Reklama

Reklama

Vrcholně poetický umělecký western? To si pište. A jaký. V případě tohoto snímku rozhodně nebyly dvě nominace na Oscara uděleny zbůhdarma. Právě naopak, film režiséra Andrewa Dominika patří mezi nejpozoruhodnější snímky tohoto žánru za posledních deset let. A rozhodně nejen proto, že v něm hlavní roli největšího desperáta Divokého západu sehrála mezinárodní superhvězda Brad Pitt a ve vedlejší roli se až neskutečně blýsknul Casey Affleck, bratr staršího, zatím známějšího Bena. Jaký vlastně byl lupič Jesse James? A proč došlo k tomu, že se devatenáctiletý idealista Robert Ford, Jesseho přítel a člen jeho gangu, postavil proti muži, jehož od dětství zbožňoval? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (735)

castor 

všechny recenze uživatele

Spěchat není třeba, tohle rozhodně není jen o čekání na jednu střelu do týlu. Ale co si budeme nalhávat, výsledek je na diváckou vstřícnost náročný. Vše je pochmurné, vizuálně nádherně stylizované do otevřené krajiny, herci jsou fajn, jejich charaktery netriviální, stopáž se dá zvládnout. Scénárista a režisér Andrew Dominik nicméně ještě nepřesvědčil, protože jeho mladší stylové dítko Zabít tiše nutí hodně sledovat hodinky a zívat. Takže uvidíme příště. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $30miliónovTržby USA $3,909,149Tržby Celosvetovo $15,148,636Tržby za predaj DVD v USA $9,883,827 //počet predaných kusov 571,075║ Pri takomto hereckom obsadení, to je zlyhanie na plnej čiare, lebo tak niečo pomalé, uvlečené a bez iskry sa len tak nevidí. Sa nečudujem že to tak zlyhalo v kinách bez povšimnutia. /25%/ ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Film neumí vyprávět, ani slovem, ani obrazem. Určitou dobu lze držet pozornost na tom, že je to poetický záměr, postup, jenže neúčelný, křečovitě rádoby umělecký obraz se omrzí velice brzy, protože nefunguje, a později začíná být jasné, že příběh nepůjde dostavět, a minuty se začnou jevit zbytečné. Téměř - téměř. ** K vyprávění - nevadilo by, že nelze poskládat soudržný vývoj a pospojovat scény, u filmové básně by to bylo v pořádku. Ale pokud u básně smí syntax chybět, protože stačí z náznaků vybudovaná atmosféra, pak i ta se zhroutí, jakmile vznikají logické rozpory. Tvrzení by mělo být buď méně, aby diváka nenutila zasazovat je do celistvého kontextu, anebo by si v daném množství neměla odporovat. ** Sám klimax budiž příkladem za všechny: klíčová scéna (bez ohledu na předchozí děj, v němž se sice dají najít silné podpůrné argumenty, ale zbývá i spousta nerozhodných a nadbytečných, nevřaditelných momentů) evidentně ukazuje, že Jesse si volí a vybírá svůj poetický konec sám, dokud je ještě při smyslech, slavný, šťastný s rodinou a na svobodě, a rozmyslně pověří Roberta Forda, aby ho zastřelil (věnuje mu nový kolt, aby se nemusel bát, že se ten starý rozpadne, až mladej příště zmáčkne spoušť, a v pravou chvíli sundá opasek s pistolemi, nahlas na to významně upozorní, přestože spolu mnohokrát mluvili o tom, že jej beze zbraně nelze přistihnout, pak pomalu přejde k obrazu, aby z něj setřel prach, jak oznamuje, stoupne si na židli, v odrazu skla se ujistí, že Robert Ford na něj míří, a čeká nehybně na ránu), a Robert Ford, do té doby vskutku zbabělec, pochopí velikost té chvíle, ke svému úkolu se postaví statečně a udělá to. A přitom se od toho momentu ve filmu na rovině vypravěčské i rovině postav řeší jedině to, že Robert Ford byl zbabělec, který zabíjel pro slávu a peníze a potlesk, ale nic z toho si nevysloužil, a patří mu to - a navíc sám litoval, že JJ zabil, protože mu chybí stejně jako zbytku Ameriky. Hm. ** Kamera je manýristická, chtěné umění různých triků (uprostřed scén beze střihu přechody z barevné na černobílou a naopak, rozostřené okraje, záběry proti světlu, významné nájezdy na detail atd.), jenomže se trýznivě míjí s účelem, je to vše na efekt, jako by si režisér losoval, jaký trik použije v dalším záběru... Jako by básně mohl psát každý, kdo zná klíčová slova a rýmy a umí je přibližně namíchat ve správné délce a pořadí. ** Jediné, co je skutečně fascinující, je vybudování postav Bradem Pittem a Caseyem Affleckem - a to neomrzí až do posledního záběru, a proto říkám, že minuty dívání jsou zbytečně utracené jen téměř. Film to není, na to snímek nedrží pohromadě, ale etudy či studie těch dvou jsou uhrančivé. Protože alogičnost, zborcenost příběhu tyhle dvě postavy nemůže rušit. Zatímco Brad Pitt svérázně a nonšalantně vystupuje jakožto westernový don Corleone, kterému se postupně rozpadá říše pod rukama (ale zde je ve filmu těžko dopátrat, zda se rozpadá, nebo je on sám jejím likvidátorem, a zda záměr sledujícím, nebo už ve vleku stihomamů a duševních poruch - ani jedna linka není ve filmu přesvědčivá, vždy toho hodně nesedí), avšak on neztrácí svou pózu (nikoli pozici, ta právě jasná není) - a mladý Casey Affleck při něm buduje postavu psychopatického, nesebevědomého a nakohoutěného páska, který si naopak není jistý ničím, bez ohledu na to, jestli se filmový příběh rozpadá nebo ne. A jeho uhlazený, chorobný vzhled, stejně jako každičký uhýbavý pohled, pomýlené gesto, z vody vařená věta i čin (až na ten poslední, který se nečekaně mění v triumf jeho prozření a odvahy, alespoň pro ten moment, zachovat se historicky, vytvořit legendu, nepokazit tragické spění k silnému vyústění) ve Vás vzbudí rozpaky a pocit trapnosti a strachu z chorobné mysli a uražené ješitnosti a přeskakujícího hlasu a utkvělé představy. A říkáte si trochu jízlivě, jak se patří vůči všem těm nefunkčním rovinám snímku, jestli tenhle hoch hrál jako bůh, a nebo se to v něm všechno prostě jenom přirozeně nasbíralo, protože to je závistí zelený, slávou posedlý mladší brácha Bena Afflecka. ** Každopádně sledovat tuto dvojstudii byl jedinečný zážitek a za pozornost rozhodně stál, bez ohledu na to, že film zůstává nesourodým, nepodařeným, ač usilovným pokusem o umění, křečovitě kořeněným několika dobrými, jenže tím spíše vlastní větev si podřezávajícími vtipy (Nick Cave). ** A také by se dalo se ctí vyváznout a alibisticky tvrdit, že svou rozpadlostí, kýčovitou kamerou a neumělým vyprávěním chtěl film chytře ukázat, z jakého prachu vznikají rozmazané pověsti kolující mezi obyčejným lidem, který vyprávět neumí - a opřít to o úvodní scénu tlachání lumpů před přepadnutím vlaku: "měla vlasy žlutý jako -- jako -- no jako nevímco" - "jako svit slunečního paprsku?" - "jo, přesně takový, panejo, ty to holt se slovama umíš... a fakt mě měla ráda, protože takový věci by neříkala každýmu, a taky mi udělala dobrou cenu". Ale to by bylo jako vytouženě hledat dokonalý záměr Velkého bratra tam, kde bolest působí jen chaos myslí malých lidí, takže film je spíše ukázkovým příkladem, že síla legend se udržuje a roste na podhoubí neumětelsky, podbízivě, ale nadšeně či vyděšeně vykládaných příběhů. ** () (méně) (více)

kinej 

všechny recenze uživatele

Co mi u tohohle snímku s opravdu dlouhým názvem, který nehodlám přepisovat, protože by to jen zabíralo místo a nikdo by to pak nechtěl číst líbilo především, bylo to jak svoji postavu ztvárnil Brad Pitt. Zase jednou totiž dokázal, že krom toho jak vypadá tak taky umí. Jeho Jesse James je toho dalším silným důkazem. A není k tomu ani třeba žádného expresivního projevu, naopak když tenhle psanec na někoho ve filmu upře zrak, budete rádi že nejste na jeho místě. Samozřejmě by ale Pitt tolik nevyniknul bez sekudnování ostatních herců, jenomže on má tu nejzajímavější roli a také s ní podle toho naložil. Úplně mi ale nesednul režijní styl Dominica Andrewa, snažícího se vše vykreslit tak moc poeticky až to někdy hodně ubírá filmu na tempu. Očividně to není takový filmový básník jako třeba Mallick. Ale zase kdo ví jak bude vypadat jeho další film, který si určitě nenechám ujít. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Asistovaná sebevražda Jesseho Jamese zmanipulovaným Robertem Fordem. Správně nasměrovanou reakcí na obdiv a servilitu lze u druhých vybudovat zášť a u sebe věčnou slávu, ví to i Mozart a jeho Salieri z Divokého západu.. Deakinsova kamera evokující dobové fotografie, se svým nasvícením prostřednictvím plápolajících ohňů či petrolejových lamp a tónovaná paletou hnědých a černých barev, toť čirý divácký požitek. A.Dominik vymačkává z jednoho herce vedle druhého to nejlepší a obrazovou poetizaci starého amerického západu používá jen jako líbivou kamufláž dekonstrukce mýtů kolem jeho hrdinů, brodících se v bahně amorality, slabosti a hanby. Vytknul bych knižní jazyk, potažmo voiceover spjatý s Hansenovou novelou či malickovský nepoměr délky a dění, ale s ním to máte jako u projížďky s Jesse Jamesem, když on je ten vpředu. Pokud jste si vědomi věcí, co mohou přijít, budete se cítit komfortněji.. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (31)

  • Ze všech filmů o Jessi Jamesovi byl tento jeho potomky prohlášen za nejpřesnější. (Vlado666)
  • Ve filmu se příliš nestřílí, ale Brad Pitt (Jesse James) i přesto potřeboval projít krátkým výcvikem: "Musel jsem se naučit tasit a střílet od boku - shodou okolností jsem na to měl stejného člověka, který přede mnou pro western Cizinec trénoval Eda Nortona - a zjistil jsem, že to je mnohem snazší, než si lidi myslí. Ta geometrie fakt funguje a člověk ledaccos strefí!" (NIRO)
  • Jelikož bylo pro gang Jesseho Jamese ježdění na koni přirozené jako chůze, musel každý herec absolvovat dvoutýdení jezdecký výcvik. (formelin)

Související novinky

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

04.11.2010

Vypadá to, jako by se Brad Pitt pokoušel na vlastní pěst natočit Dannyho parťáky 4. V kriminálce Cogan´s Trade si zahraje titulního Jackieho Cogana, drsného mafiánského bijce, který dostane za úkol… (více)

Oscaroví nominanti na vzestupu

Oscaroví nominanti na vzestupu

21.02.2010

Nic vám tak nenakopne kariéru jako nominace na Oscara. Jeremy Renner a Christoph Waltz by mohli vyprávět. A oni vyprávějí. Renner prozradil, že si zahraje po boku Ewana McGregora v dobovém thrilleru… (více)

Brad Pitt opět sahá po koltu

Brad Pitt opět sahá po koltu

07.02.2010

Je totiž hlavním kandidátem na ústřední roli v celovečerním filmu inspirovaném slavným westernovým seriálem Gunsmoke. Pokud nabídku přijme, na rozdíl od psance v Zabití Jesseho Jamese atd. si zahraje… (více)

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

Reklama

Reklama