Režie:
Nicolas RoegKamera:
Anthony B. RichmondHudba:
Pino DonaggioHrají:
Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Massimo Serato, Renato Scarpa, Leopoldo Trieste, Clelia Matania, Giorgio Trestini, Bruno CattaneoObsahy(1)
Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Nicolas Roeg s nami hrá hru. Veľmi záludnú, bizarnú a záhadnú hru. V úzkych benátskych uličkách rozohráva netradičnú spletitú partičku pokeru a len veľmi pomaly odkrýva karty. Celé veľké divadlo sa sústredí okolo manželského páru, ktorý sa vyrovnáva so smrťou dcéry. Prenasleduje ich pocit viny a zúfalstva. V Benátkach stretávajú dve podivné postaršie ženy, ktoré tvrdia, že dokážu komunikovať s duchmi. A kdesi v tieňoch číha vrah, ktorý si pripisuje stále ďalšie obete. Roeg premyslene postupnými krokmi buduje jedinečnú atmosféru (najmä strhujúcim vizuálnym pojatím a výtvarnosťou jednotlivých detailov scén, ako je farba, ale tiež nie výsadne originálnym, no nevšedným markantným strihom, v ktorom sa prelínajú časové roviny - spomienky a súčasnosť - a preklenuje vzdialenosť v priestore, čím vytvára paralely medzi jednotlivými zábermi) a zapája prepracovanú knižnú psychológiu postáv. Paranoja sa stáva tak silnou, až posadá i samotného diváka, ktorý spolu s Donaldom Sutherlandom (poznamenávam, že zrejme v jednej zo svojich najlepších rolí minulého storočia) nevie, čomu (a komu) má veriť. Nie som si celkom istý, ale po záverečných titulkoch som mal pocit, že zlovestnejší film som možno ešte nevidel (čo je zvláštne, ak vezmem v úvahu Trierovho Antikrista, L'étrange couleur des larmes de ton corps tandemu Cattet-Forzani a filmy podobného razenia, ktoré som doposiaľ absolvoval). Stačí si spomenúť a po chrbte mi prebehnú zimomriavky. 90% ()
......manželia o jedno dieťa tragicky prídu a druhé nechávajú v Anglicku zatiaľ čo oni idú do Benátok ....a ona tam ide načo-prečo nie je s chlapcom ??.....tá erotická scéna možno v tej dobe bola erotická .....dnes je k smiechu .......nič......pre mňa len vata na vyplnenie času .......aj to bolo zbytočné - dlhé to bolo až moc......a hlavne ten koniec -chlapík niekoho prenasleduje-myslí si, že nejaké dieťa (svoje? čo zomrelo...?) a nakoniec to dieťa nie je...skončí podrezaný a pomaly vykrváca z krčnej tepny.....prečo ? kto to bol? ....každy nech si domyslí..... a koniec......tak žiaľ tento film nezachránili ani Benátky - len by mňa zaujímalo či ozaj v tej dobe rok 1973 a v tej ročnej dobe -asi jeseň alebo jar.....či ozaj tam bolo tak málo ľudí alebo je to vďaka produkcii...... ()
Že bych byl vyloženě nespokojený, tvrdit nemůžu. Snímek nabízí solidní herectví a scény doslova nabité napětím a očekáváním skrytých hrozeb. Jenže výše uvedené platí jen o jednotlivých scénách. Ty v sobě dokáží koncentrovat pozoruhodnou atmosféru, jenže o filmu jako celku už to neplatí. Je tak nějak roztěkaný a nedotažený. Jako by režisérovi i kameramanovi scházel kousek filmového citu. Celý čas vlastně film vzbuzuje dojem velkých očekávání, která neumí nebo nechce uspokojit. Nejzajímavější je bloudění kamery po křivolakých benátských uličkách, podloubích a chodbách, ale po dějové stránce a z hlediska pointy je to neuspokojivé. Celkový dojem: 55 %. ()
Mrazivý psychologický horor z Benátek s vynikající režií a parádním střihem. Také je výborné sledovat práci s barvou, obzvlášť červenou. Ve své době byla předmětem diskuzí i odvážná erotická scéna mezi Julií Christie a Donaldem Sutherlandem, ale dnes už ničím nepřekvapí. Zato závěr je stále ještě geniální. ()
Luxusný horor zo zlatého obdobia žánru. Je síce pravda, že by sa kľudne dalo vystrihnúť aj dvadsať minút, no ten hrôzostrašný koniec mi nahnal zimomriavky, čo sa nepodarilo žiadnemu hororu už dosť dlho. A navyše sa to odohráva v zimných Benátkach. V Benátkach som bol iba raz a to v zime. Tie opustené spleti uličiek a kanálov, v ktorých nie je nič ľahšie ako stratiť sa, mi doteraz naháňajú hrôzu. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (17)
- V Itálii vyšel film pod názvem A Venezia... un dicembre rosso shocking (Benátky... šokující rudý prosinec). (Chatterer)
- Slavné sexuální scény mezi Donaldem Sutherlandem a Julií Christie napadly na poslední chvíli při natáčení režiséra. (Chatterer)
- Renato Scarpa, který hraje inspektora Longhiho, nemluvil anglicky. Veškeré dialogy četl z kartiček a nevěděl co znamenají. (Chatterer)
Reklama