Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Novinář a spisovatel Josef Klíma napsal celou řadu filmových scénářů. Nejznámější z nich je asi Rekviem pro panenku, režijní debut Filipa Renče. To bylo na konci 80. let minulého století. Pak nastal kapitalismus v Čechách. Ze spisovatele a novináře Josefa Klímy se stal televizní reportér. Tak jako dávné Rekviem pro panenku, tak i nejnovější příběh Josefa Klímy, Rána z milosti, vychází z jeho reportérské zkušenosti. Materiál na krimi příběh mu však neposkytlo zločinecké podsvětí, ale zkorumpované prostředí policie... Tu noc, kdy se to stalo, slavil Aleš Berka (Milan Kňažko) padesátiny. Úspěšný zralý muž na vrcholu sil. Gratulace, dary, šťastná milenka, zdravý syn. To, že jeden z hostů měl při návratu z oslavy na křižovatce nehodu, mohla být jen taková malá vada na kráse. Boss místního podsvětí, Radek Máša (Vladimír Dlouhý), Alešovi hned telefonoval a poprosil ho, aby jeho nehodu, jako vždy, přikryl. Ředitel okresní policie, Aleš Berka, to jako vždy slíbil. Jenomže ráno se dozvěděl, že Marta, dívka, která vůz řídila (Kristina Nováková), leží v agónii v nemocnici a že je to láska jeho syna Ríši (Braňo Holiček). Ten bezmezně věří, že jeho otec, okresní policejní ředitel, udělá všechno proto, aby byl viník dopravní nehody, který z místa činu ujel, vypátrán a potrestán. Netuší jak spletité jsou vztahy mezi státní mocí a místním zločineckým podsvětím... Uvidíte brilantní herecké výkony Milana Kňažka, Marty Vančurové, Branislava Holíčka, Marka Vašuta, Alice Bendové a dalších. Scénář Josefa Klímy se vymyká z řady televizních scénářů jak silnými postavami, opravdu dramatickou zápletkou, tak smyslem pro žánr. Strhne vás režie Jiřího Svobody, který je proslulý svým citem pro drama, pro detail, pro žánr. Kdysi k nám takové filmy přicházely ze Západu, dnes je už můžeme točit sami. Je to dobře nebo špatně? Když nic jiného, je film České televize, Rána z milosti, jednoznačným důkazem, že Česká republika je součástí Evropy. (Česká televize)

(více)

Recenze (85)

Jizni Tlapa 

všechny recenze uživatele

Klímova ruka je ze scénáře cítit a jeho investigativní přistup mu dává na výjimečnosti. Ve spojení s perfektním grázl záporákem v podobě V.Dlouhého to nemá chybu. Stejně tak svůdná A.Bendová a její kopulační scény s bohužel,již s méně, charismem obdařeném M.Knažkem...škoda obsazení fízlovic synka a ošizené akce...poctivá čtyř hvězda... ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Mám neodbytný pocit, že některým z vás dlužím vysvětlení, proč se oproti většině hodnotitelů (70 % není vůbec špatné hodnocení, kór na televizní produkci) s tímto filmem míjím. Nejprve však krátce o tom, co se mi líbilo, tak tedy byl to vpravdě ďábelský výkon Vladimíra Dlouhého (kvůli kterému jsem si tenhle film taky sehnal) - šlo poznat, že si toho gaunera užil, "bavil" mě každou minutou. Zajímavý je na filmu i ten motiv komplicity se zlem (nebo minimálně zavírání oči před zlem) - výborné téma, bohužel v horším filmu. Teď však už k mým výtkám, v podstatě jsou trojího řádů, tou nejzásadnější (ideologického rázu) je, že mě děsí filmy, které porevoluční Česko "ekvivalují" s divokým západem, resp. které ukazují, že jeho (totiž porevolučního Česka) problémy mohou být (vy)řešeny pouze prostředky divokému západu vlastními (hrubou silou, romantickým sebeobětováním spravedlivého protagonisty atd.) - vím, jak toto dokáže být divácky vděčné, ale za mě je to tak trochu pohrávaní si s ohněm, Češi se potřebují naučit věřit institucím, vnímat sílu právního státu, resp. vnímat potřebu důležitosti spolupodílet se na jeho budování, za mě už bylo dost frází o tom, že nejvíc se vyplatí překračovat zákony a že všichni ti, kdo drží reálnou moc, jsou zkorumpováni (neumím zodpovědět, jak bych to vnímal v roce 2005, kdy film vyšel, kde k těm devadesátkám bylo přeci jen o něco blíže). Zbylé dvě výtky míří za scénářem, za a) těžko uvěřit, že osamocený lokální mafián by mohl mít až takovou moc, že se ho bojí na ředitelství policie, ba i na ministerstvu, tahle situace se mi jevila krajně nepravděpodobnou; za b) některé postavy zavání karikaturou, tím nejidiočtějším schematismem, mám na mysli Berkova (Kňažko) syna (Braňo Holiček) a milenku (Alice Bendová) - v těchto postavách není nic životného, nic plastického, jsou to pouhé modely toho, kterak si maloměšťáci představují "mladého levičáka" a "zlatokopku". 40 % ()

Reklama

triatlet 

všechny recenze uživatele

Dovedl bych si představit, že zpracování bude o deset patnáct minut delší. Víc rozpracuje závěr, který působil téměř divadelně, jak se všichni aktéři sešli na fotbalovém stadionu a přehazovali si tam pistoli. A celkem zbytečný mi přišel závěrečný pohled k nemocničnímu lůžku. Ale celkově velice zajímavě podaný příběh. Herecky přesvědčivé. Postava mafiálnského bosse napsána opravdu věrohodně (mluva, chování, reakce na havárku - "plechařinu", vztah k matce) a Vladimír Dlouhý opět exceloval. ()

Adramelech 

všechny recenze uživatele

Nejlepší je tato pasáž z anotace: „Kdysi k nám takové filmy přicházely ze Západu, dnes je už můžeme točit sami. Je to dobře nebo špatně? Když nic jiného, je film České televize, Rána z milosti, jednoznačným důkazem, že Česká republika je součástí Evropy.“ Proto se ten politický převrat přece dělal, ne? K tomu, abychom byli plně součástí Evropy, nám však pořád ještě chybí islámský terorismus. Přitom by se s námi šéfové z Bruselu o muslimské migranty tak rádi podělili. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Takto si predstavujem drámu o divokých ponovembrových rokoch. Kňažko zle zahrať nemôže, policajt alebo darebák, prípadne dva v jednom, to sú jeho časté postavy. Zamyslenie z každej strany nad morálnym úpadkom polície od najvyšších miest je veľmi aktuálne aj dnes. Len to už nie sú drobnosti na výpalnom, ale hrá sa oveľa vyššia liga. –––– Nedal přednost, naboural a ujel. –––– Z toho vlaku už se nedá vyskočit a nezlámat si nohy. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (4)

  • Závěrečná scéna se natáčela na fotbalovém stadionu FK Mladá Boleslav. Úvodní scéna oslavy narozenin  byla nafilmována v Nymburce v Hotelu Ostrov. Scéna rozhovoru Aleše (Milan Kňažko) a Blanky (Marta Vančurová) byl pak nafilmován rovněž v Nymburce, konkrétně v restauraci Katovna. (Kovaja)
  • Když utíká Ríša (Braňo Holiček) asi deset minut před koncem filmu z domu rodičů Berkových, je vidět ve skle auta před domem odraz mikrofonu zvukaře. (rakovnik)

Reklama

Reklama