Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem
- The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (více)
Režie:
Andrew DominikScénář:
Andrew DominikKamera:
Roger DeakinsHrají:
Brad Pitt, Casey Affleck, Sam Shepard, Mary-Louise Parker, Paul Schneider, Jeremy Renner, Garret Dillahunt, Zooey Deschanel, Michael Parks, Ted Levine (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Vrcholně poetický umělecký western? To si pište. A jaký. V případě tohoto snímku rozhodně nebyly dvě nominace na Oscara uděleny zbůhdarma. Právě naopak, film režiséra Andrewa Dominika patří mezi nejpozoruhodnější snímky tohoto žánru za posledních deset let. A rozhodně nejen proto, že v něm hlavní roli největšího desperáta Divokého západu sehrála mezinárodní superhvězda Brad Pitt a ve vedlejší roli se až neskutečně blýsknul Casey Affleck, bratr staršího, zatím známějšího Bena. Jaký vlastně byl lupič Jesse James? A proč došlo k tomu, že se devatenáctiletý idealista Robert Ford, Jesseho přítel a člen jeho gangu, postavil proti muži, jehož od dětství zbožňoval? (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (735)
Co mi u tohohle snímku s opravdu dlouhým názvem, který nehodlám přepisovat, protože by to jen zabíralo místo a nikdo by to pak nechtěl číst líbilo především, bylo to jak svoji postavu ztvárnil Brad Pitt. Zase jednou totiž dokázal, že krom toho jak vypadá tak taky umí. Jeho Jesse James je toho dalším silným důkazem. A není k tomu ani třeba žádného expresivního projevu, naopak když tenhle psanec na někoho ve filmu upře zrak, budete rádi že nejste na jeho místě. Samozřejmě by ale Pitt tolik nevyniknul bez sekudnování ostatních herců, jenomže on má tu nejzajímavější roli a také s ní podle toho naložil. Úplně mi ale nesednul režijní styl Dominica Andrewa, snažícího se vše vykreslit tak moc poeticky až to někdy hodně ubírá filmu na tempu. Očividně to není takový filmový básník jako třeba Mallick. Ale zase kdo ví jak bude vypadat jeho další film, který si určitě nenechám ujít. ()
Táhlá a docela zdlouhavá psychologická studie demýtizovaných westernových charakterů, která balancuje na hraně umělecké hypnotizace, poetiky a náznaků nudy. Slova jsou zde vedlejší, mnoho dialogů nebo i zcela tichých scén oplývá silným vnitřním napětím, k čemuž dopomáhají také skvělé výkony Pitta a Afflecka. Z hlediska postav i filmového vyprávění je zajímavé, jak se pozice hrdiny a antihrdiny v závěru filmu převracejí - Robert Ford je vlastně obrovský nešťastník... 7/10 ()
Kdybych měl na popis toho filmu použít pouze jedno jediné slovo, vybral bych si zřejmě "podmanivý". Vyprávění tak hladce plynoucí, že bych z něj nevystřihl jediný záběr, a to se jedná o 150 minutovou plavbu zcela mimo hlavní proud hollywoodského manistreamu, kde se pramálo střihá, herecké výrazy nahrazují desítky slov a artové záběry na dominantní přírodní sconérie, které v Gladiátorovi vyznívaly jako pár baladických veršů v konvenční masové próze, jsou tady na pořadu dne takřka v každé scéně a tvoří charakteristickou meditativní symboliku celého díla. A když dojde čas na verbálno, mohutně se hlásí o slovo oba titulní báječní herci, mezi nimiž to od začátku až neskutečně jiskří a rovina jejich osobního konfliktu funguje snad nejlépe, jak bylo vůbec možno - Affleck je dokonale podivínský a nevypočitatelný parchant, kterému bych přál víkendové doučovací hodiny matiky až do konce života, Pitt je neuvěřitelně charismatický a vyzařuje takovou vnitřní sílu, že bych si snad i oblíkl boratky a šel vyznat lásku mojí matikářce z gymplu, kdyby mi to přikázal. Vyjma emocionálně netečného vyústění jejich duelu, které mě neuspokojilo možná i proto, že i samotný Jesse je navzdory Braďákovu charismatu jen parchant, k němuž si člověk těžko hledá cestu, mohu pět opravdu jen slova chvály. Deakins odvedl standardně nadpozemskou a tudíž zřejmě akademicky nedocenitelnou práci, hudba zůstane v hlavě ještě dlouho po projekci a Andrew Dominik protrpěl záchvat filmařské kreativity, kterou s trochou štěstí ještě někdy zopakuje. Jiný western, avšak progresivnější než všechna ostatní žánrová díla za dlouhá léta.. ()
Strhující charakterové drama nebo artistní předehra k vraždě, uchylující se k dnes už zoufale klišovitým časosběrným záběrům zamračených nebes? Něco z obojího – ovšem už jenom ze shovívavosti nad tím, že film jak umělecky, tak zéjmena komerčně zaspal dobu, si zaslouží spíš obdiv než odpis. Dost možná platí, že co se dnes jeví jako artový, výběrový film, by před nějakými čtyřiceti lety mohl být v Americe mainstream a před dvaceti lety nikoliv nemožný kandidát na Oscara z kategorie NESMIŘITELNÝCH… ()
Po skončení filmu u mě převládaly mrazivé, melancholické pocity. Bylo mi i trochu úzko. Působí to na člověka opravdu hodně, i když stopáž je přepálená a chvílema je to i nuda. Celé je to dělané skoro až formou jakéhosi dokumentu a pocity a nutkání jednotlivých postav film rozebírá opravdu do detailu. Obrazy odehrávající se v exteriérech jsou krásné, ale vidíte, že postavy tu přírodní nádheru nevnímají a jen si krejí záda. Brad Pitt rozdává nekonečnou porci charismatu a tu roli si fakt zasloužil. Casey Affleck mi byl hrozně protivnej. Toho Forda zahrál dobře, ale hned od začátku byl ztělesněním antipatie, hrozně protivnej. Mrazivou a pomalou atmosféru dokresluje minimalistická hudba. Říkám, ten film je dobrý, ale už se na něj nikdy nepodívám. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (31)
- Natáčelo se převážně v Kanadě, poblíž města Calgary, ale také v americkém Utahu. (orkadimenza)
- Na casting do role Roberta Forda se dostavil i Shia LaBeouf, ale roli nedostal, protože se režisérovi zdál až moc mladý. (Ai.ma)
- Kameraman Roger Deakins má za to, že pohled na vlak přijíždějící ve tmě je jedním z nejlepších záběrů jeho kariéry. (Morien)
Reklama