera a po shlédnutí má divák pocit, že strávil aspoň den na poušti. A právě o to jde - prostě jen o ten pocit, který to ve vás zanechá. Vedro, ropa (téměř cítíte její smrad a mazlavost), obrovský průmysl - a malý kluk, který se v tom snaží přežít. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Je to klasický íránský film s dětským hrdinou, ale opět (co se mi na íránských filmech rovněž líbí) zpracován s osobitou poetikou příslušného režiséra, odlišnou od jiných tvůrců... opět s důrazem na snímání íránských reálií (ze začátku jsem měl déle pocit, že ničemu jinému se Amir Naderi ani nemá chuť věnovat), ale současně opět se zasazením do odlišného prostředí, tentokrát přístavního města plného moře, slunce, ale též velkého ruchu a průmyslu. Pohledná místa přírody i uměle vytvořené kultury se střídají s realistickou ukázkou chudiny z periférií, špíny po krajích přístavu či přímo smetiště za městem, atmosféru dolaďuje až neúprosně horká pálava, přesto kamera zůstává po celý čas magická, skoro v každém záběru. Pohled na moderní stánek s bohatou nabídkou časopisů působil nejen pro Amira, ale trošku i pro mě, jako osvěžení téměř z jiného světa. Musel jsem se nejdřív prodívat řádkou poetických scén, záběrů prostředí a různých situací, než abych z těchto útržků začal vnímat souvislý příběh, ale ten přes svou jednoduchost mě pak opět oslovil charakterem a vytrvalostí hlavní postavy Amira, který míří za svým stanoveným cílem nejen přímo v dlouhém rychlostném běhu podél želežniční tratě, ale také za výdělkem, za vzděláním, za ctí, za přežitím... Běžecké scény jsou krásně nasnímány, ale oslovily mě rovněž scény se všemi drobnými brigádníckými činnostmi v podobě sbírání spousty odhozených lávhí z moře nebo čistění bot. Můj celkový dojem ubírá zpracování závěru skrze sérii spomalených záběrů, což mi připadalo až nemístně patetické. [75%] ()

Reklama

Jordan 

všechny recenze uživatele

tak krásnu kameru som už dávno vo filme nevidel. tu nie je ani jeden záber, ktorý by bol hocičo menej, než nádherný! vynikajúci je aj ústredný detský herecký výkon a scény "súbojov" medzi chlapcami sú skvelé, autentické, silné... ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

V rámci svojí kategorie - íránských filmů o dětech - je to vlastně průměr. Určitě ne špatné, ale zároveň existuje i dost lepších, podobných filmů. Opět ale oceňuji, že se tu citově nevydírá (kromě závěru, ty zpomalené záběry si Naderi fakt mohl odpustit) a že je tu sice úplně stejné téma, ale opět úplně jinak podané, než jinde. Zatímco ale ve většině podobných filmů je i nějaký příběh, díky kterému to odněkud někam jde, tak tady se jen jeden kluk neustále snaží i přes všechna příkoří zlepšit svoji životní situaci a o víc tu nejde. Což sice samo o sobě k nějakému dojmu i k realistickému zobrazení života chudých dětí v Íránu bohatě stačí, ale když si to srovnám třeba s tím nejlepším od Panahiho a Kiarostamiho, tak tam jde vlastně o to samé a vždy ještě o něco navíc. A to něco navíc mi u Běžce prostě chybí. Dost mi to připomnělo Kiarostamiho prvotinu Zkušenost, kde jde vlastně o úplně to samé, ale naštěstí oproti tomu je Běžec mnohem záživnější a i solidněji natočený (hlavně záběry běhání tu jsou skvělé). Tu čtvrtou hvězdičku někdy v budoucnu možná i přidám, ale zatím mi v ní pořád dost brání slabý a pateticky podaný závěr a samozřejmě i výše rozebraný fakt. Btw, teď jsem koukal, že na scénáři ke Zkušenosti se podílel právě Amir Naderi... Tím pádem už se ničemu nedivím. Silné 3* ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama