Režie:
Martin McDonaghScénář:
Martin McDonaghKamera:
Eigil BryldHudba:
Carter BurwellHrají:
Colin Farrell, Brendan Gleeson, Ralph Fiennes, Clémence Poésy, Eric Godon, Jérémie Renier, Elizabeth Berrington, Željko Ivanek, Anna Madeley (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Volba povolání může člověka přivést do různých míst, třeba i do malebného belgického městečka. Po nepodařené akci v Londýně jsou zabijáci Ray a Ken „uklizeni“ svým šéfem Harrym na pár týdnů do Brugg, aby si trochu zchladili hlavy. A tak se z těchto dvou svérázných Irů ve městě gotické architektury a vodních kanálů stanou turisté. Ray, který se nemůže vzpamatovat z krveprolití v Londýně, Bruggy nesnáší, ale Ken je z jejich středověké krásy unesený. Čím déle čekají na Harryho telefonát, tím bizarnější setkání zažívají. Když jim šéf konečně zavolá, jejich dovolená se změní v boj o přežití... Britský dramatik Martin McDonagh pojal svůj autorský celovečerní debut jako gangsterku plnou černého humoru a absurdity. Vytvořil stylovou a politicky nekorektní podívanou, úchvatně balancující mezi tragikou a komedií. Ve scénáři jsou patrné divadelní vlivy, zejména v proměnách postav, které si i přes svoji pokřivenou morálku získávají sympatie. Komornímu ladění snímku odpovídá atmosféra města, jehož genius loci má pro jeho vyznění stěžejní význam. Zvláštní ponurá atmosféra linoucí se z každého kouta jeho uliček a kanálů přidává nepředvídatelnému ději nádech tajemnosti. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 651)
McDonagh nabízí v celovečerním debutu přesně to, co by divák znalý jeho krátkometrážního snímku (popřípadě i u nás často hraných divadelních her) čekal. Je to cynické, vtipné a umí to v záplavě výstředností a hlášek i něco sdělit. Zápory v pravém slova smyslu tu tak sice nejsou, ale autorovy divadelní hry mi přijdou přeci jen lepší (hlavně teda Pan Polštář v Činoheráku, o Osiřelém západu raději vůbec nemluvě). Tam se tragika s komikou potkává důsledněji. Tohle je "pouze" taková blbina; zábavná a skvělá, ale na McDonagha je třeba mít jen t nejvyšší nároky. Vím(e), že jim umí dostát. ()
!Pozor, komentář obsahuje spoilery! Čekal jsem černou komedii s typicky britským humorem a jediný problém jsem viděl v mnou docela neoblíbeném herci Farrellovi. Hm, tak zatímco Farrell byl docela na pohodu a jeho herecký výkon se mi překvapivě líbil (stejně jako ten Gleesonův a Fiennesův), tak pan režisér McDonagh u mě dost pohořel. Po hodne slušném začátku, kdy jsem se skoro pořád smál, přišla "bitka" s Kanaďany a něco se zlomilo (a od té doby jsem se už nezasmál). To, že Ray složil ženskou Kanaďana a toho trpaslíka, bych ještě nějak rozdejchal, ale jak se postřelený Ken doplazil až na vrchol věže (hm, kolik ten musel mít krve, že nevykrvácel? :-)), pak spadnul z x-metrový vejšky a ještě vykecával s Rayem o jeho pistoli, to bylo na mě už opravdu moc (nemluvě o Rayovi, který měl v sobě skoro celej zásobník a přitom dál žil). Alespoň jsem si mohl po celou dobu vychutnávat hezké prostředí Brugg (asi by to mohla být příjemná návštěva) a také dobrou hudbu. ()
Výrazně autorský a "literární" snímek, plný nádherného černého humoru a absurdity, kterou běžně zažívá každý z nás, akorát se jí možná neumí zasmát tak bezstarostně jako, když se s ní setká na filmovém plátně. Martin McDonagh přesne ukázal, co mají film a divadlo společného i v čem se liší, ovšem výsledný produkt o vzájemné přínosnosti a inspirativnosti obou těchto umění vypovídá opravdu hodně. Scénář je vypilovaný do posledního detailu, snímek není "samoúčelně" absurdní. Nese jistou tezi, samozřejmě v Rayově postavě a v jeho vývoji, zcela nenásilně, ale organicky poskládanou z přihrávek vedlejších postav i toho, co čteme mezi řádky zdánlivě efektních "hlášek." Jenomže - pozor na to - tohle nejsou hlášky v onom popcornovém stylu, ačkoliv se proti nim nechci nijak absolutně vymezovat, Martin McDonagh je někde úplně jinde, je to literát, život má odpozorovaný, ať už v rovině prožívání, tak v rovině jeho odrazu především ve filmovém umění. To je vidět, a to je obrovské plus snímku, což vyvažuje jeho jisté formálně filmařské nedostatky. ()
No panečku Colin umí i hrát. Nikdy jsem ho jako herce nebrala vážně. V Phone Booth mi poprví a asi naposled připadal, že nějakej talent má, ale on se kluk jeden ušatej nezdá :-D Nejlepší jeho role co jsem viděla. Jak už jsem několikrát v kometářích říkala, černej humor je moje gusto :) Pár let zpátky bych tento snímek zkritizovala, protože jsem nepovažovala za umění, když v jedné scéně zazní minimálně 10x fucking, ale teď už mi to připadá jako účelný prostředek jak diváka z drzostí pobavit :) Nádech ironie, překvapivé přátelství, zajímavá láska a trpaslík.. oh.. pardon lilipután s koňským sedativem. No sakra, ono to nějak funguje :) Fucking bruges vůbec není fucking ;) ()
Jedno z nejoriginálnějších filmových děl tohoto roku. Martin McDonagh natočil drama s nepopsatelnou atmosférou, která vás hned od úvodních minut pohltí a vtáhne do sebe. Málo kdy se mi stane abych si u filmu říkal každých 10 minut, jak je to skvělý film. Kvalitu filmu podtrhuje hvězdné obsazení a doslova herecký koncert Colina Farrella. Bravooo Martine. Dokonalý film, který jsem v poslední době postrádal. ()
Galerie (46)
Zajímavosti (46)
- Ken (Brendan Gleeson) dostane od Jurije (Eric Godon) pitoli Beretta 92SB se supresorem. Avšak v konečné scéně se přemění v pistoli Beretta 92FS. (Maulincio)
- Ve scéně, kdy Ray (Colin Farrell) sedí s Chloe (Clémence Poésy) u stolku na zahrádce před restaurací, spatří přicházejícího Harryho (Ralph Fiennes) a zvážní. V dalším záběru je vidět Harry přicházející ke stolku s Rayem a Chloe, Ray pije pivo a když si všimne Harryho, položí sklenici. Ray si tak všímá Harryho pokaždé při jiné činnosti. (jujec)
- Ralph Fiennes (Harry) se zpočátku dost trápil kvůli výraznému přízvukem, který po něm režisér vyžadoval. (don corleone)
Reklama