Režie:
Edward ZwickKamera:
Eduardo SerraHudba:
James Newton HowardHrají:
Daniel Craig, Liev Schreiber, Jamie Bell, Alexa Davalos, Allan Corduner, Tomas Arana, Mark Margolis, Clayton Frohman, Jacek Koman, George MacKay (více)Obsahy(2)
Každý den na svobodě znamená malý zázrak. Válečné drama o židovské partyzánské jednotce bratří Bielských... Když v červnu 1941 vtrhla německá armáda na území dnešního Běloruska, zvláštní komanda s místní policií pronásledovala židovské obyvatele a docházelo přitom k ničivým pogromům. Bratři Bielští dokázali zachránit více než dvanáct set Židů před deportací do koncentračních táborů. V hlubokých hvozdech Nalibockého pralesa poskytli pronásledovaným židovským uprchlíkům útočiště v lesní vesničce, které se přezdívalo lesní Jeruzalém a stalo se jediným svobodným místem na okupovaném území. V lesním táboře postupně vytvořili jednu z největších židovských partyzánských skupin, která dokázala úspěšně čelit nacistickým okupantům. Přirozeným vůdcem oddílu se stal Tuvia, jeho horkokrevný bratr Zuš se kvůli osobním sporům připojil k Rudé armádě. Do dějin druhé světové války se však zapsali jako hrdinové, jejichž příběh dokládá, že i Židé dokázali aktivně bojovat proti nacistům. V hlavních rolích sourozenců Bielských se představili hvězdní herci Daniel Craig (Tuvia), Liev Schreiber (Zuš) a Jamie Bell (Asael). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (738)
E.Zwick vždy odvedie poctivú robotu, ale tentoraz som mal pocit, že sa snažil zájsť ešte ďalej. Porovnávaniu s Schindlerovým zoznamom sa nevyhne, či už kvôli záchrane židov alebo podobnému hudobnému motívu od J.N.Howarda. Samozrejme tento príbeh je o niečom inom, Zwick si dal na atmosfére záležať. Veľkým plusom je, že takmer v štvrtine filmu počujeme ruštinu, dokonca aj z úst D.Craiga a L.Schreibera. A musím dodať, že celkom slušnú. Príbehom sa mihne aj téma antisemitizmu medzi partizánmi, čo mi pripomenulo slovenský Nedodržaný sľub. Film nenudí ani v scénach keď sa v podstate nič nedeje a to je veľká pochvala. Príbeh rozhádaných bratov je asi najsilnejšou linkou filmu, ale treba pochváliť aj to málo akčných scén, pretože sú zručne zrežírované a prehľadné. Dvd bez bonusov,čo je hanba. Film 80%. ()
Zwick velice překvapivě selhává tam, kde je jinde nejsilnější. Celý snímek se nese v prapodivně patetickém a klišovitém duchu a velké zklamání jsou bojové sekvence samy o sobě. Jsou poměrně nepřehledné, bez dávky syrovosti a krve. Jakožto historická rekonstrukce je film tím pádem značně nefunkční. Byl znát menší rozpočet. Kulisy a výprava celkově nejsou tak špičkové jak je na Zwicka zvykem. I přes všechno ovšem stále platí, že Edward nedokáže natočit vyloženě špatný film. Je to kluk vychytralá, protože si vždycky vybere tak zajímavou látku, kterou i když zmrší, pořád tam bude alespoň hutná dějová kostra. Odpor není vyloženě špatný, ale nikterak zajímavý a extrémně koukatelný rovněž není. ()
Válečné drama ze supermarketu aneb další Zwickův pokus o popcorn s přesahem. Jenže pro něj platí ty stejné výtky, jaké jsem měl vůči Krvavému diamantu: Totiž (zá)vážnost snímků je vázána výhradně na námět ukotvený v reálných událostech, ale sám režisér už do něčeho hlubšího jít nedokáže. Maximálně se pokouší trochu se krotit v akčních scénách a nepojímat je jako potěchu pro militantní oko, čímž nakonec stojí sám proti sobě, neboť utlumená akčnost ještě více zdůrazňuje šedivost a čirou řemeslnost celého snímku. Vždyť právě ta kratičká hrdinská scéna s útokem na tank patří mezi nejvýraznější a nejpovedenější úseky, jaké Defiance nabízí. Obávám se, že Zwickovi se podařilo natočit film, který si získá jen ty diváky, kterým se útrpné příběhy z druhé světové války nikdy neomrzí. Bráno dle ohlasů jich ovšem nebude málo. ()
Další z řady příběhů o neznámých hrdinech během druhé světové války. Nicholas Winton, Oskar Schindler a tentokrát bratři Bielski. Občas mi příjde, že filmy podle skutečné události automaticky dostávají lepší hodnocení. Ale nemůžu si pomoc. Z předchozí tvorby Edwarda Zwicka vím, co mě čekalo a tak se v tomhle směru překvapení nekonalo. Dokonce v některých pasažích jsem měl pocit deja vu, že už jsem někde něco podobného viděl. Herci nějak nepřekvapili a konečně jsem mohl vidět Craiga jinde než v Bondovce. Filmu hodně pomohla skvělá hudba Jamese Newton Howarda. ()
No jo, Zwick proste umi a stejne jako jeho predesly kousky, i tohle je paradni filmarina. Pribeh mi sice ze zacatku lehce pripominal Zelary, ale nastesti to pak slo jinym smerem. Takze se dva hlavni bratri rozdeli a zatimco Craig vede tabor vsech uprchliku, obstarava jidlo a snazi se prezit, Schreiber se pripoji k sovetum a rozhodne se nemcum nakopat prdel. A obe linie jsou zajimavy, v prvni neni nouze o spoustu patosu, ale to k tomu tak nak patri a i kdyz jen vetsinu casu sledujem unaveny zubozeny lidi schovavajici se v lese, presto film nenudi. Linie se Schreiberem je o poznani akcnejsi a taky se mu film venuje min. Coz ale nevadi. Co se tyce hercu, Craig se tady vytah a jediny co me rozptilovalo, byly jeho odstaty usi. Co se tyce Schreibera, ten hraje stejne nadprumerne, ale presto Craiga v spolecnejch scenach zastinuje, coz je ale dany hlavne jeho postavou, ktera nema problem vse resit nasilym. Celkove se jedna o spickove natoceny drama z druhy svetovy, s originalnim pohledem na dany tema a zajimavym pribehem podle skutecnejch udalosti, ze kteryho by slo sice nakou tu scenu vyhodit, ale presto tech 140 minut ani na chvily nenudi. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (24)
- V scéne, kde si Zuse (Liev Schreiber) obije hlavu o strom a Tuvio (Daniel Craig) ho vezme do náručia, je na jeho hlave možné vidieť dve rany, no v ďalšom zábere má už len jednu a následne opäť dve. (Odpocivadlo)
- Alternativní úvodní scénou mělo být představení starého Tuvia, kterého hraje Daniel Craig v make-upu, a jeho syna v dnešním New Yorku. Scéna byla natočena, ale režisér Edward Zwick ji vystřihnul. Důvodem byl, pocit, že to bylo "příliš milé" ve srovnání s realismem a brutalitou zbytku filmu. (šerminator)
- Březové lesy, ve kterých probíhalo natáčení, našla produkce pomocí systému Google Earth. (Dr Lizal)
Reklama