Režie:
Tony ScottScénář:
Brian HelgelandKamera:
Tobias A. SchliesslerHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Denzel Washington, John Travolta, Luis Guzmán, John Turturro, Michael Rispoli, Ramon Rodriguez, Victor Gojcaj, James Gandolfini, Gbenga Akinnagbe (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Ve snímku Únos vlaku 1 2 3 si Denzel Washington zahrál dispečera newyorského metra Waltera Garbera, jehož rutinní pracovní den je neočekávaně narušen odvážným zločinem – únosem jednoho z vlaků. Ten má na svědomí John Travolta coby Ryder, zločinec, který hrozí popravováním cestujících vlaku, pokud nedojde do hodiny k zaplacení vysokého výkupného. Garber se za pomoci svých dokonalých znalostí systémů podzemní dopravy pokusí o nemožné – vyzrát nad Ryderem a zachránit rukojmí. Hlavou mu ale stále vrtá jedna nevyřešitelná otázka: jak se zločinci hodlají s výkupným z metra dostat? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (712)
║Rozpočet $100miliónov║Tržby USA $65,452,312║Tržby Celosvetovo $150,166,126▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $10,509,075║ Tržby za predaj DVD v USA $24,969,059 //počet predaných kusov 1,428,024║ Mierne prepísknutý rozpočet na film odohrávajúci sa na minime lokácii ale za to Tony Scott vystihol perfektne atmosféru, akcie tu je minimum ale za to napätia na každom rohu, spolupráca Travolta - Washington zapasovala na prekvapenie lepšie než by som mohol čakať, taktiež Turturro a jeho zunovaná tvár pri prvej čistke rukojemníka stála za to(možno najlepšia momentka filmu). Ako je zvykom u Scotta je tu opäť vycibrený vizuál pekne ladiaci z ráznou dynamickou prípadne komornou hudbou. Jediná škoda že v poslednej štvrtine mu újdu oprate a film vykĺzne z dobre budovaného thrilleru do miernej nahánačkovej frašky. /videl v kine: 75%/ ()
Neviem prečo som si myslela, že to bude film podľa skutočnej udalosti (možno som si to pomýlila s niečím iným), ale čím viac sa to prepracúvalo ku koncu, tým viac mi bolo jasné, že toto teda žiadny skutočný príbeh nie je. Kde bol najprv úsudok a kompetencia, tam odrazu odborníci robili neuveriteľne stupídne veci resp. neurobili nič (konkrétne po úteku zločincov z vlaku) a zdanlivo rozumný chlap sa hral na hrdinu z ľudu a plietol sa do cesty skúseným zloduchom... Ach jaj. Okrem za vlasy pritiahnutého záveru mi najčastejšie vadila šialene rozmykaná kamera, prípadne točiaca sa okolo starostu na ulici tak dlho, až som dostala závrat... Ale inak to bolo príjemne napínavé. Tri hviezdy sú akurát dosť. ()
Moderní hi-tech verze klasiky z roku 1974. Stylizovaní záporáci byli nahrazeni Johnem Travoltou a jeho potetovaným tělem a několika neznámými poskoky s plánem, který překvapí nejednoho znalce původního filmu. Tato inovace není ke škodě, ale Tony Scott opět svými vizuálními choutkami trochu zabíjí své filmy... Už se o tom mluvilo u Domina, kde to opravdu přehnal, ale zde jen zbytečně "machruje" aniž by zvyšoval uměleckou nebo formální váhu svého díla. Chvílemi jsem se musel ptát, proč policisté, co míří odstřelovacími puškami na vlak metra prostě nepostřílí v jedné salvě všechny "špatné" kluky, ale asi by to bylo moc riskantní...:). Obyčejný a zapomenutelný thriller ve větší míře zkvalitňuje jenom duo Waschington-Travolta. Slabé 3*. PS: Google Earth tam fakt být nemusel, stejně už byl v Cranku:) ()
Scott-Washington štvrtýkrát a znova spokojnosť. Neviem čím to je, že tí dvaja na mňa vybalia vždy presne to, čo očakávam a uspokoja moje divácke potreby. Aj keď je pravda, že tentokrát nehral Denzel prvé husle a spolu s kilami navyše na seba nabral aj dosť nevýrazné vystupovanie a Travolta sa naopak chytil šance a doslova ho prevalcoval. Scott akoby niekedy nepochopil, že feeling komornejšieho thrilleru je niekedy viac ako nasilu do všetkého pchať hektickú akciu,no našťastie väčšinu času dbal na to, aby ma to všetko dokopy dokázalo nadchnúť. 80%. ()
Galerie (45)
Photo © Sony Pictures Home Entertainment
Zajímavosti (24)
- Ryder (John Travolta) nosí hodinky značky Breitling Chronograph a Breitling Aeromarine Colt II Auto. (dyfur)
- Policista schovává do tašky s penězi pistoli Walther PPK/S, ale když ji Garber (Denzel Washington) později vytáhne, je to Kahr K9. (Maulincio)
- Do kin putuje film pod názvem Watch your Step. (TomikZlesa)
Po televizním filmu z 90. let již druhý remake nestárnoucího Sargentova thrilleru (původně knižní adaptace). Důvod je zřejmý, tahle látka má obrovský divácký potenciál a Tony Scott jej vytěžuje do posledního zaskřípění vlakových brzd. Excelentně nakládá zejména s deadlinem. Když už propadáte dojmu, že vše jakž takž vychází, zmrazí obraz a pocit iluzorního bezpečí (rukojmích) naruší vizualizací počtu zbývajících minut. Drží nás v šachu stejně jako Travolta, jenž si padoušskou roli zjevně užívá, drží v šachu nepřemožitelného nepřítele, město New York. Svým aktem vystupuje proti policistům, úředníkům, politikům, ale zároveň nepopírá, že to hlavní, oč mu běží, jsou peníze, což jej zároveň pojí s Washingtonem. Rozdělení rolí na zločince a hrdiny je z hlediska práva problematické. Ovšem teprve (zlo)čin jednoho dokáže přimět k nějaké aktivitě druhého – vzájemně se potřebují, tahle žánrová konstanta zůstala zachována. Film reflektuje „posteleven“ přístup veřejnosti k lidem, kteří ohrožují životy jiných lidí: všichni takoví jsou automaticky považováni za teroristy a původ jejich nebezpečnosti nikdo nehledá na americkém kontinentu. Přišli přeci „odjinud“ a jejich likvidací bude problém vyřešen. Další inovace oproti předloze spočívá v zapojení mocné zbraně jménem internet. Už ani zlosynové se neobejdou bez „googlení“. Jak smutné, jak málo vznešené, ale časy se mění a jedná ze závěrečných scén, jako vystřižená z Bonnieho a Clydea, působí hodně nostalgicky. Jinak je Scott stylem pochopitelně úplně jinde než Arthur Penn před dvaačtyřiceti lety. Po většinu času na místě stopnutý thriller drží v neustálém pohybu. I bez zběsilého „padni komu padni“ střihu á la Domino je vizuální stránka velice, odpusťte mi to nadužívané slůvko, cool. Každá scéna, kdy kamera třeba jen krouží okolo herců pronášejících šťavnaté věty (Brian Helgeland během tříletá pauzy po režisérském sestřihu Odplaty psát nezapomněl) má správný náboj a nedá vám příležitost se nudit. Ani v případě, že jste viděli originál, kterého se scénář celkem věrně drží. V případě, že jste neviděli, potěší vás dojnásob některé nečekané (ale realistické) chyby postav v momentech, kdy je ve většině žánrových spřízněnců chybovat zakázáno. Nejslabší částí Pelhamu je paradoxně ta nejakčnější, dojezd. Washington činí jedno osudové rozhodnutí za druhým a Harry Gregson-Williams to neopomíjí patřičně zdůraznit. Navíc do ryze mužské hry, kdy se o ženách jenom mluvilo (ne vždy příliš lichotivě), vstupuje žena reálná, potažmo rodina a je těžké necítit ten těžký hollywoodský odér. Ale když už někdo natáčí s hvězdným obsazením a nemalým rozpočtem remake libovolného filmu, patří tohle k věci a třebaže Tony Scott tentokrát mířil kousek od středu terče, s jistou rukou předvádí, jak remakovat, aby si z vás režiséři původních filmů sami neudělali terč na šipky. Apendix: Zpětně jsem si uvědomil jeden fakt. Spouštěčem všeho zabíjení – protože předpokládám, že po prvním mrtvém únosci ztratí zábrany – byl policista. Rovněž následující tři mrtví byli bývalí nebo stávající státní zaměstnanci (onen prsten značil příslušníka amerických vzdušných sil). Státní oběti, nebo oběti státu? 80% Zajímavé komentáře: imf, Cervenak, castor () (méně) (více)