Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Jacques HaitkinHudba:
Charles BernsteinHrají:
John Saxon, Ronee Blakley, Heather Langenkamp, Amanda Wyss, Jsu Garcia, Johnny Depp, Charles Fleischer, Joseph Whipp, Lin Shaye, Robert Englund, Joe Unger (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Nancy (Heather Langenkamp) prožila smrt svých přátel. Matka a její blízké okolí si myslí, že se zbláznila a vytváří si vlastní postavu, která je zabila. Jenže postupem času napovrch vyplouvají důkazy, že vrahem je Freddy Krueger (Robert Englund), který se jí zjevuje prostřednictvím snů. Nancy zjistí, že v minulosti zabil 20 dětí a rodiče se sami pomstili, když selhaly vyšetřující orgány. Nezbývá jí než se vydat do posledního nerovného boje s Freddym a záchranou jí může být právě její otec (John Saxon). (Rodriguez)
(více)Videa (2)
Recenze (719)
Po více než 20 let už veškeré napětí z filmu vyčpělo. Zůstává film smutně poznamenaný dekadentní módou osmdesátých let. Nejděsivějším elementem celého filmu tak pro mě je trvalá johnyho Deppa. Krom toho je film poznamenám prehistorickými syntetizátory, takže zvuk a hudba působí jako the best of Duran Duran. Jedná se vlastně o klasickou teenagerovskou vyvražďovačku. Pocit strachu se fakt nedostavil. Tu třetí hvězdičku si u mě film vysloužil originální postavou, jejíž příběhy jsem jako teenager hltal. ()
„Jedna dve, Freddy ide. Tri a štyri, k tebe mieri. Päť a šesť, ide ťa zjesť. Sedem osem, stratíš rozum. Deväť desať, stáť, nikdy nesmieš spať.“ Nočná mora z Elm Street je zo svätej trojice (Halloween, Piatok 13) môj najobľúbenejší kus. Kým k Myersovi a Voorheesovi som sa dostal až ako puberťák, Freddy je mojou súčasťou od detstva, keď som jednotku a dvojku prvý raz videl o polnoci v piatok na Nove a na neprístupnú, dodnes drsnú trojku ma dokonca starší brat prepašoval do kina, za čo mu bola počas premietania osobne dohovoriť riaditeľka kina, aby to už viac nerobil. Snové scény sú ohromné, snové, nepríjemné, zlovestné a halucinogénne. Krvavé efekty tvrdé i desaťročia od vzniku (posteľová scéna je pocta Kubrickovmu Osvieteniu, kde sa hektolitre krvi vyvalia pre zmenu z výťahu). Legenda okolo Kruegera bola takou nosnou, že v pohode vystačila na niekoľko sequelov, prequelov, remakov, crossoverov a seriálov. V neposlednom rade má jednotka echt atmosféru osemdesiatok (kvázi bezstarostné americké predmestie). Kasting je výborný v čele so sympatickou hlavnou hrdinkou, jej rovesníkmi (najviac zaujme 21-ročný debutant Depp) a rozhodne potešia dospeláci. Tí bývajú vo vyvražďovačkách odsúvaní z rôznych príčin na vedľajšiu koľaj, ale tento slasher je výnimočný aj práve tým, že im dáva prekvapivo veľký priestor. To poteší najmä u Johna Saxona ostrého ako nová žiletka. Postupné rozlietanie príšerného tajomstva tínedžermi, ktoré pred rokmi spôsobili ich rodičia, je výborne vypointované, zlovestné a strašidelné. Craven by hrdinku možno urobil neschopnou ťapou, keby sa do situácie nevložila jeho dcéra a nezačala sa otca pýtať, prečo sú sakra ženy v hororoch vždy neschopné chudery, ktoré zakopávajú o vlastné nohy. A tak sa z Wesa stal progresívny režisér, čo mu zostalo už až do smrti (viď. postavy Gale a Sidney vo Vreskotoch, Rachel McAdams v Nočnom lete alebo Meryl Streep v Hudbe môjho srdca). Ako Piatok 13, i Cravenov slasher mal problémy s financovaním. Natáčanie sa nieslo v znamení chuťoviek (Englund sám seba nechtiac temer podrezal, keďže rukavica pozostávala zo skutočných ostrých súčiastok), pikošiek (kvôli nedostatku času pár vecí natočil Wesov rovesník a kamarát Sean S. Cunningham, režisér Piatku 13), chaosu (režisér a producent o poslednú scénu súperili tak dlho, že nakoniec nikto nevedel, akú strihač pri premietaní šéfom z Paramountu pustil a keď sa producent dozvedel akú, stopol natáčanie, aby sa stihol dolepiť „jeho“ koniec) a zaujímavostí (Craven záporáka pomenoval po zmrdovi, ktorý ho kedysi na škole šikanoval). Nakoniec sa všetko podarilo úspešne prekonať a dotiahnuť film do kultovej popkultúrnej časti americkej kinematografie. Jedného z policajtov si zahral Joseph Whipp, ktorý v r. 1996 v Cravenovom Vreskote povýšil z radového člena policajného tímu na šerifa Woodsboro. ()
Než se pustím do komentáře, tak musím konstatovat, že na vlně všech těch osmdesátkových slasherů mám Freddyho Kruegera moc rád, ale u mě byl vždycky až na třetím místě za Michaelem Myersem a Jasonem Voorheesem, ale to neznamená, že bych sérii Nočních můr neměl rád. Jednička jak už to u podobných sérií bývá sází především na atmosféru a originálnost. Počet smrťáků není nijak ohromující, ale o to tu nejde. Z Freddyho tu především cáká totální ikoničnost jeho postavy a je prostě cool. film pak především stojí na tom nápadu a opravdu nervydrásajícím ději. Pro mě to není nejlepší díl série, ale skvělý start je to určitě.75% ()
Pamatuju si, že když jsem byl mrňous tak jsem u toho měl megapařezy, a když Johnnyho Deppa sežrala postel, tak jsem se rozbrečel a utek. Když jsem to po mnoha letech měl možnost shlédnout znovu už to takovej nářez není. Noční můry jsou sice pořád dobré, ale je jich dost málo a hodně z děje je omáčka kolem. Akorát výkon Roberta Englunda coby Freddyho je pořád stejně úchvatný. ()
Nostalgie je zkrátka mrcha, která vás nakonec vždycky dožene. Vpravdě surrealistický film s důmyslnými vyvražďovačkami. Nejvíce mě dostal brutální konec J.Deepa. Postel chrlící gejzír krve, která se rozlévá po stropě! Hned jsem si říkal, že to určitě točili vzhůru nohama, což nemění nic na sugestivnosti. A protože jde o snový film, těžko se lze pozastavovat nad případnými nelogičnostmi. Od dob, kdy jsem viděl na ošoupané VHS a později v kině, se příležitostně podívám znovu. Kolik filmů vykradlo Noční můru? Dost...ale zvláštní atmosféru a fantazijní poetiku filmových obrazů nezopakovaly. Nemám ovšem na mysli pokračování, kde 3., 4. i 5. díl považuji za vydařené. ()
Galerie (178)
Zajímavosti (135)
- Freddy (Robert Englund) měl v původním scénáři červenožlutý svetr. Wes Craven se ale nakonec rozhodl pro červenou a zelenou, protože se dočetl, že tyto dvě barvy pohromadě jsou pro lidské oko nejkontrastnější. (HellFire)
- Toto je jediný film z celé série, ve kterém je hlavní padouch (Robert Englund) nazýván "Fred". Ve všech ostatních pokračováních se mu říká "Freddy". (Witta)
- Trikový rozpočet filmu byl pouhých 50 000 dolarů. (Veleknez)
Reklama