Reklama

Reklama

Havran

Trailer

V tomto spletitém příběhu ďábelského čarodějnictví se uprostřed záblesků humoru roztáčejí kola hororu. Klasika režiséra Rogera Cormana byla inspirována gotickou básní Edgara Allana Poea. Trojici čarodějů bojujících o magickou nadvládu zde hrají Vincent Price, Peter Lorre a Boris Karloff. Dr. Erasmus Craven (Price) je mág z patnáctého století, který odešel po smrti své ženy Lenore do ústraní. Jednou v noci jej poctí svou návštěvou mluvící havran, kterým je ve skutečnosti bývalý čaroděj dr. Adolphus Bedlo (Lorre). V ptáka ho proměnil kouzelnický mistr dr. Scarabus (Karloff) za to, že se ho Bedlo odvážil napadnout. Craven vrátí Bedlovi lidskou podobu a vděčný muž mu za to prozradí, že na Scarabově hradě spatřil ženu nápadně podobnou Lenore. Oba se společně s Cravenovou dcerou a Bedlovým synem vydají na hrad, kde záhy zjistí, že na ně Lenore a Scarabus ušili boudu. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (91)

kinderman 

všechny recenze uživatele

Už když se postava, kterou hraje V.Price, opakovaně praští do hlavy o teleskop, začíná být zřejmé, že nepůjde o typickou hororovou cormanovku. Parodický záměr prozradí i dialogy a vrcholem je J.Nicholson, který neustále stylově lomí rukama, případně schovává obličej do dlaní. S Poeovou básní to samozřejmě nemá společného nic, kromě několika veršů a havrana (krkavce) na hlavě jakési busty. ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Stále častěji se mi dostává pocit, že filmy, které postrádají potřebnou kvalitu, se snaží svůj nedostatek skrýt pod roušku odlehčenosti, sebeparodie či dokonce umění. Takový názor mám třeba na tohohle Havrana, který nemá se svou předlohou vlastně nic moc společného. Mé první setkání s Rogerem Cormanem dopadlo nedobře, ale určitě ho nezatracuji, zvlášť, když se jedná o odlišné dílo z jeho tvorby. Asi nemám rád, když se bere na lehkou váhu žánr takového kalibru, jakým je horor. Přemýšlím, zda je větším zesměšněním básně legendárního E.A. Poe toto nebo třetí příběh prvního speciálního čarodějnického dílu Simpsonů. Tam to bylo ale aspoň trochu vtipné. Havranovi z roku 1963 jsem se nesmál, jeho hororových prvků jsem se nebál. ()

Reklama

liquido26 

všechny recenze uživatele

Bohužel ani takováto hvězdná sestava tomuto Cormanově filmu nepomohla. Hazel Courtová se svým velkým výstřihem sice připoutá divákovy oči k obrazovce a ta postava prospěchářské mrchy se jí doopravdy daří, Boris Karloff je také docela dobrý, ale to je asi tak vše. Bohužel Vincentu Pricovi role dobráckého, sentimentálního, usmívajícího se čaroděje moc nesedla a jeho pověstné děsivé pohledy a gesta si neužijete. Z Poeovy předlohy zůstala pouze scéna příchodu Havrana, postava Lenory a závěrečné Nevermore (a v úvodu si užijete několik úryvků z básně ve strhujícím Pricově přednesu). Je spíš úsměvný než vtipný a hororvý není vůbec. Něco zajímavého se na obrazovce začne dít až asi půl hodiny před koncem (první cca hodina docela nudí) a závěrečný souboj Karloffa a Price "na život a na smrt" je sice docela vtipný, ale postrádá jakoukoliv dynamiku a díky své délce působí spíš jako snaha film natáhnout. Tři hvězdičky dávám tak nějak z úcty k panu Cormanovi a jeho ostatním filmům z nichž většina jsou masterpiecy. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Na Cormanových adaptacích Poa mi vždycky vadilo, že si z autora bere jen jednu stránku. Tísnivé prostředí, zármutek hrdinů, vznešené formulace vět, to všechno by Rogerovi šlo. Ale Poeův smysl pro černý humor IMHO nesdílel a možná dokonce úplně přehlédl. I z Havrana, který je navzdory klamavému traileru vpodstatě čistou komedií, je jasné, že Cormanův humor je jednak nekultivovaný zkušeností ("Vincent Price do něčeho vrazí a zakoulí očima. To bude legrace!"), druhak mu není jasné, jak ho docílit filmovými prostředky. Vše, co je na Havranovi dobrého, proto přičítám na vrub spíše scenáristovi Richardu Mathesonovi a třem hlavním hercům, viditelně potěšeným zahrát si něco jiného než obvykle. Trvalá svízel, že Poeovy krátké texty zkrátka nejsou ideálním materiálem pro celovečerní film, je ale v Havranovi možná ještě viditelnější než ve vážných cormanovkách a zejména celá sekvence mezi proměnou havrana v Petera Lorrea a rozhodnutím jet na Karloffův hrad je natahovaná k nepřežití. Doporučuji jako kuriozitu pro srovnání s ostatními cormanovkami a zejména jako jeden z pouhých tří důkazů, že nebýt předčasné smrti Petera Lorrea, mohla se z něj a Vincenta Price stát skvělá komediální dvojice. Můj delší článek najdete zde. 60% ()

PKD 

všechny recenze uživatele

Docela bžunda. Proti své vůli jsem se i dosti nasmál. A i když znám i humorného Poea, tak snad ani on, nemá takovou prdlou komedii (snad až na geniálního Antěla Pitfornosti, kterého měl Corman udělati místo tohoto) či co, hehe. Samotná titulní báseň (tedy nikoli povídka, jak si spletl Lima) má sice ironické podtóny, ale ryze komediální útvar to tedy není ani náhodou. Zde je ale jedná o tak prdlé zneuctění Mistra E.A.P., že tomu ty 3 dám. Nicholson ještě hezounek, než za takových 10 a více let vizuálně zdémoničtěl:) Lorrovy (kde jsou ty časy Casablancy, že?;) výstupy jsou TOP.:))) Jo a Frankensteinovo Monstrum jsem na rozdíl od jiných poznal hned. Ten xicht jest nezaměnitelný i bez těch šroubů v hlavě, haha. A tímto prohlašuji, že mám za sebou a až na tento film vše ostatní ve filmotéce, komplet Cormanův Poeovský Cyclus.;-) Jeden z velkých filmových dluhů jest tímto splacen. ()

Galerie (76)

Zajímavosti (5)

  • Během čarování používá Dr. Bedlo různé latinské citáty: Veni, vidi, vici (Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem), De mortuis nil nisi bonum (Nemluv špatně o mrtvých), Cave Canem (Pozor pes), Si vis pacem parabellum (Pokud chceš mír, připrav se na válku), Ceterum censio Carthaginem esse delendam (Mimo jiné věřím, že Kartágo musí být zničeno). (liquido26)
  • Peter Lorre a Jack Nicholson rádi při natáčení improvizovali, což rozčilovalo Borise Karloffa, který byl zvyklý pracovat přesně podle scénáře. (liquido26)
  • Jack Nicholson vždycky chválil všechny své herecké kolegy, až na jednoho - havrana. Havran prý na všechny kálel, ale obzvláště na něho. (liquido26)

Reklama

Reklama