Režie:
James ClavellScénář:
James ClavellHudba:
John BarryHrají:
Michael Caine, Omar Sharif, Florinda Bolkan, Nigel Davenport, Per Oscarsson, Madeleine Hinde, Brian Blessed, Arthur O'Connell, Yorgo Voyagis (více)Obsahy(1)
Krajinou zdevastovanou zuřící třicetiletou válkou prchá potulný Vogel (O. Sharif). V zapomenutém cípu bavorských Alp nachází vesnici nedotčenou válečnou vřavou. Záhy se však zjevuje malý vojenský oddíl vedený Kapitánem (M. Caine), místo obvyklého drancování se však bitvami zocelený muž rozhodne strávit zde poklidnou zimu a nabrat síly před dalším tažením. Ve vesnici tak panuje křehké příměří - jak vojáci tak místní obyvatelé se musí navzájem respektovat, protože obě strany se paradoxně potřebují. Skrytě však dochází k vyhrocování vztahů, které vede po odchodu vojáků k boji o moc a nejen symbolické vyřizování účtů - ať už v rovině mezilidských či církevních vztahů. (Robbi)
(více)Recenze (169)
Jedno z nejhrůznějších období lidských dějin sledované optikou romantismu devatenáctého století. Clavell si vybral k adaptaci nijak výjimečnou historickou fikci, a převedl ji na plátno tak, aby krutost a násilí nějak tak hlavní hrdiny míjely. Caine je jako vždy skvělý v úloze minulostí rozervaného zabijáka se srdcem na pravém místě, Bolkan ho přirozeně doplňuje jako jeho ženský obraz, a Omar Sharif jako vždy se široce otevřenýma očima toporně přehrává. Panny i vesnice jsou zachraňovány, ale síla filmu nespočívá v melodramatickém ději, nýbrž v těch nemnoha scénách, ve kterých dokáže divákovi zprostředkovat šílenost náboženských válek. Není jich moc, ale vytahují film nad průměr. ()
Posraná 30-tiletá válka a jedno ztracené zaslíbené horské údolí, kde se setkají vojáci a jejich Kapitán (Michael Caine), moudrý Učitel Vogel na útěku (Omar Sharif) a vůdce nevypleněné vesnice Gruber. Nouze a pragmatismus je donutí v době moru, hladu, drancování, vraždění a náboženského šílenství spolupracovat a udržet příměří. "There is no God." K tomu je zde i nevídaná plejáda skvěle vykreslených vedlejších postav - sexuální Erika, nevinná Inge, fanatický katolický páter, nebo vojenský rebel Hansen. Dobrý film - a to já historické filmy nerad... Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=w-Eh6pJD9zg ()
Vzhľadom k tomu o čom film je a čo ropráva patrí k najkrutejším filmom, aké som kedy videl. Tým ako je nakrútený už menej, pretože dnes tak populárneho explicitného násilia sa príliš nedočkáme, ale niečo by sa našlo. A že to funguje lepšie, ako vo väčšine diel súčasného naturalizmu, je zbytočné písať. Vojna je kolotoč násilia (viac menej nekonečný), kde málokto rozozná jeho počiatok a málokto vie, za čo bojuje alebo začal bojovať. Skutočne nič pre kresťanov ani pre priaznivcov akéhokoľvek vierovyznania, scénou filmu môže byť pre mnohých práve výbuch jednej z postáv, ktorá si dovolí v 17. storočí povedať svoju ateistickú pravdu. Na začiatku sme svekami brutálneho vyvraždenia dediny a následne aj s týmito vykonávateľmi strávime ďalšie dve hodiny a budeme prehodnocovať to, čo je dobro a zlo. A na žiadnu pravdu právd neprídeme. V kinematografii málo frekventovaná téma 30 ročnej vojny, o to je pre mňa Posledné údolie (aj informačne) hodnotnejšie. 90% ()
Válka, která ve filmu svede dohromady idealistu a pragmatika, trvala třicet let. Válka, kterou mezi sebou muži vedou, válka ideologická, trvá věčně. Dramatické napětí Posledního údolí, zasazeného do drsné doby, kdy byly ještě výhružky vykleštěním míněny vážně, pramení ze střetu idejí, potažmo z prosté touhy udržet si moc a přežít. Chaotické období třicetileté války Clavellovi umožnilo rozehrát proti sobě muže hájící neslučitelné světonázory. A hájící je s nasazením života (teprve na jehož konci jeden z mužů uvěří, čemu dosud věřit odmítal). Zasazen do současnosti, ke které má film rozhodně co říct (a nejen ústy Vogela, moderně uvažujícího člověka, jenž nás provází dějem), nepůsobil by příběh pro nezlomnou víru svých představitelů věrohodně. Slovo nevítězí nad obrazem, jak by jeden od režírujícího spisovatele čekal, ale stejně je to myšlenková komplexnost, ne krutost páchaného násilí, čím Poslední údolí dosahuje mimořádně působivosti. 80% Zajímavé komentáře: verbal, curunir, blackJag ()
Ako som mohol tak dlho ignorovať takýto skvost! Mimoriadny film, s veľkým nádychom jemného mysticizmu, filozofickým podtónom a s úžasnou atmosférou. Filmov so zaujímavého obdobia tridsaťročnej vojny v 17.storočí nie je veľa (zrejme preto, že sa netýkala Anglicka a američania dnes o nej ani nevedia), o to viacej poteší takéto prekvapenie! ()
Galerie (9)
Photo © Buena Vista Pictures
Zajímavosti (8)
- Snímok bol nakrútený na prianie ABC Pictures po dohode so Cinerama Releasing Corporation v širokouhlom prevedení, ale nákladný proces Todd-Ao znamenal finančnú katastrofu, ktorú nezachránili ani 35 mm verzie. Dvadsať percentné výnosy znamenali straty vo výške miliónov dolárov a spoločnosť ABC Pictures rok po uvedení filmu do kín ukončila činnosť. Taktiež technológia Todd-Ao musela čakať na opakované použitie až do roku 1992 vo filme Baraka. (classic)
- Scénář byl napsán podle stejnojmeného historického románu od J. B. Picka. (Marek#33)
- Veľké ocenenie si odniesol i autor melódie k Jamesovi Bondovi John Barry. Hudba k Poslednému údoliu je stále považovaná za jeho najlepší počin, bohužiaľ pôvodné záznamy boli stratené alebo zničené - prišlo sa na to pri zámere vydať na CD soundtrack k filmu. (classic)
Reklama