Reklama

Reklama

Diagonální symfonie

(festivalový název)
  • Německá říše Symphonie diagonale
všechny plakáty
Krátkometrážní / Animovaný / Hudební / Experimentální
Německá říše, 1924, 7 min

Režie:

Viking Eggeling

Obsahy(1)

Člen dadaistické skupiny Viking Eggeling vytvořil ve spolupráci s animátorkou Ernou Niermeyerovou jeden z prvních abstraktních animovaných filmů. Focením série jen mírně pozměněných abstraktních kreseb s diagonálním základem linek byl vytvořen kubistický kinetický experiment, který se poprvé promítal těsně před režisérovou smrtí v roce 1924. Eggeling považoval Diagonální symfonii za ekvivalent hudební skladby a proto odmítal k filmu přidat zvukový doprovod. Ten byl doplněn až později. (Hwaelos)

(více)

Recenze (11)

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Naprosto úchvatné. Díky, Kulmonovi za odkaz :). Jen se obávám, že se mé hodnocení výrazně ovlivnila hudba, která, jak předpokládám, byla dodána až později. Tak nevim. ()

dwi 

všechny recenze uživatele

S jasnými konturami kubistických čar experimentovalo v období rozmachu avantgardních směrů několik umělců. Do skalního jádra průkopníků s „kinetickým kubismem“ dodnes patří hlavně dvojice osobitých režisérů – Hans Richter a Viking Eggeling. Vzájemné přátelství a spolupráce hlavně okolo dadaistů v Bernu oba inspirovala do budoucí činnosti. H. Richter své obrazové kompozice včlenil do několika Rytmů, zatímco V. Eggeling stihl natočit pouze jeden snímek (16 dnů po veřejné premiéře v Německu zemřel), který se ovšem nedochoval v původní celistvé podobě. Důmyslná až perfekcionistická práce s různě rýsovanými formami představovala pro režiséra hlavně objevování nových postupů ve výtvarném, potažmo filmovém umění. Kontrastní tvary nechává volně prolínat s harmonickými, čímž dospívá k „orchestraci formy“ – prohloubení vjemu pomocí kineticky vyvstávajících forem, které spojuje do vzájemných vztahů a souvislostí. Pravda, v neozvučené verzi Symphonie ztrácí na patřičné působivosti, přesto je na poli raně avantgardních pokusů oprávněným unikátem. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Výsledný vizuálny zážitok premyslenej hry s tvarmi dokonale umocní vhodne zvolená hudba, pretože film, ktorého dôležitou súčasťou je rytmus sa k symbiotickej súhre s muzikálnou zložkou priam ponúka. Škoda, že tento film zostal osamelým solitérom jedného z priekopníkov rannej filmovej avantgardy, ktorý za dva týždne a dva dni po jeho premiére umrel vo veku 45 rokov. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

[Ars Poetica 2014] Akýsi teoretik umenia sa raz vyjadril, že pri všetkých na pohľad abstraktných obrazoch sa človek automaticky uchýli k hľadaniu logických významov aj tam, kde nie sú. Mne v tomto prípade niektoré obrazce pripomínali poriadny, po okraj naplnený pohár piva. Čo to o mne vypovedá radšej vedieť nechcem, no prvý dadaistický experiment a zároveň jediný film, ktorý za svoj pomerne krátky život Eggeling nakrútil, sa mi páčil. 75% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Mne to zo začiatku pripomínalo miznúce hieroglyfy na Predátorovych hodinkách. Postupne ma uchvátili všemožné tvary objavujúce sa, miznúce a asociujúce rôzne predmety počas "filmu". Všetko ale tak akurát na dĺžku 7 minút. Pretavenie výtvarného umenia kubistických a iných štýlov do formy animovaných filmov bol dosť odvážny a zároveň zaujímavý a hodnotný krok. Ukážka (myslím celú skupinu tvorcov) absolútneho významového, naratívneho a vizuálneho otočenia pojmu film, aký sa už nikdy v takejto miere nezopakoval. Tvorcovia Počkaj, zajac! mi prepáčia. ()

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Někomu vylepší zážitek hudba, někomu třeba jídlo, které přitom jí, to máte jedno:) Chtěl bych opravit některé body z popisku: Eggeling, původem Švéd, nikdy nevstoupil do dadaistické skupiny, jen se s danými umělci při pobytu v Curychu seznámil; s Hansem Richterem se pak vydal do Německa a zemřel v Berlíně. Chvíli poté, co bylo poprvé 3. května 1925 veřejně promítáno jeho jediné dokončené dílo (práci na dřívějším Horizontal-Vertikal Orchestra vzdal), na večírku, kterého se už kvůli onemocnění nemohl zúčastnit a na kterém byla promítnuta i díla Ruttmanova, Richterova, Légerova či Clairova. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Jako k většině avantgardních filmů se ani k tomuto nedochovala zvuková stopa. V té době byl tento snímek považován za nejvyspělejší filmovou animaci. Zdá se mi moderní i na dnešní dobu. K těmto filmům se pořádají živé hudební doprovody elektronických skupin nebo hudebníků. Kdyby šlo těch skoro sto let propojit, určitě by spolu chodili do hospody. ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Ak som to správne pochopil, čo je u týchto filmov vzácnosť, tak tvorca vlastne pomocou animácie rozoberá a znovu tvorí kubistický obraz. Dedukujem to preto lebo finálny tvar tej neidentifikovateľnej veci vyzerá ako exemplárny model dadistického obrazu, možno to aj je skutočný obraz, neviem. Toto sa opakuje počas 8 minút a ku koncu ma to už začalo nudiť. Dookola sa opakujúce tvary ktoré miznú a zanikajú pred očami ma bavili také 2-3 minúty. Nech to bolo pre tvorcu ťažké alebo nie, kopírovať znova a znova to isté nemal. 3.5* ()

Toj 

všechny recenze uživatele

No já jsem viděl mnoho zajímavých avantgardních experimentů a tohle - to je prostě dle mého názoru slabší. A největší dojem na mě udělala hudba, která neměla být přítomna takže tak. ()

Reklama

Reklama