Režie:
Saul DibbKamera:
Gyula PadosHudba:
Rachel PortmanHrají:
Keira Knightley, Ralph Fiennes, Charlotte Rampling, Hayley Atwell, Dominic Cooper, John Shrapnel, Aidan McArdle, Alistair Petrie, Georgia King (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Historické drama, kronika života aristokratky Georgiany Cavendish, vévodkyně z Devonshiru. Georgiana (Keira Knightley) byla na 18. století, ve kterém žila, velmi moderní a pokroková žena. Její patriarchální manželství podle konvencí, s morózním, uzavřeným manželem (Ralph Fiennes), neschopným projevit jakýkoliv cit, ji neuspokojovalo. Ona milovala společnost, byla výbornou hostitelkou a společnost milovala ji. Nevyhýbala se hazardu a zamilovala se do mladého politika Charlese Greye. Manžel však, i když měl poměr s její nejlepší přítelkyní, donutil Georgianu, aby se své lásky kvůli dětem vzdala. (JOJ Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (562)
Při sledování filmu mě napadla podobnost s životem Lady Diany. Jaké ale bylo mé překvapení, když jsem následně zjistila, že Georgiana byla ve skutečnosti Dianina praprateta taky z rodu Spencerů.. Obě dívky se zasnoubily s nejžádanějšími muži své doby, oběma manželství přineslo rozčarování, nebyly v něm šťastné, očekávaly od svých mužů lásku, ale ti jim ji nebyli schopni dát, obě musely trpět paralerní manželův vztah s "oficiální milenkou", oba muži se po jejich smrti se svými milenkami oženili. Každopádně díky za každý historický film, i když třeba není na 100% vydařený, nikdy jich stejně nebude dost na to, abychom si mohli sestavit filmové puzzle minulosti. ()
Vévodkyně stojí někde v půli mezi seriózním historickým dramatem o fungování aristokratických rodin v 18. století a mezi zfilmovanou dobovou bulvární historkou o záletnictví v nejvyšších kruzích. I kdyby se filmař nakrásně chtěl maximálně držet reality a přesnosti v zobrazení společenských vztahů příslušné éry, narazí na zásadní problém. Taková realita a myšlení jsou totiž dnešnímu divákovi bytostně vzdálené, a proto je nepřijme. Máme zkrátka tendenci posuzovat svět minulosti dnešníma očima. Tvůrci stojí v manželském sporu na straně Vévodkyně ztvárněné půvabnou Keirou Knightleyovou, i když dobová morálka stála jednoznačně na straně jejího manžela, který se choval podle dobových zvyklostí. Manželství se zakládala z ekonomických, provozních a reprodukčních důvodů. Plést do toho city byla čistá pošetilost. Na sexuální povyražení a citové vazby sloužili jiní. Na tom, že manželství představovalo mnohem spíš než pohodovou záležitost firmu se sešněrovanými pravidly a nevlídnou atmosférou, měla podstatný podíl i absolutní absence sexuální výchovy a požadavek panenství. Při zachování určité diskrétnosti měly nicméně majetné vrstvy dostatek možností k rozptýlení, byť genderově byli coby živitelé zvýhodněni muži. Kdyby měli lidé oné doby možnost spatřit naši současnost, zhrozili by se, jak lehkovážně přistupujeme k instituci manželství, na které stála tehdejší společnost. Vévodkyně je kostýmní velkofilm, kde je na co koukat a co obdivovat, počínaje velmi solidní výpravou a hereckými výkony předních evropských herců konče. Z komentářů je cítit, že někteří by ocenili spíš styl Jane Austenové a víc romantického ducha, ale taková prostě byla doba. Já měl spíš problém se scénářem, na kterém se ještě dalo víc zapracovat a rozvinout charaktery. Celkový dojem: 65 %. ()
Výborná postava v podaní výbornej Keiry. Výkon oscarových parametrov. K tomu tradične presný Ralph, pozoruhodná hudba, úchvatné kostýmy. Réžia sa drží v úzadí, čo sa odráža hlavne na "televíznom" vizuáli a nedostatku dobovej atmosféry. Naopak poteší, ako výrazne je to neaustenovské, hoci dotýkajúce sa podobných tém. ()
Neviem objektívne posúdiť nakoľko je tento filmový príbeh historicky verný - aj keď čerpá z diela známej anglickej historičky Amandy Foreman, ale je to naozaj vystihujúci pohľad do anglickej smotánky 18 stor. Ralph Fiennes ani nemohol byť "anglickejší" (aj keby som ho najradšej zaškrtila), znovu ukázal svoje výnimočné herecké kvality. Ani Keira Knightley však nebola pozadu, zahrala to s citom a dosť presvedčivo. Predpokladám, že film viac osloví ženského diváka, pretože empatia s hlavnou hrdinkou je - prirodzene - výsadou žien, obzvlášť matiek.Obetovať svoje deti pre vlastné šťastie a lásku dokáže máloktorá matka. Radšej vydrží aj nemožné!! ()
Stejná vada na kráse kterou měla Alžběta Shekhara Kapura. Vysoce umělecky a okázale zpracovatelnou látku točí tvůrce, který není umělec. Nebo alespoň ne na takovém levelu aby výsledek intepretoval a vyobrazoval to oč se snaží. Zde to rovněž vynahrazují okázalé kostýmy a vynikající herci, v čele s Keirou Knightley z dob, kdy se jí celý Hollywood klaněl k nohám, tedy zhruba obdobná pozice fenomenálního talentu budoucnosti. jakou má dnes např. Alicia Vikander. Jestli to stačí na super biják, těžko říct. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (15)
- Producentka Gabrielle Tana a její partnerka Carolyn Marks Blackwood získaly práva na knihu "Georgiana, Duchess of Devonshire" už v roce 1998. (ČSFD)
- Herci jedli jídlo připravované podle receptů z 18. století. (blackrain)
- Severoamerické tržby dosáhly 13,8 milionu amerických dolarů, součet celosvětových 43,3 mil. (z toho 11,9 pocházelo z Velké Británie). (NIRO)
Reklama