Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (666)
Vcelku pochopitelně jsem se těšil především na herecký výkon Eddieho. A přestože se mnou bude nejspíš leckdo nesouhlasit, podle mě byl výtečný. Výborná byla i Alicia, dokonce lepší, než jsem očekával. Tím ovšem s výčtem kladů musím skončit. Ostatní postavy byly vyloženě do počtu (a působily nedůvěryhodně), dobová atmosféra mi zas nepřišla příliš dobře vystižená, čekal bych od okolí mnohem nechápavější a drsnější reakcE (tedy množné číslo), než jen to setkání s 2 hrubiány (chápu potřebu zjednodušení, ale až takového?). A tím se dostávám k největšímu problému filmu, a to příběhu, který mě v Dánské dívce co do záživnosti zklamal až příliš (což je problém vzhledem k tomu, že jde nejspíš o poměrně výrazný scenáristický zásah, jenž mohl pomoci, avšak nestalo se). Nejvíc mě film bavil během prvního večírku, ale jinak jsem spíš jen přihlížel a pozoroval herce, než že bych byl skutečně vtažen a např. se opravdu bál o hlavní postavu. A to i přes výše zmiňované herectví, které film vytahuje na lepší průměr, ale ani o píď výš. ()
To si takhle bezelstně zapózujete manželce na portrét v punčoškách, a než byste řekli Tina Tárner, přistihnete se, jak si ve sprše notujete Sladké mámení, schováváte toho škaredého šulínka mezi stehna a nalíčený, s depilovaným předloktím a v paruce franckujete v budoáru s uhrančivým bukanýrem jménem Olaf, který neomylně vyčichal váš testosteron i pod tou vrstvou mejkapu. Ach ty hormony! Jedinou vaší životní touhou se pak stává nechat si co nejrychleji přišít kundu, začít chcát v sedě a hřadovat, aby se ze sexuálního devianta stala co nejdříve plnohodnotná Lana Wachovská. Dánská transka (Takhle se poutavě překládají názvy do češtiny, hloupý distributore!) mohl být velmi zajímavý film. To by se jej ovšem nesměl chytit Bídný homonudil Tomáš Hůpr a opět ukájet své osralovské ambice. Tudíž dvě hodiny vesměs sledujeme artově empatické hormonální dysbalance hnusáka Edýho, který by mohl z fleku lítat Ajronům po pódiu a budit hrůzu, aniž by ho museli maskovat. Zahrál to sice zase naprosto fenomenálně, ale když já tu tlamu uzřím na plátně, nemůžu si pomoct a musím prostě odvracet zrak a raději myslet na nějaké hezké věci. Třeba na hnisavé abscesy, krvácející vředy nebo zanícené pochvy s výtokem. Pokud vás tedy právě nesvrbí koule, bytostně netoužíte mít místo nich mezi nohama prasklinu, chodit na píling a holit si nohy, víc než dvě rudé hvězdy si tahle sice hezky natočená, ale vyumělkovaná klišovitá otrava prostě nezaslouží. ()
Nedá se říct, že by se mi film líbil, což ale nebyl jeho účel. Co ale je účelem všech filmů, je vyvolat v divákovi emoce, a to se Dánské dívce povedlo na jedničku. Odpor k Redmaynovi a obrovskou lítost Alicia Vikander jsem cítil nejintenzivněji. Takovou lásku už asi neuvidím... Obě role zahrané na jedničku a až bude celý svět brečet, že Leonardo zase dostal hovno a nějaká transka zlatou sošku (Leto, Redmayne), doporučuju pustit si tenhle film a srovnat Dicapriovo plazení se a chroptění v lese (jakkoli přesvědčivé, náročné, nebezpečné a extrémní) s tímhle Výkonem s Velkým V Eddieho Redmayna, který je mi jinak hodně proti srsti, a už u Hawkinga jsem si řikal, že s tim klukem neni něco v pořádku. Film se moc povedl. ()
Tom Hooper se rozhodně umí obklopit profesionály ve svém oboru, což je znát zejména na zdařilé vizuální stránce. Ať jsou to interiérové či exteriérové scény, vždy je dokáže podat s citem pro detail a zejména neživé předměty vynikají a v záběrech na sebe strhávají více pozornosti než postavy. Asi by to nebyl problém, pokud by se Dánské dívce dařilo být dostatečně niterným dílem, ve kterém city znamenají více než činy. Tím ale v žádném případě není. Fascinující životní příběh Lili se zde smrskává do neustále se opakujících rozpačitých úsměvů a snahu o (vizuální) dosáhnutí ženské ladnosti. Samotné city či vnitřní rozpolcenost hrají druhé až třetí housle. Na vedlejší kolej byla bohužel přehozena i Gertruda, i když je třeba uznat, že její postava nepůsobí tak extrémně ploše jako Lili. Její vyrovnávání se s novou rolí v manželově životě je zajímavější (a rozhodně méně okoukané), než (ne)vývoj Lili. Je škoda, že Dánská dívka není mnohem sevřenější a nevystupuje ze škatulek, protože životní příběh těchto dvou žen si rozhodně zasluhuje mnohem zdařilejší adaptaci. ()
Řemeslná kvalita se Tomu Hooperovi upřít rozhodně nedá - vše je přesně na svém místě, každá scéna má svůj smysl, kamera funguje ve vztahu k postavám na výbornou a z herců je ždímáno naprosté maximum. Eddie Redmayne je tradičně přesvědčivý a sympatický, Alicia Vikander je fenomenální. Co se ale týče nějakého sdělení či dramatické hodnoty, pomineme-li ten sám o sobě oslovující námět, není dále nad čím jásat. Film především moc nevyznívá jako skutečný životní příběh, dění nedosahuje požadovaných emocionálních výšin a přestože hnacím motorem má být v prvé řadě znázornění osudové lásky a náklonnosti mezi oběma hrdiny, nepodařilo se jejich cit rozprostřít dále než do výrazů a posunků hereckých představitelů. Celkově trochu nedotažené, v maličkostech a jednotlivých složkách ale určitě poutavé a na úrovni...... ale ještě aby ne. 70% ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Bezprostredne po premiére na festivale v Benátkach, zožal film desaťminútový neutíchajúci potlesk. (tuntik)
- Sebastian Koch hraje skutečného Magnuse Hirschfelda, který si i zahrál ve slavném homosexuálním filmu Anders als die Andern (1919). (NinadeL)
- Jako Einar Wegener byla původně obsazena Nicole Kidman, ale odešla poté, co byl projekt několikrát odložen. Později přišel na palubu Tom Hooper a rozhodl se do role obsadit Eddie Redmayne. (Jocker94)
Reklama