Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kartografický ústav, kam Jaroslav Dietl se Zdeňkem Podskalským umístili příběh situační komedie Křtiny, je typický podnik reálného socialismu. Moc se toho v něm sice neudělá, zato si všichni zaměstnanci od řadového kresliče až po náměstka užijí mnohá povyražení. Kartografka Hlívová kompenzuje nízkou pracovní morálku tělesnými půvaby, kreslič Ryzec vymýšlí rafinovanou lest, jak již v pátek dopoledne odjet na víkend, náměstek Humpl se chlubí novou sexy sekretářkou a pro komisi z generálního ředitelství pořádá hon. Jedině usedlý padesátník Čirůvka se drží stranou. Má rád svůj klid, netouží po vyšších funkcích ani po milostných pletkách. Jeho sekretářka Karolína je ovšem jiného názoru. Vmanipuluje svého šéfa do nerovného souboje o Humplovu „kočku“ a o uvolněné místo ředitele, a vůbec netuší, jaký kolotoč bláznivých dobrodružství tím vlastně spustila… Ztřeštěná komedie z roku 1981 je stále „živá“, kořeněná slovním humorem i skvělými hereckými rolemi, které autoři ušili na míru Jiřině Jiráskové, Miloši Kopeckému, Dagmar Veškrnové a Libuši Šafránkové. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (119)

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Ale sestra je teprve v šestém měsíci !!" - "Tak chceš se ulejt dneska nebo počkáš ty tři měsíce ??" ;) Přestaneme-li vnímat tu nepříliš vtíravou socialistickou pachuť, či ji budeme brát pouze jako velmi lehkou satiru doby, dostáváme naprosto banální crazy komedii, která díky své holé prostotě, kdy Podskalský s jistotou protřelého rutinéra vrší jedno nedorozumění na druhé pramenící z jedné obyčejné výmluvy, působí naprosto věrohodně a přirozeně, díky čemuž silně asociuje bakalářskou tvorbu, a tak se zákonitě velmi dobře pobavíte.. Mimochodem ta příjmení zásadních postav inspirovaná v říši hub na mě působila jako velmi příjemná a inteligentní scénáristická hříčka. Jistě se nejedná o žádný zázrak ani v rámci filmografie klasika Podskalského, snímek však staví na hereckých výkonech soudobé elity v čele s Milošem Kopeckým a překvapivě i Dášou Veškrnovou, která stále ještě dovede slušně pobavit, pokud ovšem zrovna nerecituje z Erbenovy Polednice, nezpívá či dokonce neblábolí svojí rodnou slepičí řečí..;) Tahle velmi vtipná, svižná a příjemně vypointovaná záležitost s povedeným hudebním podkladem Vítězslava Hádla dík své umírněné stopáži prostě nestíhá nudit, ani sklouznout k nějaké křečovité soudruhovské konverzačce.. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Pokus o zlidštění odcizeného světa komunistických papalášů se Podskalskému nepodařil, ani přes obsazení dvou náměstků Kopeckým a Brodským. Celek působí neutěšeným dojmem – většina postav jsou jen karikatury dobových typů a bezživotné loutkové divadlo, toporně se rozvíjející, nevede k žádnému přirozenému vyvrcholení, jen k banálnímu happyendu. ()

Reklama

Peabody 

všechny recenze uživatele

V zásadě nějak nemám proč kladně hodnotit, většina filmů pana režiséra Podxklaského s vkládanými písničkami se mi nelíbí a takové ty staropražské dokonce dost. Ale tady mi to sedlo, pan Kopecký a paní Jirásková jsou skvělí, ona dělá takového Štrosmajera v sukních, on naopak mírně co do žen nezkušeného, což vytváří docela milé napětí, protože ani v žýivotě, ani ve většině ostatních rolí takový nebyl. Slečna Veškrnová tady nevypadá lacině, v té kůži jí to i sekne a má taky jistý nadhled, takže celkově nejen že jsem se bavil poprvé, ale občas si některé kousky pouštím i nadále. Je to jistě v zásadě bakalářská dobová kravinka, ale myslím, že vyjímečně podařená. Některé scény skáču, ale celkem mi tři přijdou málo. ()

Jirkacek 

všechny recenze uživatele

Československou komedii Křtiny z roku 1981 jsem poprvé viděl někdy v období socialismu v mladém věku a tehdy jsem ještě moc věcí a souvislostí z obsahu filmu nechápal. Nicméně jsem si matně pamatoval některé postavy, část děje a taky fakt, že se mi tento filmový počin režiséra Zdeňka Podskalského staršího tenkrát líbil a také si zde střihl malou roli doktora v nemocnici, který pronesl jednu moudrou větu básníka Senecy. Abych napsal zasvěcený komentář a udělil správný počet cípatých, rozhodl jsem se po více než 35 letech podívat na tuto komedii podruhé. Po uplynutí 76 minut jsem svého rozhodnutí nijak nelitoval a docela dobře jsem se u dobrodružství plného zmatků, omylů a překvapení pobavil. Ocenil jsem také fakt, že se povedlo natočit film bez tehdy běžného oslovení soudruhu a také socialistické tlachání zde chybělo, což bylo s podivem, protože se ve filmu objevilo několik náměstků a ředitelů. Hlavní postavou víkendového dobrodružství byl technický náměstek kartografického ústavu inženýr Leoš Čirůvka (Miloš Kopecký). Byl to již usedlý padesátník, nicméně ve své práci to byl odborník na slovo vzatý a slušný člověk, jehož neprůbojné povaze však chyběla potřebná ctižádost. Naštěstí měl svého anděla strážného v podobě své energické sekretářky Karolíny (Jiřina Jirásková), která nemínila čekat až podnikového ředitele odcházejícího do důchodu nahradí sice neschopný, ovšem zdatně podlézavý náměstek Humpl (Vlastimil Brodský). Když do kanceláře náměstka Čirůvky přišla s výkresem kartografka Hlívová (Laďka Kozderková) s velkým výstřihem a on si ničeho než mapy na papíře nevšímal a dokonce odmítl její nabízenou schůzku po pracovní době, jeho sekretářce Karolíně došla trpělivost. Rozhodla se dostat Humpla ze hry o ředitelské křeslo tím, že donutila Čirůvku k tomu, aby se pokusil Humplovi přebrat jeho novou mladou sekretářku Martinu (Dagmar Havlová). Nesmělý náměstek notně postrkován Karolínou pozval dívku na výlet a doma se manželce Vlastičce (Blanka Bohdanová) vymluvil na křtiny svého podřízeného kreslíře Honzy Ryzce (Michal Pešek). V ono páteční dopoledne tedy nasedl s kreslířem do vlastního žigulíku, aby jej odvezl do vesnice, kde se oslava měla konat a cestou se zastavili pro Martinu. Společně pak jeli vstříc křtinám, kdy se najednou Ryzec přiznal, že si akci vymyslel kvůli tomu, aby mohl strávit víkend se svou dívkou zdravotní sestrou Naďou (Libuše Šafránková). Náměstek svému podřízenému nicméně nic nevyčítal odvezl jej do vesnice a pak odjel na svou chatu i s Martinou. Mezitím sekretářka Karolína záměrně rozšířila po podniku zvěsti o odjezdu svého šéfa s atraktivní Martinou, aby mu získala prestiž. Jenže když se dozvěděla naštvaná kartografka Hlívová, okamžitě zatelefonovala paní Čirůvkové, která se ihned vydala ve svém autě FIAT za manželem. Tady mne zaujalo, že již v té době měla jedna rodina, dvě auta, zatímco většina tehdejších obyvatel ani jedno. Paní Čirůvková odjela na hon, který pořádal Humpl pro personálního šéfa (Bedřich Prokoš), aby se mu zavděčil, ale tady manžela nenašla. Humpl obratně zjistil, kde se křtiny měly konat a sdělil to Čirůvkové, která se nejdříve vydala na chatu, ze které stihli mezitím Martina s náměstkem zmizet. Odjeli zpět do vesnice za Ryzcem, po němž požadovali aby zorganizoval skutečné křtiny, neboť věděli, že se zde brzy objeví paní Čirůvková. Mladému kreslíři se to moc nehodilo, neboť očekával příjezd své milé zdravotní sestry, ale přesto zašel za svou známou Marčou Kolodějovou (Kateřina Chárová), která měla zrovna malé dítě. Kamrádka souhlasila, ale nejdříve se musel zeptat svého manžela Franty (Svatopluk Skopal), což byl přízemní a notně žárlivý vesnický balík. Nakonec i ten souhlasil a tak do akce zapojili předsedu MNV Kotrče (Karel Vochoč), který pak skutečně dítě slavnostně v hospodském sále pokřtil. Paní Čirůvková si myslela, že svého manžela podezírala bezdůvodně, takže akt svůj účel splnil, i když jej provázelo plno zmatků. No a právě to bylo na celém filmu to nejkouzelnější a nejzábavnější, když se vše zkomplikovalo a dokonce na závěr dne prasklo. No a na závěr pak přišlo pro některé aktéry křtin nečekané překvapení, které už pochopitelně nebudu prozrazovat. Celkově mne komedie pobavila, takže vlastně splnila svůj účel, byť byla natočena v socialistickém Československu již roku 1981. Nicméně právě proto se v něm objevila řada tehdejších vynikajících herců, přičemž jsem jich spoustu již vyjmenoval. Z dalších rolí bych ještě zmínil kresliče Kuřátka (Jan Kraus), což byl kolega Ryzce, vrátného Voráčka (Jaroslav Vozáb) a babičku Kolodějovou (Vlastimila Vlková). Suma sumárum, komedie Křtiny ode mne získala tři pokřtěné hvězdy ***. () (méně) (více)

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Náměstci na honu či s milenkami, sekretářky, které vše ví a zařídí, zaměstnanci, kteří v pátek v poledne mizí z práce - vlastně nikdo nic nedělá - prostě idylka socialismu, na kteří právě proto mnozí tak v dobrém vzpomínají. Nejen o tom je tato komedie Zdeňka Podskalského. Sice trošku s podivem obsazená (Miloš Kopecký jako ten "hodný", Vlastimil Brodský jako "zlobivý" - ale elegánem je v každém případě), zato opravdu kvalitně. Mimo tato herecká esa je naprosto skvělá pragmatická dáma Jiřiny Jiráskové, ale i vesnický "pepík" Svatopluk Skopal. Překvapilo mě, že v drobných roličkách jsou jak profesionální herci (Vozáb, Kraus, Schránil), tak úplní laici (ženy v JZD a místní drbny - jestlipak se Zdeněk Troška jako pomocný režisér inspiroval právě tímto filmem pro své filmy...), neboť tento rozpor byť při jedné větě bije do očí. Celkem pohodová krátká oddychovka, kdy mnozí zavzpomínají na časy minulé, byť spíše s nostalgií než se smíchem. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (9)

  • Místem natáčení posloužila i administrativní budova na Praze 10 poblíž Edenu. Dnes se tato budova nazývá Palác Kodaňská. V této budově se natáčely veškeré scény odehrávající se v geodetickém podniku. Dále se natáčelo v obci Krhanice. (Langy10)

Související novinky

Zemřela herečka Blanka Bohdanová

Zemřela herečka Blanka Bohdanová

03.10.2021

Ve věku 91 let zemřela herečka a malířka Blanka Bohdanová. Již jako malá chodila do baletu a v dětských rolích vystupovala na jevišti v rodné Plzni. Po studiu na obchodní škole vystudovala brněnskou… (více)

Reklama

Reklama